Citat:
Ursprungligen postat av
Lagopussy
Ja precis, det beror väl delvis på hur det faller, även om det egentligen känns ologiskt att Dumpen skulle vinna. Debatten borde ha tagit mer fart nu igen, men kanske har alla olika bud runt Dumpens verksamhet kommit i vägen för frågan om varför ett Dumpen kan uppstå, hyllas och uppfattas fylla ett så pass stort tomrum att de kan hålla på med en, låt oss säga gränsöverskridande verksamhet, i åratal.
Jag hoppas media ger utrymme till det viktiga, varför polisen inte har mer mandat och verksamhet att utföra bevisprovokation för att skydda barn och unga online.
Jag tror nog som sagt också att utgången i det här första målet blir avgörande för hur sannolikt det är att andra kommer att stämma för förtal. Utifrån hur rättsläget ser ut idag, bör Sara fällas till ansvar. Men jury är jury och den motiverar inte heller sitt beslut.
Det finns utrymme att fria - lagens bokstav hindrar inte att döma i enlighet med Saras/Dumpens argument, men det vore ett stort avsteg från den hittills rådande synen på försvarligheten i förtalsregelns mening om hon friades.
Det förvånar mig inte om debatten tar fart igen efter domen och då även diskussionen om vidgning av det straffbara området i linje med vad Dumpen bildar opinion för.
Frågan om hur ett Dumpen kan uppstå, hyllas och uppfattas fylla ett tomrum tror jag kan besvaras på flera sätt. För egen del tänker jag i all korthet att det uppenbarligen finns en stor efterfrågan på sex med olagligt unga personer. Det visar ju Dumpen och det oavsett i vilket läge och hur denna efterfrågan uppstår i det enskilda (gädd)fallet:
Det må så vara att fiskaren ibland är lite väl offensiv och insmickrande etc., men faktum är att vid mötet - och redan tidigt i chatten - står det ändå klart för gäddan att det rör sig om någon under 15 år.
På grund av det extremt känsliga, och känslomässiga, ämnet är det inte särskilt konstigt att Dumpen uppfattas i breda folklager göra något bra: Människor i gemen har noll fördragsamhet med dem som ger sig på, eller vill ge sig på, barn. Den gränsöverskridande verksamheten, som du skriver, uppfattas då väga lätt i jämförelse med det hot mot barn som gäddorna anses representera.
Personligen förhåller jag mig här i tråden tämligen kylig till ämnet som sådant, därför att jag menar att det inte är så mycket att egentligen diskutera: Ja, det är liksom självklart åt skogen att det finns män som är beredda att begå våldtäkt mot barn. Ja, det är för jävligt att barn faller offer för sexualbrott. Ja, det är rimligt att vidga det straffbara området.
Istället intresserar jag mig för Dumpen som social och medial företeelse. Det är helt enkelt ett fascinerande fenomen som ger upphov till ett antal mycket intressanta frågeställningar kopplade till bland annat etik och juridik, ämnen jag är barnsligt förtjust i. En väsentlig bit av denna diskussion handlar om grunderna och gränserna för Dumpens verksamhet. Därför deltar jag i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Det finns ingen ställföreträdare utsedd för Sara. Tycker att allt med utgivningsbevis är märkligt, gäller 10 år i stort vad än ägaren gör.
Känns ju lite fel när förtalet utförs för att ge Patriks AB en ekonomisk vinning. Kan Katta eller vad hon heter dömas för förtal, eller den som skriver på hemsidan?
Reglerna om utgivningsbevis är mycket generösa. Det är som bekant väldigt attraktivt för den som ägnar sig åt publicistik i en eller annan form att inneha ett utgivningsbevis: Utgivarskapet innebär ett skydd - grundlagen skyddar utgivaren. Före jul landade en utredning på justitieministerns bord. Den föreslår begränsningar beträffande utgivningsbevis särskilt för sökbara databaser. Vi får se vart det tar vägen.
Men annars fungerar grundlagsskyddet för utgivaren så, att även om yttrandefriheten missbrukas (brott begås), är det möjligt att fortsätta verksamheten och tjäna pengar på den.
Katta kan inte dömas för förtal. Om Sara frånfaller och det saknas ställföreträdande utgivare, är det i första hand den som bedriver verksamheten som ansvarar, närmast bolaget bakom dumpen.se och i straffrättsligt hänseende då ledande befattningshavare. Så det är väl primärt Patrik som får klä skott för konstaterade missbruk av yttrandefriheten i det läget.