2025-02-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Det jag undrar över är hur han kunde behöva 70 skott för att fälla 16 personer i slutna utrymmen. Det måste ha gått tungt.

Jag har funderat på samma sak måste jag säga. Visserligen hade många låst in sig i rummen. Men när man lyssnar på skotten i klippen låter det ibland som att han sköt mer "kontrollerat" och ibland något skott här och var som att han sköt lite på måfå.

Tänker på om han bara gick igenom folktomma korridorer och ville sprida skräck genom att skjuta såna skott eller kanske hade bristande motorik för att kunna hantera gevär.

Tänker också på att han gjorde en paus i skjutningar på ca 6 minuter om jag minns rätt. Kan det ha tagit så lång tid för honom att byta magasin eller om det var en strategi för att folk ska börja ta sig ut ur rummen.. Märkligt ivf det där med skotten.
Citera
2025-02-24, 00:14
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Ja. Samtidigt är ju frågan om och hur "samhället"/socialtjänsten HADE KUNNAT se och fånga upp. I biståndsärendet - som pågick en lång tid - kan man tänka att soc - tyvärr - inte hade och har rimliga resurser att faktiskt ta på allvar R:s situation.

Var var hans föräldrar? Hade de orosanmält till socialtjänsten? Insåg de i något skede att det barkade iväg och att de behövde stöd i sitt föräldraskap (hans skolgång mm) ? Alltså före han blev 18 år. Vi vet inget om det.

Vi söker svar men som du skriver - skrapar vi bara på ytan av hela den här historien .
Den är så pass komplex så det är svårt att se någon lösning på problemet / förståelse för varför det hände ?

Känns som att han gjömdes bort där i klass 7- 9 ,då man är i en skör utvecklingsfas ; varenda ungdom inbegripen.
Citera
2025-02-24, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Rickard har planerat detta under en längre tid. Det är ingen tillfällig sinnesförvirring. Han har mest troligt studerat andra skolskjutningar, köper ammo & rökgranater, rekar osv.
Han är inte en stackars missförstådd autist som dumma myndigheter puttat över kanten & därför begick han detta dåd. Men det är vad du vill tro.
Det är mer komplext än så & detta är ngt han velat göra sedan lång tid tbx.
Ammunitionen och rökgranaterna var inköpta ett par veckor före dådet.
Citera
2025-02-24, 00:16
Medlem
ae123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Betydligt enklare och diskret att köpa rökgranater kontant över disk i Sverige?

Såpass, har inte varit hemma på ett tiotal år, minns inte att det var så liberalt inom detta område då.
Men det kanske det var, inget jag har kikat efter direkt.

Vet att jag letade efter tårgas (för självförsvar) åt min kusin, men det var totalförbud. Var väldigt länge sedan, nyss hemkommen från US där det fanns i överflöd. Vet att det numera finns någon pepparspray att tillgå.

Tack för den informationen. Är lite snopen att det är så lätt-tillgängligt.
Citera
2025-02-24, 00:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Vi söker svar men som du skriver - skrapar vi bara på ytan av hela den här historien .
Den är så pass komplex så det är svårt att se någon lösning på problemet / förståelse för varför det hände ?

Känns som att han gjömdes bort där i klass 7- 9 ,då man är i en skör utvecklingsfas ; varenda ungdom inbegripen.

Något kanske också hände om det stämmer att han då förändrades och på ett markant sätt drog sig tillbaka och blev inbunden. Om han blev utsatt för något, eller en farmor, eller annan han var nära, avled?
Citera
2025-02-24, 00:21
Medlem
landbandys avatar
RA hade ju med sig gitarrfodralet i kyrkan också vid ett tillfälle berättade den som hade visningar i kyrkan .

Undrar varför ?
Citera
2025-02-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ae123
Såpass, har inte varit hemma på ett tiotal år, minns inte att det var så liberalt inom detta område då.
Men det kanske det var, inget jag har kikat efter direkt.

Vet att jag letade efter tårgas (för självförsvar) åt min kusin, men det var totalförbud. Var väldigt länge sedan, nyss hemkommen från US där det fanns i överflöd. Vet att det numera finns någon pepparspray att tillgå.

Tack för den informationen. Är lite snopen att det är så lätt-tillgängligt.
Rökgranat finns att köpa i många butiker i Sverige. Används när man leker krig med paintball eller softairgun. Vid kullträffar, svensexor eller teambulding.
https://a6paintballpark.se/
Citera
2025-02-24, 00:26
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Något kanske också hände om det stämmer att han då förändrades och på ett markant sätt drog sig tillbaka och blev inbunden. Om han blev utsatt för något, eller en farmor, eller annan han var nära, avled?

Ja precis . Så många små saker som kan förändra en person .
Han hade ju en mycket god vän/ kompis som han sen förlorade på något sätt . Kanske den flyttade eller ?

Det hela är för oss mer eller mindre osagt så vi kan nog aldrig hitta orsak och verkan i det här till 100% ?

Tråkigt att allt blev till det sämre för RA.

Sorgligt att människor dog.

Det är svårt att ta till sig .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-24 kl. 00:34.
Citera
2025-02-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag har funderat på samma sak måste jag säga. Visserligen hade många låst in sig i rummen. Men när man lyssnar på skotten i klippen låter det ibland som att han sköt mer "kontrollerat" och ibland något skott här och var som att han sköt lite på måfå.

Tänker på om han bara gick igenom folktomma korridorer och ville sprida skräck genom att skjuta såna skott eller kanske hade bristande motorik för att kunna hantera gevär.

Tänker också på att han gjorde en paus i skjutningar på ca 6 minuter om jag minns rätt. Kan det ha tagit så lång tid för honom att byta magasin eller om det var en strategi för att folk ska börja ta sig ut ur rummen.. Märkligt ivf det där med skotten.
När det har kommit folk närmare än 25 meter så har han troligen skjutit från höften.
Så det blir ju lite på måfå
Citera
2025-02-24, 00:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja precis . Så många små saker som kan förändra en person .
Han hade ju en mycket god vän/ kompis som han sen förlorade på något sätt . Kanske den flyttade eller ?

Det hela är för oss mer eller mindre osagt så vi kan nog aldrig hitta orsak och verkan i det här till 100% ?

Tråkigt att allt blev till det sämre för RA.

Ibland kanske det är saker som händer som andra kanske ser men inte uppfattar som så allvarligt som en annan person som drabbas tar det. Att han exempelvis blir retad på ett sätt som de som retar och andra ungar ser som skämt? Eller faktiskt blev mobbad i någon utsträckning.
Citera
2025-02-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Rickard har planerat detta under en längre tid. Det är ingen tillfällig sinnesförvirring. Han har mest troligt studerat andra skolskjutningar, köper ammo & rökgranater, rekar osv.
Han är inte en stackars missförstådd autist som dumma myndigheter puttat över kanten & därför begick han detta dåd. Men det är vad du vill tro.
Det är mer komplext än så & detta är ngt han velat göra sedan lång tid tbx.

Alltid kul med tvärsäkra uttalanden utan något som helst belägg.
Det har florerat många idéer och många resonemang byggda på intet.
I stort det enda man vet är att man vet väldigt lite. Du har ingen aning om huruvida han sökt på skolskjutningar, såklart, men vill ändå påpeka det för att stärka ditt resonemang. Det påvisar bara hur vingligt det är.
Citera
2025-02-24, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Swebbtv går iut med att skytten inte var ensam..
Enligt uppgifter från en man som analyserat ljudfilen som spelades in på en av toaletterna(videon finns på youtube)... massa sjuka saker som enligt uppgift kan höras.. någon slags uppgörelse.. helskumt. VEt inte hur tillfäörlitligt detta är, men ändå intressant. Sverige ska väl ha sin beskärda del av psyops också.. samtelet sker i slutet av denna video: https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd
tyckte det lät som att det utlovades att hans editerade klipp snart kommer ut. men personen säljer en bok samtidigt så av nån anledning verkar det dröja

märkligt att man inte går ut med klippet med gång iaf, om det nu vore så,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in