2025-02-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar florera olika uppgifter beträffande vad han sköt med och fördelning.
70 skott totalt har polisen gått ut med. Han hade en 30-06, en 22a och två stycken hagelbössor.
Till 30-06an finns mig veterligen bara 10-skottsmagasin. Om han inte laddade om magasinen måste han alltså haft minst 7 magasin med sig om inte 22an användes. Polisen har skrivit att det påträffats flera hundra patroner i anslutning till gärningsman.
Någonstans har jag läst att det skulle handlat om cirka 300 patroner. Är det 30-06 bedömer jag att bara den vikten måste varit 6-8 kg. Jag tror han sköt en mängd skott med 22an också.

Om jag inte är felinformerad så har han bara använt sin Browning och en hagelbössa.

Det jag undrar över är hur han kunde behöva 70 skott för att fälla 16 personer i slutna utrymmen. Det måste ha gått tungt.
Citera
2025-02-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo det har du rätt i .

Har själv en autistisk son 10 år yngre än RA ; och han mår bra utav att vi i familjen stöttar honom och finns vid hans sida och peppar på honom .

Därför funderade jag på varför RA höll sig så mycket för sig själv hela tiden ?

Men det finns ju nästan lika många olika sorters diagnoser som det finns människor på jorden ,så ingen är ju den andre lik.

Precis. I R:s fall - som socialtjänsten hade kännedom om, inte minst från det uppenbara i form av försörjningsstöd - så finns stora frågetecken. Vi har kanske överlag lite för stora frågetecken om vad som ungdomar av det slaget faktiskt behöver. Vad som funkar.
Citera
2025-02-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror inte att det räcker med att vara enbart sviken och panikslagen för att kunna utföra ett sådant här dåd. Skulle det vara så "enkelt" så skulle vi ha dylika händelser varje dag.
Finns många människor som inte har något kvar att förlora men som för den sakens skulle aldrig skulle skada någon annan.
Att den som begår den här typen av handling är allvarligt psykiskt sjuk är nog något som man bör ha med i beräkningen. Det är en väldigt sjuk handling som därmed begås av en sjuk gärningsman.
Sen att Rickard även var ensam och panikslagen är högst troligt. Men det räcker inte som grund.

Jo, om du utsätter människan som inte har något kvar att förlora för nog mycket psykisk press. Men givetvis finns det även åratal av uppbyggd ilska och frustration, vilket inte är svårt att se och förstå i det här specifika fallet.

Handlingen var sjuk, det håller jag med om, men det är inte samma sak som att den är utförd av en allvarligt psykiskt sjuk människa.

Om jag tar en jämförelse bara för att du ska förstå hur jag menar..

Tänk dig att du inte har sovit på 4 dygn och får en psykos. I psykosen är du helt övertygad om att din partner är en Alien som kommit för att döda dig. I vad du tror är självförsvar slår du ihjäl din partner med ett baseballträ. När du blir gripen och får sova ruset av dig så vaknar du upp som dig själv igen - är du då en "allvarligt psykiskt sjuk" människa för att du gjort en väldigt sjuk handling?

Jag anser inte det.

Nu tror jag inte att Rickard trodde att det var självförsvar och jag tror inte heller att han hade en psykos, utan jag är ute efter principen med att man är "tillfälligt sinnesförvirrad" (i brist på bättre ord).

Man pratar oftast bara om psykoser när man pratar om att tappa kontrollen, men det finns otroligt många fler tillstånd där man tillfälligt tappar saker som man normalt sett har, tex logik, rationellt tänkande och empati. Nästan varenda suicidal person tänker att anhöriga skulle ha det bättre utan hen. Är det rationellt? Nej. Är det logiskt? Nej. Är det psykotiskt? Också nej.

Jag vet inte vad man ska kalla dessa tillstånd, men det är inget snack om att de existerar.
Citera
2025-02-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kopplingen till arbetsplatser finns ju. Framförallt eftersom flera skjutna och dödade var uskor eller vårdbiträden. Det kan vara en slump men det kan också en del av motivet. Två offer i entrén var väl en vaktmästare som försökte hjälpa skadade och en kvinna med skador i magen och ben. Troligen tillhörde hon uska-klassen som mejades ner.
De skadade i entrén som kom till vård var väl de som klarade sig med mycket svåra skador.
Ja jag tänkte väl mer att ålder och att det var en vuxenskola får mig att tänka att det kanske är lite mer som en arbetsplats än en skola. Det är ju inte alls på samma sätt som när man gick 1-9an eller gymnasium. Tänkte väl på folk som gick banas med "VÄRSTA SKOLSKJUTNINGEN" snack om våld i skolor osv... Fast det är liksom en vuxen man som angripit andra vuxna.
Citera
2025-02-23, 23:45
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Precis. I R:s fall - som socialtjänsten hade kännedom om, inte minst från det uppenbara i form av försörjningsstöd - så finns stora frågetecken. Vi har kanske överlag lite för stora frågetecken om vad som ungdomar av det slaget faktiskt behöver. Vad som funkar.

Ja precis.

Tror att försäkringskassan gick lite hastigt fram med ett beslut om avstängning . OM hans handläggare tillsammans med försäkringskassan hade bläddrat lite i papperen och diskuterat hans situation tillsammans så hade de kanske kunnat kommit fram till en annan lösning ; än ett brev om avstängning hemsänt till honom .
Citera
2025-02-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Han vid entrén överlevde efter 1 skott i varsin axel

Nej, han som låg utanför dörren var inte vaktmästaren
Citera
2025-02-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ja precis.

Tror att försäkringskassan gick lite hastigt fram med ett beslut om avstängning . OM hans handläggare tillsammans med försäkringskassan hade bläddrat lite i papperen och diskuterat hans situation tillsammans så hade de kanske kunnat kommit fram till en annan lösning ; än ett brev om avstängning hemsänt till honom .

Ja det är så udda och hemskt med socialtjänstens brev-skrivning (som media lagt upp video om).
Citera
2025-02-23, 23:54
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jo, om du utsätter människan som inte har något kvar att förlora för nog mycket psykisk press. Men givetvis finns det även åratal av uppbyggd ilska och frustration, vilket inte är svårt att se och förstå i det här specifika fallet.

Handlingen var sjuk, det håller jag med om, men det är inte samma sak som att den är utförd av en allvarligt psykiskt sjuk människa.

Tänk dig att du inte har sovit på 4 dygn och får en psykos. I psykosen är du helt övertygad om att din partner är en Alien som kommit för att döda dig. I vad du tror är självförsvar slår du ihjäl din partner med ett baseballträ. När du blir gripen och får sova ruset av dig så vaknar du upp som dig själv igen - är du då en "allvarligt psykiskt sjuk" människa för att du gjort en väldigt sjuk handling?

Jag anser inte det.

Nu tror jag inte att Rickard trodde att det var självförsvar och jag tror inte heller att han hade en psykos, utan jag är ute efter principen med att man är "tillfälligt sinnesförvirrad" (i brist på bättre ord).

Man pratar oftast bara om psykoser när man pratar om att tappa kontrollen, men det finns otroligt många fler tillstånd där man tillfälligt tappar saker som man normalt sett har, tex logik, rationellt tänkande och empati. Nästan varenda suicidal person tänker att anhöriga skulle ha det bättre utan hen. Är det rationellt? Nej. Är det logiskt? Nej. Är det psykotiskt? Också nej.

Jag vet inte vad man ska kalla dessa tillstånd, men det är inget snack om att de existerar.

Rickard har planerat detta under en längre tid. Det är ingen tillfällig sinnesförvirring. Han har mest troligt studerat andra skolskjutningar, köper ammo & rökgranater, rekar osv.
Han är inte en stackars missförstådd autist som dumma myndigheter puttat över kanten & därför begick han detta dåd. Men det är vad du vill tro.
Det är mer komplext än så & detta är ngt han velat göra sedan lång tid tbx.
Citera
2025-02-23, 23:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Jag anser inte det.

Dödar man någon som man tror är alien så är man psykisk sjuk under gärningen.
Sen att man "vaknar upp frisk" är en annan sak.
Richards sjuka dåd tyder på att han var psykisk sjuk, åtminstone vid gärningstillfället.
Annars skulle det här aldrig ha kunnat hända. Det räcker inte att vara ensam och panikslagen.
Jag tror han blev sjuk de senaste månaderna och att han ”tappade kontakten” med familjen är ett tecken på detta.
Senast redigerad av MeggieCleary 2025-02-24 kl. 00:25.
Citera
2025-02-23, 23:58
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Ja det är så udda och hemskt med socialtjänstens brev-skrivning (som media lagt upp video om).

Mm, RA var ju just den, som inte klarade av just en sådan sak .
Tänk sen ; att han hade INGEN att diskutera detta med .
Tala om att oro och panikångest tog tag i honom då .
Citera
2025-02-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar florera olika uppgifter beträffande vad han sköt med och fördelning.
70 skott totalt har polisen gått ut med. Han hade en 30-06, en 22a och två stycken hagelbössor.
Till 30-06an finns mig veterligen bara 10-skottsmagasin. Om han inte laddade om magasinen måste han alltså haft minst 7 magasin med sig om inte 22an användes. Polisen har skrivit att det påträffats flera hundra patroner i anslutning till gärningsman.
Någonstans har jag läst att det skulle handlat om cirka 300 patroner. Är det 30-06 bedömer jag att bara den vikten måste varit 6-8 kg. Jag tror han sköt en mängd skott med 22an också.
När jag sökte i tråden hittade jag detta.
” Polisen har anträffat ett tiotal tomma magasin. Och ett antal fulla magasin.”
Han hade med sig en 30-06, 22lr samt en pumphagel.
Det har bara hittats hylsor 30-06 och en hylsa kal 12
Citera
2025-02-24, 00:06
Medlem
Citat:
Mm, RA var ju just den, som inte klarade av just en sådan sak .
Tänk sen ; att han hade INGEN att diskutera detta med .
Tala om att oro och panikångest tog tag i honom då .

Ja. Samtidigt är ju frågan om och hur "samhället"/socialtjänsten HADE KUNNAT se och fånga upp. I biståndsärendet - som pågick en lång tid - kan man tänka att soc - tyvärr - inte hade och har rimliga resurser att faktiskt ta på allvar R:s situation.

Var var hans föräldrar? Hade de orosanmält till socialtjänsten? Insåg de i något skede att det barkade iväg och att de behövde stöd i sitt föräldraskap (hans skolgång mm) ? Alltså före han blev 18 år. Vi vet inget om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in