Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Jag tror inte att det räcker med att vara enbart sviken och panikslagen för att kunna utföra ett sådant här dåd. Skulle det vara så "enkelt" så skulle vi ha dylika händelser varje dag.
Finns många människor som inte har något kvar att förlora men som för den sakens skulle aldrig skulle skada någon annan.
Att den som begår den här typen av handling är allvarligt psykiskt sjuk är nog något som man bör ha med i beräkningen. Det är en väldigt sjuk handling som därmed begås av en sjuk gärningsman.
Sen att Rickard även var ensam och panikslagen är högst troligt. Men det räcker inte som grund.
Jo, om du utsätter människan som inte har något kvar att förlora för nog mycket psykisk press. Men givetvis finns det även åratal av uppbyggd ilska och frustration, vilket inte är svårt att se och förstå i det här specifika fallet.
Handlingen var sjuk, det håller jag med om, men det är inte samma sak som att den är utförd av en allvarligt psykiskt sjuk människa.
Om jag tar en jämförelse bara för att du ska förstå hur jag menar..
Tänk dig att du inte har sovit på 4 dygn och får en psykos. I psykosen är du helt övertygad om att din partner är en Alien som kommit för att döda dig. I vad du tror är självförsvar slår du ihjäl din partner med ett baseballträ. När du blir gripen och får sova ruset av dig så vaknar du upp som dig själv igen - är du då en "allvarligt psykiskt sjuk" människa för att du gjort en väldigt sjuk handling?
Jag anser inte det.
Nu tror jag inte att Rickard trodde att det var självförsvar och jag tror inte heller att han hade en psykos, utan jag är ute efter principen med att man är "tillfälligt sinnesförvirrad" (i brist på bättre ord).
Man pratar oftast bara om psykoser när man pratar om att tappa kontrollen, men det finns otroligt många fler tillstånd där man tillfälligt tappar saker som man normalt sett har, tex logik, rationellt tänkande och empati. Nästan varenda suicidal person tänker att anhöriga skulle ha det bättre utan hen. Är det rationellt? Nej. Är det logiskt? Nej. Är det psykotiskt? Också nej.
Jag vet inte vad man ska kalla dessa tillstånd, men det är inget snack om att de existerar.