Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Han har agerat genom att tillsätta diverse sionister och knäppgökar. Det enda positiva är just bombastisk retorik emot korruption.
Ukrainakriget har spelat ut sin roll i och med att man nu har installerat sin islamistdiktatur i Syrien, som Ryssland den här gången inte hade möjlighet att stoppa. Kriget skulle ha ebbat ut oavsett president.
Sionismen är den svaga punkten i Trumps politik, men det känns tröttsamt att ensidigt prata om enbart det som ändå är status quo i amerikansk politik.
Ukrainakriget skulle fortgått i 4 år till ifall demokraterna hade vunnit. Timber Sycamore var ju exempel på sådant som Trump satte stopp för redan i första 4 åren då han var betydligt mildare i sin CIA-kritik än vad han varit i andra omgången. Sprickan som den orsakade kunde dock inte lagas och Assads redan fragila regim föll tillslut. Denna typen av liberal internationalism är ju just sådant som tycks ta slut med Trump 2.0.
Citat:
Angreppet emot biståndsverksamhet där det sipprar ned pengar till Palestina skulle ha skett oavsett president. Bara retoriken kring det påverkades av presidentvalets utgång. Påverkanskampanjer emot Europa kommer inte att upphöra.[
Några fåtal procent av USaid gick till Palestina. Det finns ingen chans att demokraterna skulle ha lagt ner hela USaid, eller för den delen någon annan republikansk president.
Citat:
Skiftet i folkutbytespolitiken drog igång redan under Biden. Det handlar inte om minskat folkutbyte, utan bara om att satsa mer på indier än latinamerikaner. Samma sak ser vi f.ö. i Sverige med sin extremliberala marionettregering, som också satsar mer på indier och mindre på afrikaner. Har inget att göra med vem som nominellt är stats- eller regeringschef.
Det är ju något som jag förvisso problematiserar, men det är likväl en enorm steg åt rätt riktning. I USAs fall är dessa indier och kineser sådan elit av eliten att de utgör rentav en dimension av hela deras säkerhetspolitik och det är osäkert ifall de ens skulle kunna tävla mot östasiaterna i AI och datorteknik utan att just tömma Asien på deras mest utmärkande studenter.
Jag anser att vår egen import av indier är mer en andra klassens elit som kan göra basala kontorsuppgifter billigare än svenskar, så jag skulle inte jämföra USAs indier mot svenskarnas indier. Du behöver bara se hur många CEOs och mångmiljardärer som är indier i USA, i Sverige kan jag inte ens nämna någon.
Asiatiska invandrare har sedan mycket lägre fertilitetsnivåer än vita amerikaner och utgör inte en demografisk hot mot nationens majoritetsbefolkning som latinos gör (eller araber i europa).
Citat:
Transgrejen går i vågor där man gör framstötar och drar tillbaka offensiven till en säkrad position, innan man rycker fram igen. På 80-talet gick man långt med pedofili, innan man retirerade till en position som ändå var mycket mer bögvänlig än tidigare. Nu rör vi oss från den mest extrema transpositionen till en där transorna ändå är accepterade och den nominella högern också förföljer den som kritiserar bögeri. Om något har Trumps karisma bidragit till att sälja in MAGA som en utpräglat HBT-vänlig rörelse.
Och att DEI stoppas ser du inte som positivt? Det är ju till och med företag som Disney som nu annonserade att de slutar satsa på mångfald. Det här är en virus som skulle ha spridits till Europa ifall det inte stoppades tidigt.
Du vill se en kontrarevolution som inte kan ske, det finns inte ens fröet till en folkvilja för att hänga bögar i gatuföreställningar.
Citat:
USA är samma kapitalistoligarki som tidigare. Amerikansk oligarki är sin egen typ.
Generaliseringar av det slaget säger mig inte mycket. Det finns enorma skillnader mellan George Soros och Elon Musk. Ena hyllar AFD och får presidenten att sätta press på att boer slutar förföljas i Sydafrika, den andra sorten gör motsatsen. Rika är de båda, men den ena blev rik på att orsaka och utnyttja artificiella finanskriser medan den andre investerar i framtidens scifi teknologi.
Du är teknologifobisk nu, vilket jag givetvis respekterar då jag ser det som en ytterst destruktiv kraft i samhället; från industrialismens massproduktion till kärnvapen till algoritmberoende ungdomar till AI. Det är för varje steg entropi av äldre mer stabila strukturer där människan fortfarande var i centrum.
Men man måste någonstans vara en realist; vi kan inte ha Japans edoperiod som samhällsideal. Teknologisk utveckling kan bara bromsas ifall vi har en centraliserad världsregering, och jag tror inte att någon konservativ önskar se det hända.
Citat:
Som sagt är det du som ställer upp perfektionistiska krav för att stödja någonting europeiskt. Jag förkastar USA och USA-dyrkan, eftersom det är allvarliga hot emot Europa, och du bemöter det med att önsketänka om Trump och attackera halmgubbar, där du nu verkar likställa USA med informationsteknik.
Vadå för europeiskt? Jag uppskattar givetvis att vi blir mer fokuserade på realpolitik nu när NATO dekonstrueras i snabb takt, men europeisk politik är statisk och inte dynamisk som i USA. Det finns en struktur i hela EU-byråkratin som motverkar "the great man of history" som kan ändra på historiens riktning.
Det märkligaste är att du inte ser det som positivt att Europa tvingas nu anpassa sig till det vakuum som Trump lämnar efter sig. Vi styr vårat eget öde på många sätt. Givetvis så kommer unga europeer att fortsätta storkonsumera amerikansk kultur, och mycket annat som du föraktar. Amerikanisering av Europa kommer fortsätta på det viset oavsett vad Trump gör. Än värre är ju att svenska artister kommer fortsätta skapa just amerikansk kultur.
Amerikansk eller kinesisk AI kommer likaså att ändra hela vår arbetsmarknad och livsstil, vad vi än gör som europeer, förutom ifall vi just söker kopiera japanska edoperioden.
Houellebecq gjorde ju rätt när han rättade en journalist som anklagade honom för att vara reaktionär med att det bara är naiva idealister som är reaktionärer. Man kan längta tillbaka till en annan tid, men att på riktigt tro att man kan återvända till hur saker en gång var är rätt så korkad.