2025-02-22, 19:05
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrynkorvsPissoaren
Var såg du den dokumentären?
ID, Investigation Discovery
Citera
2025-02-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns väl två grupperingar som är extremt suspekta, som vi känner till.

På Eugeniavägen 25 fanns så många störda, missbrukande och farliga personer på samma gång (Vinof Stig Robert och hans bror bla) att det vore fantastiskt om alla var ovetande om vad som hände när BO dog. Polisiär erfarenhet säger att denna gruppering borde ha haft relevant info. BO var dessutom kopplad till denna gruppering pga Vinof.

TÅ och BM är precis lika suspekta.

Vidare bör BO ha känt Monika, som kände Stig och Robert, och troligen även Vinof. Monika var en av Vasastans farligaste personer, utan tvekan. Spritt språngande galen var hon.

Min personliga teori är att BO försökte blåsa Robert och Stig och att hon dog i samband med den konflikten.

Därmed inte sagt att andra personer inte var närvarande.

TÅ och BM kan ha varit vittnen.

Min lista ser ut såhär:

1 Stig/Robert
2 TÅ/BM
3 Monika
4 Vinof
5 Roberts bror

Och faktum kvarstår: CB var nära BO til the bitter end.
Han skulle kunna räta ut tjugo frågetecken men han har ingen lust.

Eremona, det finns väl ingen i din top 5 som fortfarande är i livet?

Däremot lever ju CB fortfarande. Även om han skulle snacka för pengar så är inte säkert att han skulle berätta sanningen i vilket fall. (jag tänkte om vi skulle starta en insamling) Jag tycker fortfarande han är en suspekt typ.
De allra sista dagarna i CdC:s liv är väldigt mycket TÅ/BM och CB/Saba. Att CdC skulle ha slinkit undan dessa människor och plötsligt hamnat i händerna på något helt annat sällskap eller ensam gärningsman, utan att någon av de tidigare nämnda känner till det, känns inte helt sannolikt.

Jag kan mycket väl tänka mig att TÅ blev svartsjuk på CB. "Varför vill hon flytta in hos honom men inte med mig?". CB verkar ju ändå i sammanhanget varit en främling för CdC jämfört med TÅ. Nu vet vi ju att CdC tyckte att TÅ började bli jobbig. Men det dolde hon ju givetvis för TÅ. Kanske hon hoppades på att han skulle fatta det till slut.

Men visst, det är lika möjligt att CdC blåste fel personer och fick sota för det. Å andra sidan har det väl aldrig blivit riktigt klarlagt vem/vilka som CdC var skyldig pengar?
Citera
2025-02-23, 01:59
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men vart går gränsen för att ett barn ska kunna minnas och återge/berätta om en händelse?

Du nämner gång på gång och att ingen "tror" idag att ett barn på 17 månader kan ta in och minnas en händelse och återberätta den 1,5 år senare.

Vilken forskning har bevisat exakt vad? Har du någon länk till de senaste rönen inom denna så intressanta forskning?
https://magasinetfilter.se/kommentar/frank-lindblad-da-costa-debatt/
Citera
2025-02-23, 02:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96

Vad är det du vill förmedla med den där länken? Att barn inte kan komma ihåg traumatiska händelser i det förflutna?
Citera
2025-02-23, 02:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

Däremot lever ju CB fortfarande. Även om han skulle snacka för pengar så är inte säkert att han skulle berätta sanningen i vilket fall. (jag tänkte om vi skulle starta en insamling) Jag tycker fortfarande han är en suspekt typ.
De allra sista dagarna i CdC:s liv är väldigt mycket TÅ/BM och CB/Saba. Att CdC skulle ha slinkit undan dessa människor och plötsligt hamnat i händerna på något helt annat sällskap eller ensam gärningsman, utan att någon av de tidigare nämnda känner till det, känns inte helt sannolikt.

Jag kan mycket väl tänka mig att TÅ blev svartsjuk på CB. "Varför vill hon flytta in hos honom men inte med mig?". CB verkar ju ändå i sammanhanget varit en främling för CdC jämfört med TÅ. Nu vet vi ju att CdC tyckte att TÅ började bli jobbig. Men det dolde hon ju givetvis för TÅ. Kanske hon hoppades på att han skulle fatta det till slut.

Men visst, det är lika möjligt att CdC blåste fel personer och fick sota för det. Å andra sidan har det väl aldrig blivit riktigt klarlagt vem/vilka som CdC var skyldig pengar?

CdC var skyldig arkitekten pengar vid tidpunkten för hennes försvinnande, hon lånade pengar av honom så sent som i början av juni.
Citera
2025-02-23, 08:31
Medlem
Citat:

Stig och delar av Eugenia-klientelet lever.

Ja även om CB fick betalt, är det inte säkert att han är ärlig.

Däremot har han lämnat uppgifter om stadig kontakt med BO. Som jag uppfattar det, polade han och BO efter pingsthelgen.

BO bodde också hos CB vid flera tillfällen, enligt vad han har uppgett.

BO och CB verkar ha känt varandra i flera år.

TÅ blev nog svartsjuk på CB, ja, förutsatt att han kände till att BO polade med CB.

Viktig i sammanhanget är Sabas storväxta sällskap, som hon verkar ha bott med. Detta var troligen hennes polare/pojkvän.

Dvs Saba och CB var inte ihop den 8/6.

De blev nog ihop senare.

Nej vi har ingen aning om vem vilka BO var skyldiga pengar, med ett undantag.

Hon blåste en man i Hässelby som hette Isaksson.

I början av 1984 var skulden obetald. Den var då ett år gammal.

Huruvida skulden överhuvudtaget betalades, vet jag inte.
Citera
2025-02-23, 09:24
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Nej, Frank Lindblads påstående om "senare forskning" (utan källhänvisning) verkar sakna täckning. Inte förvånande alls faktiskt då 80-talets psykologiska teorier var upp åt väggarna och tack och lov avfärdats av just senare forskning. T.ex. "förträngda" minnen av sexorgier med satanistiska inslag och fruktansvärda siffror beträffande incest, som att en fjärdedel av alla flickor utsatts för det. Det var goda tider för psykologiska bedragare under denna tid och hur många som blev oskyldigt dömda eller begick självmord vet vi inte.

Frank lindblad ser nu sitt anseende och eftermäle försvinna ner i avloppet och det är lite märkligt att han inte kunde skriva något bättre än den slappa artikel han fick in i SVD.
Citera
2025-02-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Nej, Frank Lindblads påstående om "senare forskning" (utan källhänvisning) verkar sakna täckning. Inte förvånande alls faktiskt då 80-talets psykologiska teorier var upp åt väggarna och tack och lov avfärdats av just senare forskning. T.ex. "förträngda" minnen av sexorgier med satanistiska inslag och fruktansvärda siffror beträffande incest, som att en fjärdedel av alla flickor utsatts för det. Det var goda tider för psykologiska bedragare under denna tid och hur många som blev oskyldigt dömda eller begick självmord vet vi inte.

Frank lindblad ser nu sitt anseende och eftermäle försvinna ner i avloppet och det är lite märkligt att han inte kunde skriva något bättre än den slappa artikel han fick in i SVD.
https://www.youtube.com/watch?v=VGjNDmh356M&t=17191s
Thomas Eriksson redogör för vilka förutsättningar ett litet barn har för att minnas saker som de upplevt i tidig ålder.
Citera
2025-02-23, 10:06
Medlem
Citat:

Med tanke på hur transparenta de centrala förhören är, drog polisen förvånansvärt få slutsatser av dess. De centrala förhören (med personer som träffade BO in i det sista och kände henne väl) är väl inte svårtolkade?

BM och TÅ ljög och skarvade som fan. Antingen var de inblandade i BO:s död, eller så var detta helt enkelt två skiträdda vittnen, som såg BO kidnappas, dödas eller misshandlas grovt etc.

Av BM:s, TÅ:s och Ragges förhör framgår tydligt att TÅ och BM dolde information som polisen behövde.

Och om CB och BO polade efter pingsten, visste Saba om detta. Vilket betyder att hon dolde sin kunskap om relationen för polisen, vilket alla andra förhörda missbrukare också gjorde.

CB och BO var fö heroinlangare, med flera års erfarenhet. Att CB påstår att han kände BO väl och att hon bodde hos honom ibland + att de polade på sommaren 1984, är knappast förvånande.

Två heroinister som langar heroin i Stockholm city samtidigt, kan knappast undgå att träffas.
Citera
2025-02-23, 10:23
Medlem
Dokumentären var ju väldigt vinklad. Visst har ni uppmärksammat dokumentärens syfte att rentvå de två läkarna? Det drev som dokumentären åstadkommit nu kan liknas vid mediedrevet på 80-talet. Båda lika förblinande.
Citera
2025-02-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knitt
Dokumentären var ju väldigt vinklad. Visst har ni uppmärksammat dokumentärens syfte att rentvå de två läkarna? Det drev som dokumentären åstadkommit nu kan liknas vid mediedrevet på 80-talet. Båda lika förblinande.

Detta är Sveriges mest berömda justitiemord, vars toxiska tentakler finns överallt, efter 40 år. Detta är extremt. Har du inte fattat det här? Antingen är du ett troll eller så behöver du läsa på akut. Ha det bra.
Citera
2025-02-23, 10:50
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knitt

Försök inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in