2025-02-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja det undrar jag också ?
Och som jag skrev förut ,inte behöver man väl ett betyg i matematik för att kunna köra bil bra ?

Du skrev att han hade en önskan om att köra taxi.
Jag har läst det mesta i tråden/media (utan att skriva), hittar inte denna önskan från honom.

Det har framkommit i tråden att han haft en praktikplats som han trivdes med (hade inte med taxiverksamhet att göra).

Det är väl ingen som "tvingat" honom att läsa in matte om han inte ville?

Hade han en önskan om att köra bil så hade han många år på sig att söka till något inom den sektorn, behövde inte nödvändigtvis vara inom taxi. Kunde ha tagit lastbilskort där de jobbar för det mesta själva utan att behöva ha kontakt med kunder i bilen.
Citera
2025-02-23, 07:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni att det var mer än en skytt?
Att den andra skytten sneakade ut som "offer" och leddes ut av polis?

Lite skumt att släpa med sig tre gevär? På de filmer som finns tycks ju flera olika kalibrar höras relativt tätt efter varandra. Typ tung-lätt-tung igen. I alla fall enligt vissa som lyssnat på hela toalettfilmen.

Måste väl ändå finnas gott om vittnen då många inte blev dödade? Ligger väl fortfarande ett antal personer på sjukhus? De borde kunna höras?
Citera
2025-02-23, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Lite skumt att släpa med sig tre gevär? På de filmer som finns tycks ju flera olika kalibrar höras relativt tätt efter varandra. Typ tung-lätt-tung igen. I alla fall enligt vissa som lyssnat på hela toalettfilmen.

Måste väl ändå finnas gott om vittnen då många inte blev dödade? Ligger väl fortfarande ett antal personer på sjukhus? De borde kunna höras?

Nej, det tror jag absolut inte men jag förstår att polisen i sin utredning behöver utesluta det.

De vapenkunniga här i tråden tycker jag har på ett bra sätt förklarat olika områden som respektive vapen och ammunition lämpar sig bäst för.
RA verkar ha haft bra koll på vapen vilket kan vara anledningen till att han hade tre vapen med sig.
Citera
2025-02-23, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

De har ju hållits en mängd förhör, givetvis med dom skadade också, hade det funnits två så hade vi ju vetat det vid de här laget.
Citera
2025-02-23, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan

Det är väl ingen som "tvingat" honom att läsa in matte om han inte ville?

Förmodligen inte just matte men för att få ekonomiskt bistånd verkar han ha tvingats till skola eller söka jobb enl info som hittills har framkommit.
Citera
2025-02-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Förmodligen inte just matte men för att få ekonomiskt bistånd verkar han ha tvingats till skola eller söka jobb enl info som hittills har framkommit.

Vi kan ju inte betala ut bidrag till alla som inte vill jobba utan motprestation, Sjukpension är ett alternativ men de vet jag inte om han har sökt ens?
Citera
2025-02-23, 08:06
Medlem
SVT släpper en ”unik 3D-kartläggning”.

Kanske det här har många av svaren vi har letat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kartlaggning-massmordet-i-orebro-minut-for-minut
Citera
2025-02-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Varför går man in i och förstör en byggnad som inte har med dådet att göra? Nej, det är Risbergska som bilderna är tagna ifrån. Det ser man tydligt på de "dunkla" och långa korridorerna. Väldigt tydligt.
En skribent har polisanmält dessa bilder till och med.
För att det är risbergskas gymnastiksal. Tror du någon kom in på själva risbergska där klassrummen är?! Svar nej. Det pågår en brottsutredning där. Byggnaden tillhör risbergska men inte där det hände något. Jag går på risbergska och har mitt barn på gympa i byggnaden bredvid så jag vet.
Citera
2025-02-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ae123
Ang. Bilderna från skolans korridor.

Hittade ett inslag på Sveriges Radio från 15 juni 2021 (länk nedan), angående ett inbrott där dom orsakade vattenläckor.
Bilden visar tydligt exakt samma korridor som första bilden BlomKruka delade - i ljudfilen berättar fastighetsutvecklaren att vattenläckan är i korridoren i skolans idrottshall.

Så det verkar som att bilderna är från idrottshallen och ej från själva skoldelen med klassrummen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/risbergska-skolan-i-orebro-drabbad

Edit:

Verkar stämma bra.

Verkar vara idrottshallen, men polisen vill nog inte att obehöriga ska vara inne där heller.

Bilderna kan ju vara äldre också, från en tidigare renovering. Gjordes väl en renovering runt 2012?

Vi fick ha gympa där veckan efter dådet men nu är gymnastiksalen med stängd pga. Att brandlarmet i den byggnaden styrs från skoldelen. Men då kan det ju vara så att det är bullshit och det är mest för att folk går in och fotograferar vilket ju är helt galet kan jag tycka när man vet vad som hänt.
Citera
2025-02-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1

Jag svarade TS som hävdade att han ville köra taxi (vilket jag aldrig sett framkommit i media).

För att få bidrag är jobbsökande så klart ett krav om nu personen inte är helt under isen (vilket ingen myndighet verkar ha kännedom om).
Citera
2025-02-23, 08:11
Medlem
Massmordet i Örebro – minut för minut

Saxat:

Tio människor mördades och flera skadades på Campus Risbergska i Örebro.

Men vad hände, minut för minut, när gärningsmannen

Rickard Andersson öppnade eld? SVT har kartlagt händelseförloppet under det dödligaste massmordet i modern svensk historia.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kartlaggning-massmordet-i-orebro-minut-for-minut
Citera
2025-02-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
För att det är risbergskas gymnastiksal. Tror du någon kom in på själva risbergska där klassrummen är?! Svar nej. Det pågår en brottsutredning där. Byggnaden tillhör risbergska men inte där det hände något. Jag går på risbergska och har mitt barn på gympa i byggnaden bredvid så jag vet.

Ja det känns verkligen korkat att spika fast plywood skivor isåfall in till klassrum under pågående utredning, 😀 Men hade inte kommunen fått tillbaka lokalerna nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in