2025-02-23, 05:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Åh vet inte om jag vågar gå in på länken kom jag på . Jag är en fegis när det gäller länkar . Men tack ändå .
Det är ju en vanlig bilduppladdningssida som används flitigt av många. Inga konstigheter att klicka sig in där.
Citera
2025-02-23, 05:16
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Det är ju en vanlig bilduppladdningssida som används flitigt av många. Inga konstigheter att klicka sig in där.

Tittade på bilderna .
Kom ihåg att i Idrottshuset var det fönster utmed hela korridorsidan så ljuset föll in ifrån vänster därinne där gympaskåpen var( väldigt ljust var det i denna korridor + högt i tak) ; om man gick över ifrån skolan som man alltid gjorde . På höger sida var det omklädningsrum och sen själva gympasalen som gick att dela med skiljevägg ,rätt stor gympasal med ett antal fönster högt upp . Den sidan vetter mot vägen där bussen går .

Så för mig är det inne i själva skolan .
Bilderna .
I slutet på varje korridor finns nödutgångar .
Skolans korridorer är rätt så mörka förutom där det finns glasade fyrkantiga uterum . Dem kan inga elever gå ut i utan de är bara för syns skull ; ger en del ljus i korridorerna.

Vet att korridoren som är där lärarrum ligger och rektorexpedition ligger - är lite kortare än de andra korridorerna där det ligger många fler klassrum på rad .

Den gröna korridoren var en utav de längre och där fanns en in och utgång för att komma till gympasalen ,den användes flitigt eftersom alla på skolan hade 3 gymnastiktimmar / vecka .

Och när man gick ut där så såg man slutet på lärarexpeditionens korridor just för att den var den enda korta korridoren .

Så antar att det är den korridoren där GM faktiskt sköt omkring sig. In i klassrum osv.
Senast redigerad av landbandy 2025-02-23 kl. 05:42.
Citera
2025-02-23, 05:38
Avslutad
Citat:
Tittade på bilderna .
Kom ihåg att i Idrottshuset var det fönster utmed hela korridorsidan så ljuset föll in ifrån vänster därinne där gympaskåpen var( väldigt ljust var det i denna korridor + högt i tak) ; om man gick över ifrån skolan som man alltid gjorde . På höger sida var det omklädningsrum och sen själva gympasalen som gick att dela med skiljevägg ,rätt stor gympasal med ett antal fönster högt upp . Den sidan vetter mot vägen där bussen går .

Så för mig är det inne i själva skolan .
Bilderna .
I slutet på varje korridor finns nödutgångar .
Skolans korridorer är rätt så mörka förutom där det finns glasade fyrkantiga uterum . Dem kan inga elever gå ut i utan de är bara för syns skull ; ger en del ljus i korridorerna.

Okej, tack för ditt svar. Då har vi lite blandade uppgifter här i tråden. Oavsett vilket som stämmer, så gjorde användaren som tog bilder ett intrång där hen inte skulle.

Försöker alltså inte avfärda det du skriver, utan konstaterar bara att det har varit olika uttalanden från personer som går/ska ha gått på skolan om vilka korridorer som faktiskt syns på bilderna.
Citera
2025-02-23, 06:02
Medlem
ae123s avatar
Ang. Bilderna från skolans korridor.

Hittade ett inslag på Sveriges Radio från 15 juni 2021 (länk nedan), angående ett inbrott där dom orsakade vattenläckor.
Bilden visar tydligt exakt samma korridor som första bilden BlomKruka delade - i ljudfilen berättar fastighetsutvecklaren att vattenläckan är i korridoren i skolans idrottshall.

Så det verkar som att bilderna är från idrottshallen och ej från själva skoldelen med klassrummen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/risbergska-skolan-i-orebro-drabbad

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Kort och gott, de påstådda bilderna från brottsplatsen är tagna i byggnaden intill som är en gymnastikhall.
Verkar stämma bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Polisen hade garanterat inte ringt upp mig mitt i natten om dessa foton INTE varit tagna inifrån Risbergska!
Verkar vara idrottshallen, men polisen vill nog inte att obehöriga ska vara inne där heller.

Bilderna kan ju vara äldre också, från en tidigare renovering. Gjordes väl en renovering runt 2012?
Senast redigerad av ae123 2025-02-23 kl. 06:30.
Citera
2025-02-23, 06:18
Medlem
Citat:
Okej . Ber om ursäkt för missuppfattning
Tycker inte du att han skulle ha fått gå och läst matematik för typ särskilda särskoleelever ?

Han hade ju inte riktigt lika lätt som andra ; med matten .

Eftersom han gått på särskild skola under alla år - varför tvingade de honom att gå en kurs som var för svår för honom ?
Nästan så att man vill anmäla socialen för att de felbedömt honom och helt enkelt krävt för mycket utav honom - för att han skulle kunna få försörjningsstöd .
Någon har missat något i hela den här soppan .
Antagligen har de inte orkat bry sig .
Och det kan vara illa ,gå illa ; om inte annat.

Kan ju vara dags att bry sig lite mer om varje individ, och sluta ställa omöjliga krav på omöjliga människor .

Bättre att låta de som kan jobba ,få jobba ,för ofta vill vi människor göra något för att må bra .
GM ville ju köra taxi så varför inte låtit honom få göra det ?
Han hade säkert varit nöjd av att få köra folk dit de vill + till och med få pengar för det ( dricks) så det hade ju varit något för honom .

Bättre att människor gör något de trivs med så slipper de skjuta folk .

Var har det framkommit att GM ville köra taxi?
Citera
2025-02-23, 06:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Var har det framkommit att GM ville köra taxi?
Det har framkommit i media .Han ville det men vågade inte pga sin sociala fobi .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-23 kl. 06:52.
Citera
2025-02-23, 06:40
Medlem
Citat:
Det har framkommit i media .

Vilka media?

Verkar märkligt om han hade en önskan att köra taxi då GM var en ensamvarg.

Vad jag har läst så verkade han ha trivts på en praktikplats där han fick köra bil, men det hade inget med någon taxikörning det handlade om där man möter främmande personer hela tiden.
Citera
2025-02-23, 06:42
Medlem
ae123s avatar
Citat:

GM ville ju köra taxi så varför inte låtit honom få göra det ?
Han hade säkert varit nöjd av att få köra folk dit de vill + till och med få pengar för det ( dricks) så det hade ju varit något för honom .

Har inte heller sett att GM ville köra taxi.
Låter konstigt om han nu led av social fobi och inte direkt pratade eller svarade på tilltal.
Men om det stämmer så är det väl inget som instanserna måste "tillåta". Det finns ju Uber och liknande han kunnat arbeta med i så fall.

Edit. Uber Eats hade kanske passat bättre. Eller andra leveransjobb.
Varför togs inte dessa önskemål från honom i beaktning?
Senast redigerad av ae123 2025-02-23 kl. 06:52.
Citera
2025-02-23, 07:00
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ae123
Har inte heller sett att GM ville köra taxi.
Låter konstigt om han nu led av social fobi och inte direkt pratade eller svarade på tilltal.
Men om det stämmer så är det väl inget som instanserna måste "tillåta". Det finns ju Uber och liknande han kunnat arbeta med i så fall.

Edit. Uber Eats hade kanske passat bättre. Eller andra leveransjobb.
Varför togs inte dessa önskemål från honom i beaktning?

Ja det undrar jag också ?
Och som jag skrev förut ,inte behöver man väl ett betyg i matematik för att kunna köra bil bra ?
Citera
2025-02-23, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag kan tyvärr inte svara på det..

Givetvis ska det vara svårt att bli beviljad sjukersättning, ett "bidrag" som beviljas fram till pensionen. Det är ingenting som vem som helst ska få igenom, för vad som helst. Men i fall likt Rickards så måste myndigheterna kunna förstå att det inte fungerar efter alla misslyckade försök, vad mer fanns det att försöka? Han hade försökt läsa upp betygen och han hade försökt arbetsträna, men inget av det var hållbart över tid. Dessutom har en läkare skrivit ett intyg om att hans arbetsförmåga är varaktigt nedsatt.

Vem som helst, förutom de som arbetar på myndigheter i Sverige, kan förstå att Rickard aldrig någonsin hade kunnat ha ett normalt arbete. Trots det skulle han tvingas in i den mallen med hot om förlorad inkomst. Ett hot som till slut blev verklighet när han återigen misslyckades med att leva upp till de helt orimliga förväntningarna som samhället ställde på honom.

Jag hoppas att alla som var inblandade i Rickards ärende sover dåligt om nätterna, en lång tid framöver.

Det hade varit intressant med en kartläggning över människor i RA’s ålder i landet som faktiskt har blivit godkända sjukersättning.
En jämförelse av kriterier som de har uppfyllt som RA ev har saknat.
Och se ev skillnader mellan kommuner.
Citera
2025-02-23, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Det sägs väl att dom är "less lethal". Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte mycket om dom. Men dom är lägre i krutladdning tror jag och formade på något speciellt vis så att dom ska typ "splittras" till stoft eller pyttesmå pellets som inte skadar så mycket. För att dom inte ska skada den som skjuter eller den som eventuellt står bakom dörren. Men den är fullt dödlig om man stoppar den under hakan såklart.. Men vad som sägs i spel och tv så är det lätt att tro att den är "non-lethal". Som en gummikula. Men så är det inte... Men jag tror inte han körde med en sån i vilket fall. Det var bara en idé jag fick upp i skallen.

Man sätter barkaren nära mot lås, gångjärn osv och så ska den "slå sönder" och sedan då splittras och vara ofarlig. Det folk påstår är val kanske att skallbenet då eventuellt får breacher-sluggen att splittra sig och att det kanske mest blir krosskador och risken finns att man överlever. Men som sagt jag vet inte alls... Det finns säkert folk här som kan det där bättre.

Jag tänker att den och en .22 är fullt möjlig att skjuta sig själv med. Men OM det skulle vara så att det "misslyckas" så blir det ju förödande... Vi snackar sallad som sondmatas och styr en permobil med tungan resten av sitt liv, I bästa fall. Jag skulle ALDRIG avsluta mitt liv med vapen eller ammunition till vapen som inte är gjort för att döda så fort som möjligt. Expanderbar ammunition i minst 9x19 eller Ar-15 och uppåt. Skulle inte våga med något annat om jag ska vara ärlig. Folk överlever det där ibland och det är fan inte trevligt, oftast.

Men vad vet jag... Brukar inte skjuta mig själv eller planerat det. Ingen annan heller för den delen. Det är oerhört svårt att veta vad som händer i hans skalle... vad han tänker. Hur mycket av hans jaktkunskap finns ens kvar och är greppbar där och då, hur påverkad är han av film, Spel osv.

Men jag är väldigt intresserad av att veta hur han rört sig där inne, vart han har skjutit och med vad. Jag hoppas att man får se någon grafik eller liknande om hur det tros ha gått till, men jag misstänker att det inte blir så. Det blir väl en presskonferens när man anses sig klar och så får vi väl samma info som nu fast lite utökad.

Tack!
Jag tror som du gällande det sista stycket.
Ev att polisen utifrån samtal med vittnen kommer fram till en möjlig väg han har tagit genom skolan.
Citera
2025-02-23, 07:19
Medlem
Citat:
Det gör mig både ledsen och förbannad för är det några som behöver stöd och hjälp så är det ju faktiskt dem ; 100%.

En vacker dag kanske vi är i deras läge efter en bilolycka eller så ...

Vi måste se till att hjälpa dem som bor här redan,som föddes här och som haft det kämpigt från begynnelsen . Vi måste börja hjälpa oss själva , innan vi kan börja hjälpa de som vill in i landet . Så är det faktiskt . Det är faktiskt rättvist. Måste liksom börja i rätt ände om något överhuvudtaget skall bli rätt fixat !
Jag håller med dig till 100%. Vi måste se till att pengarna räcker till att hjälpa våra egna medborgare i första hand. Resultatet av att inte göra det kan bli förödande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in