Ovanligt lite gnäll på gränssnittet i denna tråden, kör alla på Flashback AppleTV som vad jag förstått det ännu inte tvingats över på det nya urusla gigantiska megajumbo-gränssnittet där man på en 90-tums TV bara ser fyra titlar åt gången, och den kulturmarxistiska hjärntvätten pushas ännu hårdare?
Nya UI't är helt outhärdligt, förr såg jag tre rader med titlar, 8st per rad om jag minns rätt eller om det kan varit 7st, så man såg 21 eller 24 titlar åt gången, och man kunde i lugn och ro sitta och titta på omslagen och bestämma vad man vill se, eller om man vill scrolla sig vidare, 7-8st titlar åt gången med Spola-knapparna på fjärren.
Nu ser jag 4st titlar åt gången i ett groteskt gigantiskt gränssnitt där skillnaden mellan omslaget och texten om filmen är enorm, varvid det blir märkbart mer tidkrävande att fokusera om med ögonen, och till skillnad från innan, då jag närmast uteslutande föreslogs huvudsakligen filmer + anime-serier, alla hundratals klassiska filmer från 1920- till 1980-talet och östeuropeiska/asiatiska titlar, så är det nu nästan enbart amerikanska/N hjärntvätts-serier som föreslås bland det lilla synliga, plus trams-kategorier där den ena är dummare än den andra, trots att profilen var väl intrimmad innan där allt Hollywood, alla filmer och titlar med skådisar från MENA-regionen i huvudrollen/på omslaget hade tummats ner.
Det finns en del amerikanska/N-serier jag inte hade satt tummen ner på, för jag kunde tänka mig ge dom en chans förr eller senare, men Netflix hade fattat att amerikanskt/N-serier inte var mitt primära intresse, utan gamla/östeuropeiska/asiatiska filmer och anime. Nu föreslår nya UI't bara Amerikanskt/N.
Den röda varningsskylten om att en titel snart utgår har ändrats till grå och minimalt format i förhållande till omslaget, så tack vare dubbelt så stora omslag så man ser den knappt längre. Jag kunde scrolla igenom mina kanske 900 titlar i MyList på 15 sekunder med fjärren och snabbt se såna röda varningsskyltar, nu är det helt omöjligt.
Inte heller syns det i scrolläget om man satt tummen upp eller ner på en titel sedan innan, för att se det måste man gå in på titeln, varvid den genast startar pga icke-avstängbart autoplay, och dyker upp i listan över streamingaktivitet(enbart tillgänglig via browser), varvid men hela tiden tvinga rensa den från sånt man inte tittat på, utan bara råkat gått in på i en halv sekund för att sätta tummen ner så man slipper skiten som förslag.
Verkar råda ganska stor konsensus på Reddit och andra forum att detta är en av historiens sämsta UI-uppdateringar någonsin, men nu verkar den inte gå att smita undan längre på AndroidTV. Jag åkte på den för ett tag sedan men hade lyckat slippa genom att nedgradera Netflix från 12 till 9.0.1, nu funkar inte det heller, och gick ner till 8, inte heller det hjälpte, får se om jag hittar nån ännu äldre version av appen.
Faan vad jag saknar det gamla gränssnittet som fanns på första Wii, supersnabbt och superenkelt, man kunde spola två timmar in i en titel på tre sekunder med pekmarkören, och man slapp förminskade eftertexter. Hade gärna tagit Wii-gränssnittet i utbyte mot att jag bara fick titta i 480p.
Har sett ganska många som skrivit att dom sagt upp skiten pga UI't, att det var droppen som fick bägaren att rinna över, och jag kan förstå det, det är inget roligt att gå in i appen längre. Förr var det skoj att bläddra runt bland alla hundratals gamla filmer från före 1990-talet som man möttes av redan på startläget, nu syns dom knappt fören tio kategorier ner från högst upp, och tio titlar åt höger.
Hade jag betalat för skiten hade jag sagt upp det nu.
Edit: Jag inser nu att MyList-sidan faktiskt är helt borttagen, jag kan inte längre få upp hela MyList på en enda skärm i appen nånstans.
Går det att spärra automatiska uppdateringar av Netflix-appen i AppleTV, eller nedgradera appar, så man kanske kan låsa sig till det äldre gränssnittet den vägen? Har stått emot att köpa en ATV i tio år, men vet inte längre..