2025-02-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Pga att det underminerar den svenska huvudsakliga förklaringsmodellen: Patriarkala strukturer, destruktiva mansnormer. Sådant som många livnär sig på att torgföra.

Ja ja men om vi kan titta upp lite så finns det även kvinnliga förövare som tillskrivs denna kategori av psykiskt instabila.

För inte så längesen hade vi den 45-åriga kvinnan som mörda ett av sina barn och skada det andra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mamma-dodade-sin-dotter-doms
Citera
2025-02-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kom att tänka på
Hade ju HÖGSTA betyg i bild och historia! Så han hade talang

Och psykologi...
Citera
2025-02-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qarlsberg
Flera klasskamrater som vittnar om att han var för sig själv och försvann helt från högstadiet i 7an. Därefter gick han Individuellt Program på Gymnasiet.

Har hört från person som var kompis med syskon när dom växte upp att han var väldigt konstig samt att hemma kanske detta inte uppskattades...
Hur menar du med att det inte uppskattades hemma? Kan du berätta mer?
Citera
2025-02-10, 15:40
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Borde inte alla som säljer rökgranater ha direktkontakt med polisen och typ säga "Hallå, nu har vi en ensam snubbe utan inkomst som köpt rökgranater, kan ni hålla ett öga på honom?". Eller att de bara tillåts sälja till typ polis och militär och vilka andra som nu kan tänkas behöva ha rökgranater.

Jag gillar inte att vem som helst kan köpa rökgranater i alla fall. Eller halvautomatiska vapen. Eller sprängämnen för den delen.

Vi måste inse att det alltid kommer finnas instabila och potentiellt farliga personer i vårt samhälle. Vi kommer aldrig veta exakt vilka de är, eller när de slår till. Men vi kan begränsa deras möjligheter att göra någon skada. Satsa på hjälp för de i nöd/kris och begränsa tillgångarna till farliga grejer så kan vi nå ganska långt tror jag.

Är det inte ganska enkelt att själv bygga rökgranater?...det är ju bara lite kemikalier i en burk eller flaska
Citera
2025-02-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Och psykologi...
Vad har han tecknat på bilden? Skrev han om "skumma" saker i historie- och psykologiuppsatserna? Eller är det långsökt från min sida?
Citera
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Högerextremist som skjuter svenskar? Ha ha. Tror han var Islamist inga hucklen sköts.

Med din briljanta logik var Breivik inte högerextrem eftersom han dödade vita barn. Och 9/11-kaparna var inga islamister, för muslimer dog i dådet.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Hade han inte gått på skolan tidigare hade du haft en poäng.

Men nu hade han gått där, han hade misslyckats där, han kanske hamnat i bråk med lärare där över betyg, han kanske hade vuxenmobbats där. Platsen kanske blev symbolisk för hela samhället som han ansåg var emot honom och han ville utkräva sin hämnd där.

För mig är det mycket mer logiskt än att han tänkt: "Just det, på skolan jag gick på förut fanns det en massa invandrare, jag gillar inte invandrare, nu ska jag planera att gå dit och skjuta invandrare".

Jag tror att RAs värld antagligen var rätt liten, vilket var anledningen att bli av med försörjningsstödet var en sådan katastrof. Jag får inte intrycket av någon stor ideolog, vilket i och för sig bristen på något slags manifest eller internetaktivitet (hitintills) verkar peka mot. Har det funnits något motiv mot invandrare specifikt så gissar jag på att det är baserat utifrån honom som person - det vill säga, "invandrare får kravlösa pengar till skillnad från mig", eller någon invandrare som han kände sig personligt kränkt av osv.

Men det är nog svårt att nysta fram ett specifikt motiv då det snarare är en livstid av personliga misslyckanden där den sista droppen kom vid nekandet av försörjningsstödet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nu har H*shen laddat upp fullversion av videon från toaletten på yt.

Jag får ångest av att bara se videon.....cool kille, Riktigt bra film för utredarna.
Citera
2025-02-10, 15:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur fan hade Rickard råd att resa utomlands om han levde på socbidrag?? knappats soc betalar en resa

Och så många resor dessutom. Bara de senaste åren: Malta, Jamaica, Miami, Italien, tre olika platser i Thailand. Lite överdrivet att bjuda en vuxen karl på så många resor. Men föräldrarna levde säkert i total förnekelse och tyckte synd om honom. Tyvärr botas inte psykiskt sjuka människor genom resor.

Enligt släktingar älskade RA även att köra bil, så han hade även tillgång till bil trots att ingen fordon finns reggat på honom.

Det verkar ha daltats en hel del med honom från föräldrarnas sida.
Citera
2025-02-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Jag tror han hörde flera av poliserna i korridoren och drog slutsatsen att polisen hade tagit kontroll över korridoren.
Ja, naturligtvis. Han hörde att situationen hade förändrats med polisernas samtal utanför dörren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Med din briljanta logik var Breivik inte högerextrem eftersom han dödade vita barn. Och 9/11-kaparna var inga islamister, för muslimer dog i dådet.
Brejvik gav sig på politiska motståndare. Som han lokaliserat till en ö. Det är svårt att urskilja om man flyger in i en byggnad. Islamister ser inte "vanliga muslimer" som muslimer.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Det finns andra bildsökningstjänster än Google, TinEye picture search till exempel.

Vad kräver det programmet för input? Varifrån kan det hämta bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in