2025-02-22, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Det är ett vilseledande spår och lätt att smula sönder sönder genom att ställa sig frågan varför han attackerade SFI-undervisningen och inte socialtjänsten?

Nu räknar du med att han agerade logiskt, vilket inte alls är säkert..

Skolan kan ha ett starkt negativt minne för honom, kanske fick skulden för hans misslyckande.

Det kan ha varit rasistiskt.
Det kan ha varit riktat mot skolan.

Vi vet helt enkelt inte ännu.
Citera
2025-02-22, 15:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Läkare har faktiskt anmälningsplikt för patienter som dom anser vara olämpliga för att inneha vapen.
Och det oavsett om dom känner till om patienten har vapen eller inte.
Frågan är hur många läkare som låter bli att anmäla?

Även om frågan om vapen inte är på tapeten s a s?
Eller vid tillstånd som kan ses som tillfälliga?
Citera
2025-02-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Att polisen inte vill kommentera motivet till brottet beror på att de inte vill att någon annan ska motiveras av det och begå ett liknande brott.

Ta av foliehatten och inse att polisen inte vet ännu.
Fast dom vet garanterat mer än oss här på FB.
Citera
2025-02-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Mycket märklig logik. Om en personer skjuter 99% svarta människor som befinner sig på ett torg så är det då alltså... Torget gärningsmannen hatar? Skolan är en gärningsplats, dom skjutna är offren.

Beror helt på...
Vad brukar skolskjutningar riktas in på..
Svarta?
Vita?
Eller ransom som befinner sig på skolan?
Citera
2025-02-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Hon behöver inte ens varit desorienterad, utan sprungit mot närmsta utgång utan att veta att skytten var åt det hållet.
Sen behöver hon inte ha hört ordagrant vad han sa, utan hennes uppfattning var att han sa så...
Jag har tappat tråden. Vem ska ha hört vad?
Citera
2025-02-22, 15:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ah, såg nu ett pm från just Örebro region om att läkare på vårdcentral ska anmäla.

I försvaret brukar väl exempelvis NPF diagnoser göra att man anses olämplig såvida det inte är väldigt lindrigt har jag för mig. Men det kanske är striktare i försvaret eftersom man är där under längre tid, måste hålla ordning och koppla samspel med andra och kunna ta order m.m.
Citera
2025-02-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han hade väl inte gjort något olagligt innan. Licens för jaktvapen bedöms inte efter behov.
Vad man möjligtvis kan ifrågasätta är att inte ändra omkring honom som känt till att han hade den gjort någon anmälan om de visste att han var i risigt skick psykiskt. Jag har sett någonstans att någon ansåg att läkare borde anmält, men det är ju ganska hård sekretess i vården, läkare kan ju inte sitta och mata ut läkarutlåtanden till polisen på alla som söker vård för något psykiskt (är det ens givet att behandlande läkare känner till att han hade vapenlicens?).

Kanske borde ifrågasatt de vapen han hade och även medlemsskap i skytteklubb, aktiv jägare mm. En läkare som anser att patienten är olämplig att köra bil eller inneha vapen skall anmäla detta.
Citera
2025-02-22, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
Jag har tappat tråden. Vem ska ha hört vad?

Citat:
"Enligt väninna på plats , som också mötte honom i korridoren när hon sprang från skotten som hördes (ja hon mötte honom runt ett hörn).. Han tittade på henne och sa "gå och göm dig" efter de så rundade han hörnet dom hade mötts vid och så hörde hon skott avlossas igen. Hon sprang för sitt liv.
Vad göra när polisen vägrar lyssna på det vittnesmålet? Dom flesta han sköt ihjäl va icke svenskar. Väninnan han mötte är svensk."

Se post #24445
Citera
2025-02-22, 15:35
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Vad fick honom isf att ändra sig?

Jag tror kläderna absolut var en del av att komma i stämningen, psykologiskt viktiga för att pusha sig över kanten och gå in i ett läge av jakt.

Sitta i förhör och bli en av Sveriges mest efterfrågade man var nog en tanke som gjorde valet ganska lätt för honom att efter tillräckligt med tid på skolan ta farväl av livet.
Det är också min åsikt, han behövde komma in i en annan roll och därmed klädbytet, och han hade planerar att han definitivt skulle se till att dö gör han visste att polisen inte skulle dalta med honom och han skulle behöva se vad han gjort och sitta i rätten. Om människan inte ens kunde hantera stressen i livet innan dådet så skulle han definitivt inte kunna göra det efteråt. Han skulle inte vilja se både offrens anhöriga och sina egna i ögonen. Man ser en person som lider på bilderna så visst måste han haft samvete långt där inne för jag kan inte se en människa som var ond innan han gjorde det här. Många har teorier om att han skulle lida av psykopati eller antisocial personlighetsstörning men han har verkligen inte verkat vara någon som såg sig själv som överlägsen och saknade sympati.
Citera
2025-02-22, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Han gick inte på några begravningar. Han satt i kyrkan och gick därifrån när begravningsgudstjänster började.

Edit: angående detta. Finns det någon kyrka i närheten av skolan där han kan ha suttit några timmar på förmiddagen?

Det mest troliga skulle då vara Längbro Församling som ligger knappt 2km bort.
Resten som finns inom rimligt avstånd är mer moderna byggen.
Inga ställen som i alla fall jag skulle gå till om jag ville spendera mina sista timmar i en "riktig" kyrka.
Citera
2025-02-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Han gick inte på några begravningar. Han satt i kyrkan och gick därifrån när begravningsgudstjänster började.

Edit: angående detta. Finns det någon kyrka i närheten av skolan där han kan ha suttit några timmar på förmiddagen?
Längbro verkar var den som ligger närmast: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=508627&n=6571075&z=11&mapprofile=karta&layers=% 5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D
Citera
2025-02-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Längbro verkar var den som ligger närmast: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=508627&n=6571075&z=11&mapprofile=karta&layers=% 5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D
Men varför skulle han kliva av vid skolan om han först skulle till Längbro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in