2025-02-22, 16:17
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det är så det brukar se ut och är nog inget undantag i detta fall.
Skjuter huller om buller bara.

Ja. Vi vill gärna försöka göra det begripligt. De är på fel plats vid fel tidpunkt bara.
Tycker det känns glasklart att Rickard studerat andra skolskjutningar innan han begav sig till Risbergska.
Citera
2025-02-22, 16:17
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Han gick inte på några begravningar. Han satt i kyrkan och gick därifrån när begravningsgudstjänster började.

Edit: angående detta. Finns det någon kyrka i närheten av skolan där han kan ha suttit några timmar på förmiddagen?
Bra fråga
Citera
2025-02-22, 16:21
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Du tror inte klädbytet hade med förvaringen av ca 15 magasin och hagelskott.
Lite svårt att ha dom i jeans
Ja just det, det har du rätt i.
Citera
2025-02-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Det är ett vilseledande spår och lätt att smula sönder sönder genom att ställa sig frågan varför han attackerade SFI-undervisningen och inte socialtjänsten?

För några år sedan behövde mina barn kontakt på BUP efter en otäck händelse som ledde till PTSD.
Det tog mig nästan ett helt år att få kontakter.

Svaret jag fick då var att det är alldeles för många ensamkommande flyktingbarn som är i större behov av att få hjälp.
Alternativen vi fick var antingen att besöka psykakuten vid tillfälliga behov eller bearbeta trauma själva på hemmaplan.

Jag tänker att RA kanske befann sig i en liknande situation när han bad om hjälp. Han kan ha fått svar från någon tjänsteman att pengarna är slut för det är många flyktingar som är i större behov.
Jag hårddrar det nu men du förstår säkert.

När man själv är utsatt i en situation som man inte ser någon lösning på och dessutom får ett sånt svar (speciellt som etnisk svensk i sitt eget land och dessutom med diagnoser), kan jag tänka mig att förtvivlan och ilskan lätt kan vändas mot människor som är "orsaken".

Fakta vi har verkar vara att han sköt endast dem som såg ut att vara utlandsfödda men jag tror inte att han var hatisk i sig i grunden utan att han snarare var desperat och saknade förmågan att skilja på saker samt hitta lösningar.
Citera
2025-02-22, 16:23
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
You tell me.

Skapa nu inte en trådsanning om att han varit i den kyrkan. Det har jag inte en susning om.

Jag ville bara dela en kartlänk till den närmast belägna kyrkan som svar på om det fanns nån kyrka i området.
Det är ju en rimlig teori vad han gjorde dem där timmarna
Citera
2025-02-22, 16:23
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är också min åsikt, han behövde komma in i en annan roll och därmed klädbytet, och han hade planerar att han definitivt skulle se till att dö gör han visste att polisen inte skulle dalta med honom och han skulle behöva se vad han gjort och sitta i rätten. Om människan inte ens kunde hantera stressen i livet innan dådet så skulle han definitivt inte kunna göra det efteråt. Han skulle inte vilja se både offrens anhöriga och sina egna i ögonen. Man ser en person som lider på bilderna så visst måste han haft samvete långt där inne för jag kan inte se en människa som var ond innan han gjorde det här. Många har teorier om att han skulle lida av psykopati eller antisocial personlighetsstörning men han har verkligen inte verkat vara någon som såg sig själv som överlägsen och saknade sympati.

Yes håller med.
Han hade svårt för människor, i framförallt stora grupper. Verkade ha svårt för att veta hur man beter sig "normalt" i konversationer.

Tror lite därför han även gick till kyrkan, kan ha varit av flera anledningar, men en kan absolut ha varit att kyrkan finns till för ensamma själar och är inte så dömande. Han svarade ju inte ens en präst på tilltal under flertalet av besök i samma kyrka. Men var det nånstans han möjligen såg sig lättare komma undan med det beteendet så var det väl där.

Tror Rickard precis som alla andra även han behövde mänsklig kontakt, men till slut blev den ända mänskliga kontakten han hade ihop med myndigheter som talade på ett jobbigt och auktoritärt sätt, det fick honom nog att bara komma ännu längre ifrån människor.

Nej överlägsen tror jag inte han såg sig och empati behöver han heller inte ha saknat. Kan väl ställa till det nog så mycket om han hade social fobi men även hade rätt goda empatiska förmågor. Den kombination kan nog vara lite knivig.
Citera
2025-02-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är ju en rimlig teori vad han gjorde dem där timmarna
Det kanske det är men den är inte bekräftad ännu och det finns som du ser andra hypoteser.
Citera
2025-02-22, 16:25
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Du tror inte klädbytet hade med förvaringen av ca 15 magasin och hagelskott.
Lite svårt att ha dom i jeans

Går väl smidigt förvara i en ryggsäck om inte annat.

Jag tror absolut kläderna hade en psykologisk effekt.
Citera
2025-02-22, 16:26
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja. Vi vill gärna försöka göra det begripligt. De är på fel plats vid fel tidpunkt bara.
Tycker det känns glasklart att Rickard studerat andra skolskjutningar innan han begav sig till Risbergska.
Ja man vill göra det begripligt. Man vill kunna förstå.
Det är lättare att ta till sig att han var "arg på matteläraren" än att han skulle skjuta bara för att skjuta/döda hur som helst.
Man vill inte se honom som alltför omänsklig.
Citera
2025-02-22, 16:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Går väl smidigt förvara i en ryggsäck om inte annat.

Jag tror absolut kläderna hade en psykologisk effekt.
Ja, precis som han i Trollhättan som klädde ut sig till Darth Vader.
Citera
2025-02-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja man vill göra det begripligt. Man vill kunna förstå.
Det är lättare att ta till sig att han var "arg på matteläraren" än att han skulle skjuta bara för att skjuta/döda hur som helst.
OM matteläraren var hans primära mål och han faktiskt lyckades hitta just henne trots att han inte började där (=stor risk att hon blir förvarnad och hinner gömma sig) så har han ju fortfarande dödat nio andra personer bara för dödandets skull.
Citera
2025-02-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
För några år sedan behövde mina barn kontakt på BUP efter en otäck händelse som ledde till PTSD.
Det tog mig nästan ett helt år att få kontakter.

Svaret jag fick då var att det är alldeles för många ensamkommande flyktingbarn som är i större behov av att få hjälp.
Alternativen vi fick var antingen att besöka psykakuten vid tillfälliga behov eller bearbeta trauma själva på hemmaplan.

Jag tänker att RA kanske befann sig i en liknande situation när han bad om hjälp. Han kan ha fått svar från någon tjänsteman att pengarna är slut för det är många flyktingar som är i större behov.
Jag hårddrar det nu men du förstår säkert.

När man själv är utsatt i en situation som man inte ser någon lösning på och dessutom får ett sånt svar (speciellt som etnisk svensk i sitt eget land och dessutom med diagnoser), kan jag tänka mig att förtvivlan och ilskan lätt kan vändas mot människor som är "orsaken".

Fakta vi har verkar vara att han sköt endast dem som såg ut att vara utlandsfödda men jag tror inte att han var hatisk i sig i grunden utan att han snarare var desperat och saknade förmågan att skilja på saker samt hitta lösningar.

Ja tyvärr har det i vissa förvaltningar och myndigheter blivit lite tokigt. Även inom vård och psykiatrin. Man prioriterar i vissa lägen de som är nyanlända och har ett större behov, är mer traumatiserade, har sämre tänder etc. Dessa går före i köer och behöver inte betala. Det slår lite snett när det går ut över befintlig befolkning som de facto bidragit till vår välfärd.

Som sagt i vissa fall och jag har stött på det själv så jag har egen erfarenhet av det och det känns rätt provocerande och fel.

Det här kan man tycka utan att vara emot invandrare eller för den delen vara rasist. Det är en fråga om den fördelningspolitik som förs i vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in