Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-02-21, 13:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har en Nibe Compact varmvattenberedare och på senare tid har jag reagerat på att den konstant står och låter. Det liksom susar i den.
Det spelar ingen roll om man just använt varmvatten eller om det är på morgonen då Inget vatten använts på hela natten.

Sedan i höstas har jag även hört att rören (någonstans i huset) "dunkar" då och då.

Huset är från mitten av 90-talet så det är inget gammalt 1800-tals hus.

Dessutom har jag haft problem med avläsningen av vattenmätare som ska ske med fjärravläsning vilket inte fungerat senaste året. Detta har gjort att jag fått betala extra.
Men även nu när jag är ikapp är räkningen på vattnet högra än normalt och kommunen rekommender mig att kolla så jag inte har en läcka.

Allt det här kan vara separat från varandra, eller hänger det ihop?

Jag har letat läckage men hittar inget varken inne eller under huset.
Så kan det vara så att varmvattenberedaren står och läcker på något sätt?
Ska den låta konstant?
Hur kollar jag den?
När jag öppnar själva plåthöljet är allt omgärdat av frigolit så det går inte att se något.

Är det någon röris här som har koll?
Citera
2025-02-21, 16:08
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Hittade avstängningen för in-vattnet och när jag stänger av vattnet blir det tyst.
Är det för att trycket försvinner, eller kan de va luft som ligger och susar när vattnet är påslaget?
Citera
2025-02-21, 16:37
Moderator
Tystnads avatar
Alla varmvatten beredare har en säkerhetsventil som skall utlösa vid övertryck , oftast brukar denna ha ett s.k spillrör som går direkt till närmaste golv brunna , ibland ner i golvbrunnen vilket gör att man inte ser om säkerhetsventilen står och läcker.

Och ja dom kan börja läcka varit med om flera sådana på jobbet.

Så kolla säkerhetsventilen. gällande ev "läckor".

Denna för ju ett ljud när den öppnar och stänger , dock har jag bara hört detta ljud då man manuellt provar säkerhetsventilen.

Har dock hört det i värmesystemens säkerhets ventiler men då har det varit fel på värmeväxlaren vilket knappast är fallet här

Kolla ev utvändiga vatten utkast med på kopplade slangar om detta har glömts stängas eller frysit sönder nu under vinter.

Trasiga s.k backventiler i bla duschblandare kan visst orsaka liknande ljud vid tryckförändringarna som uppstår.
Senast redigerad av Tystnad 2025-02-21 kl. 16:43.
Citera
2025-02-21, 18:55
Medlem
bergochdalbanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har en Nibe Compact varmvattenberedare och på senare tid har jag reagerat på att den konstant står och låter. Det liksom susar i den.

Jag hade samma problem på samma Nibe-modell. Bytte säkerhetsventilen och problemet försvann. Kalk i ventilen över tid som ställer till det. Har för mig att jag köpte ventilen på Jem & Fix. Billig.
Citera
2025-02-22, 14:00
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Alla varmvatten beredare har en säkerhetsventil som skall utlösa vid övertryck , oftast brukar denna ha ett s.k spillrör som går direkt till närmaste golv brunna , ibland ner i golvbrunnen vilket gör att man inte ser om säkerhetsventilen står och läcker.

Och ja dom kan börja läcka varit med om flera sådana på jobbet.

Så kolla säkerhetsventilen. gällande ev "läckor".

Denna för ju ett ljud när den öppnar och stänger , dock har jag bara hört detta ljud då man manuellt provar säkerhetsventilen.

Har dock hört det i värmesystemens säkerhets ventiler men då har det varit fel på värmeväxlaren vilket knappast är fallet här

Kolla ev utvändiga vatten utkast med på kopplade slangar om detta har glömts stängas eller frysit sönder nu under vinter.

Trasiga s.k backventiler i bla duschblandare kan visst orsaka liknande ljud vid tryckförändringarna som uppstår.

Citat:
Ursprungligen postat av bergochdalbana
Jag hade samma problem på samma Nibe-modell. Bytte säkerhetsventilen och problemet försvann. Kalk i ventilen över tid som ställer till det. Har för mig att jag köpte ventilen på Jem & Fix. Billig.
Jag kollade slangen (spillröret) som går till avloppet och det rinner för fullt (som att ha en kran på lite svagt). Vattnet som kommer ut är kallt.

Har stängt av inkommande vatten nu och då avtar det och ljudet förvinner direkt.

För den som har noll koll (jag), vad kollar jag och vart?
Är det bara grejer undertill där alla rör och slangar går eller är det även under frigoliten upptill jag behöver se nåt?

Jag har mycket kalk i vattnet så det kan ju vara just det som spökar.
Men var är säkerhetsventilen, och hur vet jag vilken jag ska köpa om den ska bytas?

Så här ser det ut, i dålig vinkel med dåligt ljus.
https://imgur.com/a/SCWRIlK

Edit.
Är det denna från Jem & fix?
https://www.jemfix.se/saekerhetsventil-avtappning/8103/9015841/
Ser att det sitter nåt liknande till vänster i bild under min beredare.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-02-22 kl. 14:04.
Citera
2025-02-22, 16:32
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Fick tips om att vrida runt ventilen för att spola rent men det hjälpte inte.
Tyvärr verkar det inte heller va någon liten del som kan bytas utan allt sitter ihop.
https://imgur.com/XkMrXZp

Lär få ringa röris på måndag och ha vattnet avstängt till dess, utom när man behöver vatten.

Blir många liter som rinner ut på ett dygn...
https://imgur.com/a/dXyhXWW
Citera
2025-02-22, 18:22
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Fick tips om att vrida runt ventilen för att spola rent men det hjälpte inte.
Tyvärr verkar det inte heller va någon liten del som kan bytas utan allt sitter ihop.
https://imgur.com/XkMrXZp

Lär få ringa röris på måndag och ha vattnet avstängt till dess, utom när man behöver vatten.

Blir många liter som rinner ut på ett dygn...
https://imgur.com/a/dXyhXWW

Japp det ser ut vara den ja, Nibe gjort någon special lösning för man skall köpa deras reservdelar. tror dock inte du behöver byta hela enheten utan bara den svarta delen.
verkar finns se länk ; https://oresundsvvs.se/produkter/reservdelartillbehor/nibe-sakerhetsventil-sole-9bar/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAiOa9BhBqEiwABCdG8wPf-MTd3U5i67ArjRG7PpFtSu0lIRXHzIzoh1pjG-xk-mbhsCEGaBoCHZYQAvD_BwE

dock måste du ändå låta en rörmokare byta denna dels för du inte kan det dels för det är en viktig säkerhetsapparat
Citera
2025-02-22, 18:57
Medlem
eldrattans avatar
Det ser ut som t.o.m. en apa skulle kunna byta ut den. Köp den från Nibe, ta en polygrip och ta tag längst in på den svarta plasten där det är "knoppar" på säkerhetsventilen, dra moturs. Gör likadant fast tvärtom när du monterar den.

Edit: Glöm bara inte att dränera tanken först och stäng av elen till tanken. Tanken blir dränerad i vilket fall. Fast du vill inte att elen skall vara inkopplad till den så värmeelementen går sönder eller något.

Sedan går det använda vilken säkerhetsventil du vill om du är lite händig och byter ut hela "paketet". Bara den öppnar vid givet tryck så. Fast köp den från Nibe. Då blir det busenkelt.
Senast redigerad av eldrattan 2025-02-22 kl. 19:06.
Citera
2025-02-23, 14:40
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Japp det ser ut vara den ja, Nibe gjort någon special lösning för man skall köpa deras reservdelar. tror dock inte du behöver byta hela enheten utan bara den svarta delen.
verkar finns se länk ; https://oresundsvvs.se/produkter/reservdelartillbehor/nibe-sakerhetsventil-sole-9bar/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAiOa9BhBqEiwABCdG8wPf-MTd3U5i67ArjRG7PpFtSu0lIRXHzIzoh1pjG-xk-mbhsCEGaBoCHZYQAvD_BwE

dock måste du ändå låta en rörmokare byta denna dels för du inte kan det dels för det är en viktig säkerhetsapparat

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det ser ut som t.o.m. en apa skulle kunna byta ut den. Köp den från Nibe, ta en polygrip och ta tag längst in på den svarta plasten där det är "knoppar" på säkerhetsventilen, dra moturs. Gör likadant fast tvärtom när du monterar den.

Edit: Glöm bara inte att dränera tanken först och stäng av elen till tanken. Tanken blir dränerad i vilket fall. Fast du vill inte att elen skall vara inkopplad till den så värmeelementen går sönder eller något.

Sedan går det använda vilken säkerhetsventil du vill om du är lite händig och byter ut hela "paketet". Bara den öppnar vid givet tryck så. Fast köp den från Nibe. Då blir det busenkelt.
Fick nu allt bytt till ett väldigt bra pris.

Men nu är varmvatten (som ännu inte värmas upp) gult.
Vanliga kallvatten är klart.
Är det rost i beredaren?
Har aldrig märkt av det tidigare så kan det va att det kommer ut nu?
Känns lite märkligt.
Låter allt stå och spola igenom ett tag så får ja se om det blir skillnad.
Tyckte varmvattnet var gulaktiga när beredaren tömdes också.
Citera
2025-02-23, 17:46
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Fick nu allt bytt till ett väldigt bra pris.

Men nu är varmvatten (som ännu inte värmas upp) gult.
Vanliga kallvatten är klart.
Är det rost i beredaren?
Har aldrig märkt av det tidigare så kan det va att det kommer ut nu?
Känns lite märkligt.
Låter allt stå och spola igenom ett tag så får ja se om det blir skillnad.
Tyckte varmvattnet var gulaktiga när beredaren tömdes också.

Det är Järn , magnetit kommer från vattenledningsnätet ,förr la man ner gjutjärnsrör i dom kommunala vattenledningsnätet.

Är bara spola, det har ansamlats i beredaren helt normalt , det försvinner efter ett tag
Citera
2025-02-23, 18:08
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Det är Järn , magnetit kommer från vattenledningsnätet ,förr la man ner gjutjärnsrör i dom kommunala vattenledningsnätet.

Är bara spola, det har ansamlats i beredaren helt normalt , det försvinner efter ett tag
Ok. Men varför har man inte märkt det i varmvattnet tidigare? Och borde det inte spolts ut när man tömt beredare?
Spolade nästan 1 timme i 3 kranar men ska fortsätta igen.
Trist att tömma ut varmt vatten när de väl är uppvärmt men de är ju vad det är.
Citera
2025-02-23, 21:17
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ok. Men varför har man inte märkt det i varmvattnet tidigare? Och borde det inte spolts ut när man tömt beredare?
Spolade nästan 1 timme i 3 kranar men ska fortsätta igen.
Trist att tömma ut varmt vatten när de väl är uppvärmt men de är ju vad det är.

Magnetiten ansamlas på botten av kärlet under årens lopp när vattnet är stilla dvs ingen tappning, magnetit finns i all vatten men i så små mängder att man ej ser det i normala fall, men när man reparerar rör, tankar och dylikt sätt slammet i rörelse och specillt när man sätter på trycket igen och fyller upp rör och tankar.

Har du aldrig varit med om det varit en läcka ute "i gatan" och vattenverket stänger av och gräver upp och lagar, efter det brukar det vara väldiga mängder nästan brunt vatten som kommer ur kranarna.

enda är spola länge så försvinner det efter hand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in