2025-02-22, 12:13
Medlem
Nu har den 4 stjärniga generalen som var ordförande för Joint Chiefs of Staff avskedats. Ersättaren är en pensionerad 3-stjärnig general vars största merit är att han sagt till Trump att han älskar honom och skulle döda för honom, sedan satte han på sig en MAGA-keps i uniform vilket strider mot militärens regler.
https://x.com/Patriot_N_Chief/status/1893121671936057460/video/2

Lismare styr nu militären. Ett steg till på vägen.
Citera
2025-02-22, 12:14
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Alla auktoritära ledare har gemensamma drag givetvis och visst är Trump auktoritär. Det innebär emellertid inte det ni liberaler fått för er. Ni likställer auktoritet med tyranni och det är felaktigt. Den värsta tyrannin har vi bevittnat i icke-auktoritära/egalitära styren. Inte minst kan vi se det i dagens EU. Auktoritet betyder egentligen bara att det finns ett tydligt och starkt ledarskap där makt och ansvar följs åt. Genom hela historien och än idag i framgångsrika professionella organisationer så är det auktoritet som gäller. Tyvärr har flera decennier av vänstervridning och feminisering i väst format ett samhälle som ratar auktoritet till förmån för en gigantisk byråkratklass som förstört alla organiska strukturer och detaljreglerat varenda aspekt av mänsklig aktivitet och interaktion. Här kan Hegel lyftas fram. Det är ”by design” att demokratin ska ersätta all auktoritet med byråkratklassen. Detsamma gäller kommunism och i realiteten är liberal demokrati och kommunism därför väldigt lika. Vi kan tydligt se hur Trump nu reverserar detta och ersätter byråkrati med auktoritet.

Ja Trump är auktoritär men det är inte detsamma som att ha auktoritet.

Auktoritet är bra. Det får man genom gedigna kunskaper, gott omdöme och ett seriöst och balanserat uppträdande.

’Synonymer till auktoritär är: maktfullkomlig, egenmäktig, diktatorisk, despotisk, härsklysten osv. Precis som Trump. Och som Hitler och nazisterna.

Det jag pekade på i mitt inlägg nyss ger tydliga nazivibbar från Trumpadministrationen. Likheterna är slående.
Citera
2025-02-22, 12:16
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Nu har den 4 stjärniga generalen som var ordförande för Joint Chiefs of Staff avskedats. Ersättaren är en pensionerad 3-stjärnig general vars största merit är att han sagt till Trump att han älskar honom och skulle döda för honom, sedan satte han på sig en MAGA-keps i uniform vilket strider mot militärens regler.
https://x.com/Patriot_N_Chief/status/1893121671936057460/video/2

Lismare styr nu militären. Ett steg till på vägen.
Precis som Obama gjorde, men det glömde du berätta, va?
Citera
2025-02-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Precis som Obama gjorde, men det glömde du berätta, va?
Hej whataboutism-får, hittade du något på X att kopiera?
Du kanske annars kan förtydliga vilken ordförande för joint chief of staff som Obama avskedade och ersatte med en tre-stjärnig lismare utan meriter?
Citera
2025-02-22, 12:38
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja Trump är auktoritär men det är inte detsamma som att ha auktoritet.

Auktoritet är bra. Det får man genom gedigna kunskaper, gott omdöme och ett seriöst och balanserat uppträdande.

’Synonymer till auktoritär är: maktfullkomlig, egenmäktig, diktatorisk, despotisk, härsklysten osv. Precis som Trump. Och som Hitler och nazisterna.

Det jag pekade på i mitt inlägg nyss ger tydliga nazivibbar från Trumpadministrationen. Likheterna är slående.

Liberaler och annat vänsterlöske har smetat ned auktoritär med alla möjliga negativa konnotationer. Men i sin grund innebär auktoritär bara motsatsen till demokratisk. Det senare har av samma vänsterlöske getts en positiv betydelse och helt felaktigt blivit synonymt med frihetligt. Något vi känt till ända sen Platon beskrev hur demokratin i Aten urartade. När Trump genom auktoritärt styre återupprättar konstitutionen, krossar den enorma byråkratin och sänker skatterna så ökar friheten för vanliga normala människor. Dina TDS-baserade omdömen om Trump lämnar jag därhän.
Citera
2025-02-22, 12:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Liberaler och annat vänsterlöske har smetat ned auktoritär med alla möjliga negativa konnotationer. Men i sin grund innebär auktoritär bara motsatsen till demokratisk. Det senare har av samma vänsterlöske getts en positiv betydelse och helt felaktigt blivit synonymt med frihetligt. Något vi känt till ända sen Platon beskrev hur demokratin i Aten urartade. När Trump genom auktoritärt styre återupprättar konstitutionen, krossar den enorma byråkratin och sänker skatterna så ökar friheten för vanliga normala människor. Dina TDS-baserade omdömen om Trump lämnar jag därhän.

Denna eviga längtan ous vissa efter en "stark man" som styr. Stalin, Mao, PolPot, Hitler, Moussolini, Putin osv. Det blir aldrig bra. Det har vi sett. Nu får du sista ordet om detta så tack för mig. Det bjuder jag på.
Senast redigerad av Comitium 2025-02-22 kl. 13:01.
Citera
2025-02-22, 13:07
Medlem
Blir till att åter titta på Omentrilogin i kväll ...
Citera
2025-02-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Vad är detta för sinnessvagt dravel? Vet du ens vad moms är? Det är en skatt som betalas av konsumenten, dessa pengar går till staten och INTE till företaget som säljer varan. Företagen sätter ett pris som är ungefär detsamma för alla kunder oavsett till vilket land varan säljs. Sen om staten i de länder de säljer i vill lägga skatt ovanpå det är inget som de kan påverka och det är inga pengar de får del av. Företagen får därför vare sig mer eller mindre intäkter på sin försäljning beroende på momsen i landet varan säljs i.

Moms betalas oavsett om varan är producerad i landet eller något annat land, så det är exakt lika konkurrens-villkor för alla företag oavsett om de är inhemska eller utländska. Moms är INTE ett försök att gynna den inhemska industrin jämfört med andra länders som tullar är.
Moms är INTE ett försök att gynna den inhemska industrin jämfört med andra länders som tullar är
Prova och tänka om en gång till.Det är precis vad hög momssats är , skit är skit , oavsett vad man kallar det för , bajs , avföring , hunden har skitit eller liknande.Jag skrev slutkund , inte företag , momspliktig privatkund.Det är inte mer än rätt att en Audi eller Volvo eller vad fan det är för nåt kostar lika mycket i Tyskland , Sverige som i USA.Varför ska en USA-tillverkad bil kosta mer i Europa än i USA pga momsen samtidigt som en EU-tillverkad bil ska kosta mer i tillverknings landet än i USA.Naturligtvis tycker man det är bra om man är på den sidan som drar nytta av den högre momssatsen.
Citera
2025-02-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Vad är detta för sinnessvagt dravel? Vet du ens vad moms är? Det är en skatt som betalas av konsumenten, dessa pengar går till staten och INTE till företaget som säljer varan. Företagen sätter ett pris som är ungefär detsamma för alla kunder oavsett till vilket land varan säljs. Sen om staten i de länder de säljer i vill lägga skatt ovanpå det är inget som de kan påverka och det är inga pengar de får del av. Företagen får därför vare sig mer eller mindre intäkter på sin försäljning beroende på momsen i landet varan säljs i.

Moms betalas oavsett om varan är producerad i landet eller något annat land, så det är exakt lika konkurrens-villkor för alla företag oavsett om de är inhemska eller utländska. Moms är INTE ett försök att gynna den inhemska industrin jämfört med andra länders som tullar är.
Att du inte ser hur det hänger ihop är ditt problem.
EU tänker säkert "men höj momsen då"
Och Trump tänker "men sänk momsen då"
Jag skrev slutkund , momspliktig privatperson.
En USA bil blir idag defacto dyrare i Europa än i USA medan en EU tillverkad bil blir defacto billigare i USA än i Europa.
Trots att tullavgifter alltid varit lika dvs 10% har det defacto inte varit konkurans på LIKA villkor.
Citera
2025-02-22, 16:22
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Denna eviga längtan ous vissa efter en "stark man" som styr. Stalin, Mao, PolPot, Hitler, Moussolini, Putin osv. Det blir aldrig bra. Det har vi sett. Nu får du sista ordet om detta så tack för mig. Det bjuder jag på.

Som jag skrev tidigare. Ni liberaler associerar enbart auktoritär till något negativt. Trots att det varit legio under många tusen år och alltjämt är i framgångsrika företag samt inte minst inom det militära. Stalin, Mao och Pol Pot representerar förövrigt inte auktoritära styren utan var nära släkt med den demokratiska massmänniskosyn som du själv representerar.
Citera
2025-02-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Att du inte ser hur det hänger ihop är ditt problem.
EU tänker säkert "men höj momsen då"
Och Trump tänker "men sänk momsen då"
Jag skrev slutkund , momspliktig privatperson.
En USA bil blir idag defacto dyrare i Europa än i USA medan en EU tillverkad bil blir defacto billigare i USA än i Europa.
Trots att tullavgifter alltid varit lika dvs 10% har det defacto inte varit konkurans på LIKA villkor.
Och detta pga att rika EU länder med flyt höjt mervärdesskatten till offantliga höjder , för att faktiskt gynna sin exportindustri , ingen annan anledning till att skinna sin egna befolkning för att senare betala tillbaka i olika former av bidrag finns till så höga momssatser.
Citera
2025-02-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Och detta pga att rika EU länder med flyt höjt mervärdesskatten till offantliga höjder , för att faktiskt gynna sin exportindustri , ingen annan anledning till att skinna sin egna befolkning för att senare betala tillbaka i olika former av bidrag finns till så höga momssatser.
Och Trump har sett igenom hela "momsbluffen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in