Citat:
Jag är helt med dig och jag kommer inte sitta i en självkörande bil på många år men ska aldrig säga aldrig då utvecklingen går fort.
Som du skriver, ens med kvantdatorer i bilarna så kan man ändå inte programmera in alla olika problem och händelser som kan uppstå på en väg med vägarbeten, väder, vind, tappad last överkörbar eller inte och mycket annat.
Skulle alla bilar i hela vägnätet över en dag gå från vanliga till självkörande (om funktionen nu fungerade så bra som alla tänker sig) så hade det säkerligen gått bättre då alla bilar hela tiden vet exakt vad alla andra bilar i närheten ska göra och kommer att göra men så fort svensson finns på vägen så kan man inte förutse allt.
Som du skriver, ens med kvantdatorer i bilarna så kan man ändå inte programmera in alla olika problem och händelser som kan uppstå på en väg med vägarbeten, väder, vind, tappad last överkörbar eller inte och mycket annat.
Skulle alla bilar i hela vägnätet över en dag gå från vanliga till självkörande (om funktionen nu fungerade så bra som alla tänker sig) så hade det säkerligen gått bättre då alla bilar hela tiden vet exakt vad alla andra bilar i närheten ska göra och kommer att göra men så fort svensson finns på vägen så kan man inte förutse allt.
Kvantdatorn blir nog aldrig verklighet den heller. Och som fd programmerare vet jag att man aldrig kan programmera de situationer som krävs för att släppa självkörande bilar vilket även branschen gått ut med. De tror eventuellt att man skulle kunna samla in data och på så sätt komma runt vissa delar men man kan aldrig lära en bil att se skillnad på en plastpåse och en sten vilket är ett krav. Och hur gör man i situationer där en polis står i en trasig korsning och styr trafiken?
Att alla självkörande bilar skulle kopplats ihop kommer aldrig hända då ingen skulle köra en bil som kopplas upp mot andra bilar. Slutligen så är inte alla bilar självkörande så alla bilar skulle aldrig ingå i ett system som du beskriver.
Skulle självkörande bilar bli verklighet så skulle branschen kunna intyga att man löst alla situationer som kan uppstå. Det förstår alla inte kommer ske.