2025-02-22, 06:48
Medlem
https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd

Lyssna på detta ca 54 minuter in i reportaget.
Citera
2025-02-22, 07:03
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hos offren, gärningsmannen eller både och?

Haha, jag tänkte på gärningsmannen. Ger mig ingenting att veta om ett offer sugit i sig en holk innan lektion.
Citera
2025-02-22, 08:19
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mest troligt, men om han bytt klädsel kanske en tanke på att kunna fly undan efteråt fanns.

Vad fick honom isf att ändra sig?

Jag tror kläderna absolut var en del av att komma i stämningen, psykologiskt viktiga för att pusha sig över kanten och gå in i ett läge av jakt.

Sitta i förhör och bli en av Sveriges mest efterfrågade man var nog en tanke som gjorde valet ganska lätt för honom att efter tillräckligt med tid på skolan ta farväl av livet.
Citera
2025-02-22, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadsvetare
https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd

Lyssna på detta ca 54 minuter in i reportaget.

Svensk webbtv har tappat det totalt när de bjuder in Hedberg i program efter program.
Trovärdighet nolla.

Deras konspirationsteorier om covid, vaccin, att Palmemordet aldrig hänt, osv gör det väldigt svårt att ta något som kommer därifrån på allvar.

Visst, det är konstigt att han släpade med sig tre bössor, men inget tyder väl heller på att Andersson resonerade, tänkte eller agerade normalt? Utgår dock att polisen håller förhör med alla vittnen och överlevande skjutna från attacken. Fanns det fler än en gärningsman borde det rimligen framkomma. Jag själv tror inte på det längre.
Citera
2025-02-22, 08:34
Medlem
Citat:
Autism vet jag inte, inte så bevandrad i nihilism heller men av de synsätt som -ismen tillskrivs skulle det väl kunna vara något som passar en deprimerad likgiltighet?
Ja kanske det. Min tanke var att ett filosofiskt tankesätt eller en -ism kan ha varit ett specialintresse som GM kan ha utvecklat. Har det framkommit om det funnits några specialintressen vilket är ett av kriterierna för aspergers syndrom?
Citera
2025-02-22, 08:38
Medlem
Hej

Är det någon här som minns rickard när han var 14-15 år och kan berätta mer om honom i denna tråd?

(FB) Mordet på 2-åriga Pontus Holmberg, Örebro 2005

Det skulle kunna finnas ett samband men rena spekulationer.
Citera
2025-02-22, 09:00
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ganska bra ljudfiler.

ÖREBROSKJUTNINGEN - LJUDANALYSEN DEL1

https://www.youtube.com/watch?v=XTP5Tg3QOC4

Vilken jävla skitanalys!
Citera
2025-02-22, 09:08
Medlem
Större delen av skulden för att denna massaker fick möjlighet att äga rum borde rimligtvis tillskrivas den svenska polismyndigheten.

Hur kan GM haft dessa vapen på licens utan att polismyndigheten som ansvarar för utfärdandet av vapenlicens reagerat? GM verkar ju helt klart ej haft behovet för ett legalt innehav.
Citera
2025-02-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Något viktigt måste det vara eftersom han väntar flera timmer före han körde igång. Fy fan vad skum tanke att se en man bara stå på samma plats i flera timmar under ett paraply och det kanske inte ens regnade.

Någon postade en länk där man kan se scheman för lektioner och lärare låååååångt bak i tråden

Tack! Jag hittade länken och kollade igenom den men Azizas namn finns inte längre kvar i lärarlistan.

Kollar man igenom salar så hölls mattelektioner i 5 stycken. På fyra av dessa står lärarnas initialer men inte på den femte, i sal D01.

Mattelektionerna i den salen enligt schemat hölls kl 10.00-11.30 samt kl 12.30-14.00.

Scheman för den salen uppdaterades enl notering på sajten; "Senast publicerad 2025-02-04 09:33 (Campus Risbergska)".

Om det var Azizas lektioner och hon var huvudmålet kan RA´s plan sett ut såhär:

- Han kommer till skolområdet strax innan 8 för att vara säker på att hon kommer att finnas på plats den dagen.
Varför han är där mer än 2 timmar före hennes första lektion kan bero på "risken" att hon kommer tidigare och han vill inte missa henne.
- Om han i förväg bestämde sig för att skjuta många andra också är lunchrasten ett bättre tillfälle än att bara gå in i hennes sal.
- Han går in på skolan runt 11.30. Kan det ha varit några minuter före 11.30 så att hon inte råkar se honom?
- I en timme håller han sig på toaletten där han väntar in tiden och fixar allt iordning.
- 12.30 börjar hennes nästa lektion dit han går och 2 minuter senare börjar skjuta.

Någon som vet var salen D01 ligger i förhållande till t ex C07 och toaletterna?
Senast redigerad av tepe1 2025-02-22 kl. 09:27.
Citera
2025-02-22, 09:38
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Hej

Är det någon här som minns rickard när han var 14-15 år och kan berätta mer om honom i denna tråd?

(FB) Mordet på 2-åriga Pontus Holmberg, Örebro 2005

Det skulle kunna finnas ett samband men rena spekulationer.
Branden var pga ett triangeldrama ?
Kände H:berg, Pontus Sp:Berg .. Rickard Andersson (Jonas Simòn) ?
Något vi kanske aldrig får reda på..
Citera
2025-02-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Tack! Jag hittade länken och kollade igenom den men Azizas namn finns inte längre kvar i lärarlistan.

Kollar man igenom salar så hölls mattelektioner i 5 stycken. På fyra av dessa står lärarnas initialer men inte på den femte, i sal D01.

Mattelektionerna i den salen enligt schemat hölls kl 10.00-11.30 samt kl 12.30-14.00.

Scheman för den salen uppdaterades enl notering på sajten; "Senast publicerad 2025-02-04 09:33 (Campus Risbergska)".

Om det var Azizas lektioner och hon var huvudmålet kan RA´s plan sett ut såhär:

- Han kommer till skolområdet strax innan 8 för att vara säker på att hon kommer att finnas på plats den dagen.
Varför han är där mer än 2 timmar före hennes första lektion kan bero på "risken" att hon kommer tidigare och han vill inte missa henne.
- Om han i förväg bestämde sig för att skjuta många andra också är lunchrasten ett bättre tillfälle än att bara gå in i hennes sal.
- Han går in på skolan runt 11.30. Kan det ha varit några minuter före 11.30 så att hon inte råkar se honom?
- I en timme håller han sig på toaletten där han väntar in tiden och fixar allt iordning.
- 12.30 börjar hennes nästa lektion dit han går och 2 minuter senare börjar skjuta.

Någon som vet var salen D01 ligger i förhållande till t ex C07 och toaletterna?

Jag har själv hängt upp mej på just 12:30, till en början trodde jag att han ev hade nåt möte inbokat med socialen, nu kan det ju vara som du säger att han visste att just Aziza hade lektion då, eller var det bara så att han väntade in alla efter lunchen. Men det verkar lite misstänksamt att han anländer så pass tidigt men inte börjar förrens strax efter 12:30
Citera
2025-02-22, 11:21
Medlem
Citat:
Tack, jag jagar inte själv men hade en ungefärlig uppfattning om hur det funkar. Var med farsan när jag var liten, han fick jaga på sin arbetsgivares mark, arbetsgivaren var ett bolag i skogsindustri men gubben är död så jag kunde inte fråga honom.
Edit: ja, det ska väl vara ett bestånd relaterat till vad området kan försörja i hur reviren för djuren är. Blir det för många djur ser väl annars naturen till att det decimerad med sjukdomar som i värsta fall kan spridas till tamboskap.
Jag har jagat i 35 år på ungefär samma jaktmark. 1850 ha. I jaktlaget bestämdes avskjutning om det var mycket hare o rådjur så märktes det att det blev fler rävar. Vi var 10 st i jaktlaget. Så varje år fick man skjuta sin tilldelning målsättningen var 1 bock. 1 hare, 1 smal djur (rådjur som inte haft barn, 1 kid. Detta var grunden. Om någon inte skulle ha tid att jaga vid något tillfälle så kunde någon annan skjuta och du fick det djuret. Räv o grävling var alltid skjutbar.
Älg brukade vi få tilldelning på 3 vuxna och 4 kalvar. De vintrar vi inte lyckades hålla ner räven så såg man små harar bitna och likadan rådjursungar.
Så vi satsade på att hålla balans på Marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in