2025-02-22, 01:11
Medlem
Paraplyet tror jag var rekvisita för att se ut som en uteliggare.
Och kanske var han uteliggare ibland själv på riktigt.
Citera
2025-02-22, 01:31
Medlem
farbror Svens avatar
Mördarens krypterade meddelanden

Hur vanligt är detta?
Citera
2025-02-22, 01:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
764:

https://en.wikipedia.org/wiki/764_(organization)

När det först skedde (och Flashback låg nere) så var min första tanke att det kunde vara relaterat, speciellt då Antioch-skytten (som skedde den 22e januari) ska ha kopplingar till den gruppen. Med det sagt - medelåldern ligger rejält yngre i gruppen och de håller oftare till på betydligt mindre säkra plattformar som Discord osv. Jag är inte övertygad om att RA var social nog för att ens komma i kontakt med dom. Det blir också lite för "Satanist-sekter-ligger-bakom"-förklaring att försöka koppla alla till en grupp.

Uuujj, de där har jag aldrig hört talas om, fast jag är iofs gammal. Men den gruppen verkar kanske inte inriktad på att deras offer ska skada andra? Eller är det också förekommande?
Citera
2025-02-22, 01:42
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Uuujj, de där har jag aldrig hört talas om, fast jag är iofs gammal. Men den gruppen verkar kanske inte inriktad på att deras offer ska skada andra? Eller är det också förekommande?

Finns en tråd här:

(FB) Den satanistiska sekten 764

Men det hela är snarare löst sammansatt "organisation" (eller ja, man kan diskutera om det är en organisation, då det inte finns en struktur) med målet att skada andra, eller "No Lives Matter". Den är snarare reproducerande bland nihilistiskt lagda ungdomar snarare än en stark struktur.

Nu har jag vissa tvivel på att RA skulle kommit i kontakt med dom (för gammal och verkar varit sjukt asocial). Å andra sidan om polisen söker personer han kan haft kontakt med på internet... ptjae, inte helt omöjligt. Men dessa är inga stora masterminds direkt och är sällan bra på att dölja sig själva.
Citera
2025-02-22, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Finns en tråd här:

(FB) Den satanistiska sekten 764

Men det hela är snarare löst sammansatt "organisation" (eller ja, man kan diskutera om det är en organisation, då det inte finns en struktur) med målet att skada andra, eller "No Lives Matter". Den är snarare reproducerande bland nihilistiskt lagda ungdomar snarare än en stark struktur.

Nu har jag vissa tvivel på att RA skulle kommit i kontakt med dom (för gammal och verkar varit sjukt asocial). Å andra sidan om polisen söker personer han kan haft kontakt med på internet... ptjae, inte helt omöjligt. Men dessa är inga stora masterminds direkt och är sällan bra på att dölja sig själva.

Nä, då tror jag isåfall mer en Charles Manson typ som förvisso inte behöver handla om satanism, som kanske utger sig som kvinna (eller homosexuell man ifall RA var lagd åt det hållet?). Om det ens är något sådant i bakgrunden.
Citera
2025-02-22, 02:04
Medlem
Kan någon speciell extensiell filosofi ligga bakom? Tänkte på Nihilismen och fann till min förvåning att denna filosofi visat sig vara vanligare i just masskjutningar. Några indikationer på detta?
Senast redigerad av 1234hemlunda 2025-02-22 kl. 02:22.
Citera
2025-02-22, 02:16
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Kommer polisen släppa en toxikologisk analys? Hade varit väldigt intressant att veta vilka droger som fanns i kroppen alternativt avsaknaden av dem.
Citera
2025-02-22, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234hemlunda
Kan någon speciell extensiell tro ligga bakom? Tänkte på Nihilismen och fann till min förvåning att denna livsåskådning visat sig vara vanligare i just masskjutningar. Några indikationer på detta?

Kanske, men det är kanske inte speciellt medvetet hos en utförare, utan något som kan passa i efterhand? Vad jag menar är att RA kanske inte ens tänkt tanken att han är nihilist men omständigheter och inställning kanske visar sig som precis det i hur han uppfattar sig och världen omkring honom.

Det finns väl vissa typer av brott och händelser som har potential att "inspirera" andra som befinner sig i vissa sinnestillstånd. Familicid brukar vara en sådan sak, där menar man väl att man ofta inte vill skriva för detaljerat om det i media exempelvis, men de fallen är ju lättare att undvika att skriva om än exempelvis skolskjutningar och andra attacker som sker mot en mängd människor som inte är "nära" GM
Citera
2025-02-22, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske, men det är kanske inte speciellt medvetet hos en utförare, utan något som kan passa i efterhand? Vad jag menar är att RA kanske inte ens tänkt tanken att han är nihilist men omständigheter och inställning kanske visar sig som precis det i hur han uppfattar sig och världen omkring honom.

Det finns väl vissa typer av brott och händelser som har potential att "inspirera" andra som befinner sig i vissa sinnestillstånd. Familicid brukar vara en sådan sak, där menar man väl att man ofta inte vill skriva för detaljerat om det i media exempelvis, men de fallen är ju lättare att undvika att skriva om än exempelvis skolskjutningar och andra attacker som sker mot en mängd människor som inte är "nära" GM

Intressant. Läser vidare och det kan tyda på en korrelation mellan ett Nihilistiskt tankesätt och autism. Vet någon mer om det?
Citera
2025-02-22, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234hemlunda
Intressant. Läser vidare och det kan tyda på en korrelation mellan ett Nihilistiskt tankesätt och autism. Vet någon mer om det?

Autism vet jag inte, inte så bevandrad i nihilism heller men av de synsätt som -ismen tillskrivs skulle det väl kunna vara något som passar en deprimerad likgiltighet?
Citera
2025-02-22, 04:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Kommer polisen släppa en toxikologisk analys? Hade varit väldigt intressant att veta vilka droger som fanns i kroppen alternativt avsaknaden av dem.

Hos offren, gärningsmannen eller både och?
Citera
2025-02-22, 06:39
Avslutad
https://www.na.se/2025-02-22/dokument-larmen-inifran-risbergska/

Citat:
"Nerikes brandkårs loggbok från massakern på Campus Risbergska visar skräcken och kaoset som utspelade sig inne på skolan.
”Hört många skott” och ”kvinna som gråter” är bara några av vittnesmålen.
NA har tagit del av rapporten – minut för minut."
.....
"Men larmsamtalen inifrån skolan vittnar om en betydligt långvarigare skräck. Tiderna nedan är inte nödvändigtvis exakt då de inträffade utan det klockslag som operatören loggat anteckningen."

Exempel:
12.55.22: Två lärare och tre elever i C18. Hör en kvinna utanför dörren som gråter.

12.59.44: Lärare som hört en till skottlossning. Flera som ropar efter hjälp i korridorerna.

12.59.52: Ny inringare från skolan uppger att han är skjuten. Säger att han är på SFI-skolan.

Förvisso poängteras det att tiderna inte nödvändigtvis stämmer med det faktiska händelseförloppet, men det är ändå rätt stora tidsglapp för när anteckningarna gjordes kring sånt vi känner till.

Är det vanligt med den här typen av fördröjning mellan mottaget samtal och anteckning?
Spelas inte samtalen in som i USA så att man kan backtracka och få en mer korrekt tidsbild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in