2025-02-22, 00:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Tycker det känns konstigt att de letar efter om det finns någon mer GM.
Undrar vad den har gjort isåfall.
Det hittades använda magasin till RA:s vapen.
Ammunition 30-06 till RA:s vapen.
De kan ju räkna tomhylsorna i förhållande till använda magasin.

De kanske vill se om han groomats av någon? Man vet väl att en del enstöringar och speciellt lite utsatta kan bli föremål för exempelvis romansbedrägerier och det är kanske inte så långsökt att i den konfliktfyllda värld vi lever i att det finns de som på likartat sätt försöker "förföra" någon till att begå våldsbrott? Att man snarare letar om det kan finnas en sorts anstiftare? Inte för att man kanske tror det men att man vill försöka kolla upp det så man kan utesluta det.
Citera
2025-02-22, 00:41
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De kanske vill se om han groomats av någon? Man vet väl att en del enstöringar och speciellt lite utsatta kan bli föremål för exempelvis romansbedrägerier och det är kanske inte så långsökt att i den konfliktfyllda värld vi lever i att det finns de som på likartat sätt försöker "förföra" någon till att begå våldsbrott? Att man snarare letar om det kan finnas en sorts anstiftare? Inte för att man kanske tror det men att man vill försöka kolla upp det så man kan utesluta det.

Ja som den där " klubben" som har en policy om att inget liv är värt något .
Vet inte vad de kallar sig ; men det verkar som att dessa personer tar det som en uppgift att ta människors liv .

Vet ni något om dessa ?
Citera
2025-02-22, 00:42
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
https://polisen.se/aktuellt/hjalp-polisen/2025/februari/polisen-onskar-hjalp-med-observationer-i-samband-med-skolskjutningen-i-orebro/
Ja precis
Citera
2025-02-22, 00:50
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Inte helt omöjligt att han sitter under sitt paraply någonstans i närheten och bevakar, väntar på att matteläraren ska komma till skolan.

Vi vet ff inte när hon började den dagen?
Något viktigt måste det vara eftersom han väntar flera timmer före han körde igång. Fy fan vad skum tanke att se en man bara stå på samma plats i flera timmar under ett paraply och det kanske inte ens regnade.

Någon postade en länk där man kan se scheman för lektioner och lärare låååååångt bak i tråden
Citera
2025-02-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Vet inte vad de kallar sig ; men det verkar som att dessa personer tar det som en uppgift att ta människors liv .

Vet ni något om dessa ?

Nej, känner inte till någon speciell grupp men det kanske finns flera grupper eller individer som vill ändra grupper eller individer illa?
Ungarna på hvb hemmen letar ju själva uppdrag från gäng på nätet, så det är väl inte omöjligt att RA kanske gjort det, eller att någon med särskild talang för att kunna bedra andra lockat till sig honom. Bedragare har ju dessvärre ofta förmåga att snabbt se en svaghet hos människor som de kan utnyttja, de erbjuder inledningsvis vad de uppfattar att offret tror sig behöva.

Edit: typ en virtuell Charles Manson eller liknande, han erbjöd ju hem och vänlig uppmärksamhet till unga kvinnor som rymt från besvärliga hemförhållanden.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-22 kl. 01:00.
Citera
2025-02-22, 00:55
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om han gick tidigt till platsen och ändrat klädsel kanske han hade tanke om att kanske komma undan, ifall han vet att han kan fångats på kamera på väg dit, och inte vill ha samma kläder som eventuella vittnen vid skjutningen ser?
Jag tror han ville att det skulle sluta med att han dog från första stund
Citera
2025-02-22, 00:56
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Nu kom jag på var fotot är taget ; det är vid Centralstation vid Resecentrum ,så antar att han tog buss nummer 3 som går ut mot Risbergska skolan .

Känner igen rälsen som är lite nedsänkta och även kaklet och de tre raderna utav stålstänger på väggen , som finns där vid tågstation - går man/ han vidare framåt så kommer man/ han till buss-kurerna .

Kanske han tagit en promenad hemifrån ; till Resecentrum . Tar inte mer än 20 minuter .
Det har någon redan skrivit, att han var påväg åt rätt håll så att säga
Citera
2025-02-22, 00:58
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Vet ni något om dessa ?

764:

https://en.wikipedia.org/wiki/764_(organization)

När det först skedde (och Flashback låg nere) så var min första tanke att det kunde vara relaterat, speciellt då Antioch-skytten (som skedde den 22e januari) ska ha kopplingar till den gruppen. Med det sagt - medelåldern ligger rejält yngre i gruppen och de håller oftare till på betydligt mindre säkra plattformar som Discord osv. Jag är inte övertygad om att RA var social nog för att ens komma i kontakt med dom. Det blir också lite för "Satanist-sekter-ligger-bakom"-förklaring att försöka koppla alla till en grupp.
Senast redigerad av moralhora 2025-02-22 kl. 01:01.
Citera
2025-02-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag tror han ville att det skulle sluta med att han dog från första stund

Mest troligt, men om han bytt klädsel kanske en tanke på att kunna fly undan efteråt fanns.
Citera
2025-02-22, 01:04
Medlem
Citat:
Jag undrar om han" log " in i det klassrummet och sedan avlossade skott därinne eller om han BARA log in där och fortsatte gå för att skjuta någon annan stans ?

Kan han ha letat efter någon speciell lärare därinne ,där han log/ flinade in i salen ?

Urrk .
Jag minns alla salarna som var antingen gula ,blå ,gröna eller röda beroende på vilken korridor man hade sina olika klassrum i

Skolan känns numera som ett spökhus ; läskigt och sorgligt och nedlusat utav ondska .
Svårt att tro att någon vill fortsätta gå i de korridorerna och vara i de salarna .

Perkälää .

Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Du missade poängen. Det finns inget vederlagt att han log. Och i så fall varför. Och det finns inga svar på om han tittade in någonstans och sköt, eller avstod. Vare sig han log eller inte.

Citat:
Nja. Enligt samma vittne frågade denne om han skämtade, vilket är en märklig fråga, men man får för sig konstiga saker i konstiga situationer.
Jag har funderat på hur jag, som inte är autist med problem i sociala situationer, skulle ha bemött den frågan.
Men det man vet är att inget enskilt vittne är att lita på i en sådan här situation, det är många motsägelsefulla vittnesmål kring alla detaljer.
Så det kan vara så att han inte log alls till att han log brett och lustfyllt och sedan började peppra loss.

Vaddå ”finns inget vederlagt att han log”? Det finns det här vittnet och även om det bara är en person så kan det ju mycket väl vara så ty han log och skrattade just där och då i början av massakern och i den situationen när han hade en grupp i princip instängda i ett klassrum. Vittnet var ju enda överlevande ur det klassrummet och det enbart eftersom två klasskamrater föll ovanpå henne.
Citera
2025-02-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Den regionala insatsstyrkan kanske har bättre grejor?
Ja, jag utesluter att dom första som kom hade något sådant alls. Dvs "vanliga" poliser. Det har inte funnits förut i alla fall. Den regionala har garanterat någon typ av distraktionsgranat. Men vilken dom har idag vet jag inte. Och dom (Insatsstyrkan) gick väl in efter ca tio minuter vill jag minnas? Det är alltså dom som använder whatever det är som används i ljudklippet. Inte Bossebatong och KalleKnallskott på trafiken.

Det är ju som i vilken prylbögsverksamhet som helst... Det går Stegvis
Vanliga har sitt, regionala har bättre, annan träning och lite extra prylar, Piketen/förstärkt regional har ännu mer prylar och ännu mer träning och NI har super mycket prylar och supermycket träning. Helst ska man se lite annorlunda ut så man inte förknippas med det lägre smutset i kedjan också. När regionala kommer på att dom vill ha samma hjälm som NI, då måste NI köpa en ny.

Det stycket var väl lite skämtsamt men det ligger en sanning i det och har alltid gjort. För 20 år sedan var piketen och NI verkligen i luven på varandra. Debatter i TV till och med. Sannolikt med Robban som ska stå och se tuff ut. Misstänker att GW var med och tog parti. Men det är längesen. Minnet sviktar... Det slutade med att man plockade prickskyttevapnen från Piketen och bara NI fick ha det. Men det är nog ändrat igen.. Nåja... Nu va jag OT... Kul svensk historia i alla fall. Men det berör ju inte dom på skolan, dom samarbetade nog bra och löste sin uppgift efter bästa förmåga. Regionala övar ofta med NI som förstärkning. Så det här var nog inget nytt för dom. Hade varit otroligt spännande att se dom jobba ihop där inne. Om dom nu var inne samtidigt. Men det kommer inte hända att man får göra i vilket fall.
Citera
2025-02-22, 01:10
Medlem
Citat:
Vad menar du egentligen? När trodde nästan hela Sverige det? Aldrig hört om annan GM ÄN RA.

Nu vet jag inte hur det brukar vara, men här fanns inget försvar, endast riktigt off konspirationsteorier. Och inringade som stödde dem eller lanserade egna.
Menade att många trodde han var någon skev rasist med förvräng verklighetsförankring och foliehattsteorier. Vilket är typ 90% av SWEBBTVS följare. Det var ett dåligt skämt bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in