2025-02-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jag undrar om han" log " in i det klassrummet och sedan avlossade skott därinne eller om han BARA log in där och fortsatte gå för att skjuta någon annan stans ?

Kan han ha letat efter någon speciell lärare därinne ,där han log/ flinade in i salen ?

Urrk .
Jag minns alla salarna som var antingen gula ,blå ,gröna eller röda beroende på vilken korridor man hade sina olika klassrum i

Skolan känns numera som ett spökhus ; läskigt och sorgligt och nedlusat utav ondska .
Svårt att tro att någon vill fortsätta gå i de korridorerna och vara i de salarna .

Perkälää .
Han log väl när han blev tilltalad. Och enligt det vittnet var det väl så skjutningen började?
Fast det sa hon inte... Men man uppfattar det så. Men hon sa något i stil med att dom frågade om han skämtade, för han bara stod och tittade och hängde en längre stund utanför klassrummet. Och då log han, tog upp vapen och började skjuta. Hon hamnade under klasskamraternas kroppar.
Citera
2025-02-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Låter iofs sannolikt att någon släkting/vän till familjen försökt hjälpa honom och introducerar han till jakt.

Är nog inte jättevanligt att någon helt utan någon koppling till jakt plötsligt skaffad jägarexamen osv.

Inte så ovanligt.
Jag hade noll erfarenhet av jakt när jag tog jägarexamen, likaså flera av dom som gick kursen samtidigt med mig..
Citera
2025-02-21, 22:39
Medlem
rubbergirls avatar
”Rickard Anderssons lägenhet är fortsatt avspärrad. Enligt uppgift till NA gick polisen under torsdagseftermiddagen på nytt in i lägenheten. Ett av beslagen ska ha varit en omkring 42 tum stor tv-apparat.”

”Polisen vill inte säga om tv:n tagits i beslag i ett försök att se vad Rickard Andersson har varit intresserad av att titta på.”

https://www.na.se/2025-02-21/mystiska-beslaget-hos-rickard-andersson/
Citera
2025-02-21, 22:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Har bara erfarenhet av räddningspersonal en gång, och det var när vårt barn, då 7 år, var med om en olycka. Ambulanspersonalen kunde inte ta sig upp för en två meter hög kulle på grund av att det ”var halt” så jag som chockad förälder fick lyfta upp mitt barn och bära det runt kullen och ner på andra sidan. De stod liksom handfallna ett par meter ner och vägrade komma upp och hjälpa till för att de kunde halka i snön. Så baserat på min enda erfarenhet så är räddningspersonal rätt tafatta…

WTF?!?!? I vårt klimat borde de väl ha broddar så de tryggt kan ta sig fram?!?
Citera
2025-02-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
WTF?!?!? I vårt klimat borde de väl ha broddar så de tryggt kan ta sig fram?!?

Ja man kan ju tycka det.
Citera
2025-02-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Det finns ju såna man skjuter ur både 40mm och hagel tolvor. Jag vet dock inte var vi har för grejer idag, men 40mm och Hagel finns i alla fall. Sen om man har den ammon till dom vet jag inte. Men då är det ju en drivladdning också, var det jag ville ha sagt. Så det kan väl också vara ett alternativ...
Men jag vet inte alls hur dom fungerar och så, men jag vet att det finns såna. Men som sagt det behöver inte betyda att vi har det i Sverige. Men någon skrev väl att dom hörde något i stil med "skjut en till granat"? Så det är förstås ett alternativ. Sist jag såg en då hade vi i alla fall såna man kastar. Men det är längesedan.

EDIT: Med "Vi" menar jag "vi" som "i Sverige".

Den regionala insatsstyrkan kanske har bättre grejor?
Citera
2025-02-21, 23:08
Medlem
finns det nån som vittnat om att dom sett skytten skjuta? har missat det i sånt fall
Citera
2025-02-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han klev av bussen på busshållplatsen vid skolan och sen gör han något mellan 8:00-11:30

Inte helt omöjligt att han sitter under sitt paraply någonstans i närheten och bevakar, väntar på att matteläraren ska komma till skolan.

Vi vet ff inte när hon började den dagen?
Citera
2025-02-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt13
https://youtu.be/XTP5Tg3QOC4?si=ZiOH-geJ0slHetV-
Han pratar lika monotont som GM gjorde i sina klipp
Citera
2025-02-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Där har ni det Pågar Nyliberalismens Dråp

"Tell it like it IS " den presskonferensen vi väntar på att rikets skenskrivna läs " Bidragsbrottsling "
Finansminister håller

OK en del kanske reser ragg på källan men det kan vara en Ingång Verkligheten

https://proletaren.se/artikel/socialtjansten-kommer-att-skapa-fler-tickande-bomber

Javisst, och det är alltid kommunerna som får "ta över" när staten skär ned, exempelvis när Försäkringskassan skulle strama åt. Och kommunerna är väl i många fall ännu back efter pandemin. Sedan kom arbetstids direktivet så de kan ha svårt att få folk till äldrevården. Talade med en som hade funktion som arbetsledare på äldreboende. Förr kunde "timmisar" ha jobb på flera olika boenden och till och från komma upp i något mer än heltid. Och nu ska de ha 11 timmars sammanhängande dygnsvila (vilket ofta ger att de också får jobba fler helger).

Edit: vet också att många kommuner kräver av de som har försörjningsstöd ska söka bidrag som de inte har förutsättning att få. Exempelvis bostadsbidrag för vuxna utan barn och som inte studerar. När han hade aktivitetsersättning hade han antagligt rätt till bostadstillägg men det försvann väl när han tappade aktivitetsersättningen. Personer som söker utan att vara rätt kategori säger ofta att soc kräver att de ska söka och visa upp avslagsbeslut från Försäkringskassan.

Vet också att Försäkringskassan anmält socialsekreterare som hjälpt sökande att fylla i ansökan och uppgett för låga inkomster, vilket är jäkligt fult eftersom sökande då typiskt ett år senare blir återbetalningsskyldig för det de fått för mycket.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2025-02-21 kl. 23:56.
Citera
2025-02-21, 23:27
Medlem
Tycker det känns konstigt att de letar efter om det finns någon mer GM.
Undrar vad den har gjort isåfall.
Det hittades använda magasin till RA:s vapen.
Ammunition 30-06 till RA:s vapen.
De kan ju räkna tomhylsorna i förhållande till använda magasin.
Citera
2025-02-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faaaaan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4BQw9g/polisen-ber-irland-om-hjalp-i-kartlaggningen-av-rickard-andersson

Vad kan det här handla om?

Det är en del techföretag som har sina europeiska säten i Irland. Man kanske vill se om man kan få en bild av vad han gjorde på diverse sociala medier, vad han "konsumerade", om han eventuellt kommunicerade med folk etc

Även om han var enstöring IRL kanske det fanns vissa ämnen eller företeelser han engagerade sig mer i online.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in