2025-02-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Ja det stämmer att det är vanligt med autism.
Men det är så många saker som bara mamman säger som alla andra inte har märkt av inte ens styvpappan som levde i samma hushåll.
Jag förstår att Jocke lider av att blivit bortval men han kommer nog aldrig få ett svar på varför tyvärr.

Ja, detta stämmer till stor del. Men fosterfamiljen märker också av mer sånt efterhand (dock ej allt). Jocke är dock väldigt fixerad vid mamman och spenderar mest tid med henne, han blir upprörd när hon inte ger honom den respons han vill ha och behöver. Så det kan vara en anledning till att hon märker av detta beteende mest. I fosterfamiljen märker man också att han verkar ha mer respekt för pappan i familjen och beter sig annorlunda mot mamman.

Sen kan det ändå stämma att mamman gör och säger saker som inte är så bra eller inte ens stämmer. Der kan bero på många saker, men jag måste ändå säga att det jag tolkar ur pappren, åtminstone initialt, är en mamma som försöker hjälpa sitt barn. Efterhand blir det lite mer som att hon vill hjälpa sig själv och resten av familjen, hon är rädd för vad som ska hända om Jocke kommer hem.
Senast redigerad av Zebrima 2025-02-21 kl. 17:10.
Citera
2025-02-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ska inte säga för mycket nu men tablettmissbruket började mer runt 97 eller 99. Iaf några år efter 92. Inte direkt iaf. Jag tror 2 till 4 barn och wiplaach skadan blev för mkt helt enkelt.
Det är det jag säger. Men i bok och podd växte upp med en psykiskt sjuk och missbrukande mamma om man ska tro vad han säger. Endera ljuger Jocke eller så har Jocke falska minnen av uppväxten.

Jag tror att ni i början när jag släppte boken kände att jag pratade om er uppväxt. Men vi har inte samma uppväxt.

Men tro mig, jag har läst igenom dom här papperna fler gånger än vad jag kan räkna. Alltså jag har suttit ungefär som utredarna i Palme-mordet och gått igenom om och om och om igen. För att försöka hitta olika faktorer och försöka hitta svar.”

Jocke pratar om deras uppväxt när han säger att han växte upp med en missbrukande mamma, A missbrukade inte när Jocke bodde hemma.

Han får svårt att hålla koll på alla lögner och har till synes en omgivning med amnesi som aldrig ifrågasätter honom. I filmen har han läst alla papper från soc och bup så att han kan nästan allt utantill, men i podden ljuger han om att han läser det för första gången.

Ifall det var en Freudian slip att Jocke har suttit ungefär som Palme-gruppen låter jag bli att ha en teori om, men Palmemordet är olöst för att utredarna bortsåg från alla bevis som pekade bort från deras förutbestämda huvudspår.

Det kan också ifall man vill gräva djupa, ligga något i inlägget om att Monster liknar pojken som kallades det väldigt mycket. Jocke är en skräckfantast och har ”fått till sig” minnen i drömmar. Han har förmodligen känt ett band till pojken och kan ha vävt samman verklighet och dröm ifall han har sett filmen eller läst böckerna.
Senast redigerad av Pallal 2025-02-21 kl. 19:24.
Citera
2025-02-21, 19:44
Medlem
Jag har inte sett dokumentären men tar dom upp att han blev slagen och våldtagen som barn? Jag har svårt att tro att enbart hans mamma ligger bakom vilken person Jocke blev med tanke på allt sjukt han varit med om.

Tex att han biologiska pappa misshandlade hans mamma och drog, eller att hon var med om bilolycka och började äta smärtstillande, eller att han blev våldtagen på sitt fritidshem, eller att han såg en person hänga sig framför sina ögon, eller att han fick fysiskt och psykiskt stryk hos sin foster familj.

Källa till allt detta är Jocke själv kolla första minuten det räcker eller se hela:
https://youtu.be/1E5fSBwgBSk?si=VF3i2ExCjCtPLDzc
Citera
2025-02-21, 20:08
Medlem
Citat:
Men jag sa bara vad som kom fram i podden och han sa att dom betalar skatt och att Ninetone tar sin del.
Ändå en ganska bra lön.
Ninetone har inte samma avtal med Jocke och Jonna som andra i nätverket.

Jocke har 40 lakan, det är vad knegare kan ta ut. Det är inget att skämmas över.
Senast redigerad av Pallal 2025-02-21 kl. 20:17.
Citera
2025-02-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja, detta stämmer till stor del. Men fosterfamiljen märker också av mer sånt efterhand (dock ej allt). Jocke är dock väldigt fixerad vid mamman och spenderar mest tid med henne, han blir upprörd när hon inte ger honom den respons han vill ha och behöver. Så det kan vara en anledning till att hon märker av detta beteende mest. I fosterfamiljen märker man också att han verkar ha mer respekt för pappan i familjen och beter sig annorlunda mot mamman.

Sen kan det ändå stämma att mamman gör och säger saker som inte är så bra eller inte ens stämmer. Der kan bero på många saker, men jag måste ändå säga att det jag tolkar ur pappren, åtminstone initialt, är en mamma som försöker hjälpa sitt barn. Efterhand blir det lite mer som att hon vill hjälpa sig själv och resten av familjen, hon är rädd för vad som ska hända om Jocke kommer hem.
Fixeringen vid personer har han än idag. Han har fortfarande inte släppt mamman, Olof K, Hanna.

Hans senaste fixering är Linnea, Lilo och sonen ska heta nåt så ovanligt som Lilou fast han visste att det är vad hon kallas. Är det för att klamra sig fast vid Linnea?
Senast redigerad av Pallal 2025-02-21 kl. 20:21.
Citera
2025-02-21, 20:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal

Det kan också ifall man vill gräva djupa, ligga något i inlägget om att Monster liknar pojken som kallades det väldigt mycket. Jocke är en skräckfantast och har ”fått till sig” minnen i drömmar. Han har förmodligen känt ett band till pojken och kan ha vävt samman verklighet och dröm ifall han har sett filmen eller läst böckerna.

Det här har jag tänkt på länge och tog upp häromdagen.

Det finns återkommande liknelser till pojken som kallades för Det.

Jocke skapar hela tiden nya minnen runt diffusa journalanteckningar och allt går ut på hur illa han ska ha blivit behandlad av modern.

Vidrigt!
Citera
2025-02-21, 22:26
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Jag uppfattade att du inte verkar tro på det som står i Jockes papper och det känns som många här inne tror att dom är falska hur han än lägger upp dom. Men jag ber om ursäkt om jag uppfattade dig fel.
Men som jag skrev så finns det gratis på Voyd iaf första avsnittet där allt blir uppläst och man kan följa vad som står i journalerna.
Jag tror på det som står i papperna.
Dock tror jag inte på det Jocke säger. Alla vet att Jocke har en tendens att överdrivet/ljuga.
Citera
2025-02-21, 22:29
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Men jag sa bara vad som kom fram i podden och han sa att dom betalar skatt och att N*n*t*n* tar sin del.
Ändå en ganska bra lön.
Om de tjänar så mycket. Varför har de då inte råd att bo i hus?
Om de inte vill bo i huset de renoverat kan de ju köpa ett annat mindre hus?
Varför har alla bilarna förutom Jonnas köpts och ägts av företaget om de tjänar så mycket?
Citera
2025-02-21, 22:41
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Det är det jag säger. Men i bok och podd växte upp med en psykiskt sjuk och missbrukande mamma om man ska tro vad han säger. Endera ljuger Jocke eller så har Jocke falska minnen av uppväxten.

Jag tror att ni i början när jag släppte boken kände att jag pratade om er uppväxt. Men vi har inte samma uppväxt.

Men tro mig, jag har läst igenom dom här papperna fler gånger än vad jag kan räkna. Alltså jag har suttit ungefär som utredarna i Palme-mordet och gått igenom om och om och om igen. För att försöka hitta olika faktorer och försöka hitta svar.”

Jocke pratar om deras uppväxt när han säger att han växte upp med en missbrukande mamma, A missbrukade inte när Jocke bodde hemma.

Han får svårt att hålla koll på alla lögner och har till synes en omgivning med amnesi som aldrig ifrågasätter honom. I filmen har han läst alla papper från soc och bup så att han kan nästan allt utantill, men i podden ljuger han om att han läser det för första gången.

Ifall det var en Freudian slip att Jocke har suttit ungefär som Palme-gruppen låter jag bli att ha en teori om, men Palmemordet är olöst för att utredarna bortsåg från alla bevis som pekade bort från deras förutbestämda huvudspår.

Jocke säger ju själv i dokumentären att minnena ifrån barndomen kommer ifrån soc och bup papperna.
Han minns dem inte om han inte läser soc papperna
Vissa saker kan man absolut bli påmind om genom att läsa en text eller se en bild.
Men att hela ens uppväxt blir raderad och ersatt med nya minnen efter att man läst papper låter väldigt mycket som falska minnen..

Vad hände med Jockes minne att fosterfamiljen slet upp honom ur sängen för att frakta ved?
Vad hände med Jockes minne att pappan i fosterfamiljen filmade fosterbarn på ett obehagligt sätt?
Vad hände med minnet att fosterfamiljen behandlade fosterbarn så illa att Jocke börjar gråta av att ens prata om det?

Jag tror fosterfamiljen var fantastiska och Jocke ljög när han sa allt detta. Och jag tror att Jocke fortfarande ljuger när han berättar om saker som inte står i papperna.
Citera
2025-02-22, 01:25
Medlem
Det gör lite ont att titta på programmet och inte bara för att man lider med Jocke som barn. Man lider också av att han som vuxen brottas med att försöka förstå något som han kanske inte är helt kapabel att förstå pga den person han är och dom diagnoser han faktiskt har. Eloge till att han försöker och att han förhoppningsvis gör det lika mycket för sina barn som för sig själv. Men utan ett rejält helikopterperspektiv så kommer det att bli jävligt svårt att nå hela vägen. Möjligt att psykologerna lyckas få till det längre fram i serien eller om dom lyckas få Jocke att lägga det hela åt sidan med nån metod som funkar bättre på just honom.

En tragisk sak i sådana här fall är ju att det lätt trasar sönder relationerna man har och då med risken att till slut faktiskt stå än mer ensam än man känt sig innan man tog tag i det.

Helst hade man ju velat ta ett par dagar med karln och benat ut allt åt honom
Citera
2025-02-22, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Det gör lite ont att titta på programmet och inte bara för att man lider med Jocke som barn. Man lider också av att han som vuxen brottas med att försöka förstå något som han kanske inte är helt kapabel att förstå pga den person han är och dom diagnoser han faktiskt har. Eloge till att han försöker och att han förhoppningsvis gör det lika mycket för sina barn som för sig själv. Men utan ett rejält helikopterperspektiv så kommer det att bli jävligt svårt att nå hela vägen. Möjligt att psykologerna lyckas få till det längre fram i serien eller om dom lyckas få Jocke att lägga det hela åt sidan med nån metod som funkar bättre på just honom.

En tragisk sak i sådana här fall är ju att det lätt trasar sönder relationerna man har och då med risken att till slut faktiskt stå än mer ensam än man känt sig innan man tog tag i det.

Helst hade man ju velat ta ett par dagar med karln och benat ut allt åt honom

Det blir en svår uppgift! Jockiboi är fullt upptagen med att söka hämnd och samtidigt förtala sin egna mor, sina bröder och alla andra som ifrågasätter jockibois världsbild.
Citera
2025-02-22, 04:48
Medlem
Djävla tjat om hans morsa hela tiden, men var har hans biologiska pappa varit under hans uppväxt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in