2025-02-21, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Eller är det bara i mina butiker som utbudet minskat radikalt på senaste månaderna? Tycker knappt det finns några tesorter kvar att välja bland. Och för att inte tala om kvalitén, särskilt på Liptons téer; de smakar ju ingenting längre!
Vad är det som hänt? Är det fler som upplevt samma?

Lipton Forest Fruit Darling.

Mamma var SÅ trött på den... jag tyckte den var okej men inget mer.

Så kom det nytt recept (och ja jag köpte de innan de började med reklamen).

Modern älskar numera den sorten och jag måste erkänna att den är verkligen så mycket bättre än den var innan.

Min uppfattning går ut på att jag nämligen hade kvar en påse löste av samma sort som gick ut efter att jag köpte det nya.
Citera
2025-02-21, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag köper alltid i hälsokostaffärer. Det är mycket stor skillnad på ex. Kamomillté.

Kära du. Det är inte te.
Men visst kan man köpa skit i hälsokosten och kalla det för något det inte är.

Lite som att kalla alkholholfri Skåne för snaps. Lurendrejeri.
Citera
2025-02-21, 07:08
Medlem
Tepåse är det som främst gäller på jobbet för mig.
Där har det tilltagande ofta bara funnits buskfnas från södra Afrika och inget annat att välja på.
Så offentliga sektorn lider av s k störningar i leveranskedjan.

I förra veckan såg jag ett mycket tanigt utbud av dyrare påste på mitt lokala Willys.
Twinnings Breakfast och Pukka nighttime ((inga teblad utan lavendel m m) inköptes och var bra.
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-02-21 kl. 07:13. Anledning: Stevegel
Citera
2025-02-21, 08:07
Avstängd
ZebranJannes avatar
Utbudet på påste hos (exempelvis) ICA är oförändrat enligt min besiktning. Dock håller jag med om det blivit smaklösare. Provade i veckan deras nya sort Chai, smakade exakt noll, hade påsen i muggen till vattnet nästintill vart ljummet, och dippade även påsen, smakade noll, smakade bara varmt vatten, provade med flera påsar, samma resultat. Dessutom var det hjärndött att de slutade med vanliga rektangulära påsar, de nya pyramidformarna är sämre, dessutom sitter snöret för hårt snurrat kring påsen så att flera påsar går sönder när man lirkar bort det. Men, asken tar ju slut snabbar på det viset, ett genidrag från deras sida, så klart. Löste är det bästa, annars är Yoggis te överlägset, dock dubbelt så dyrt mot Lipton.
Citera
2025-02-21, 08:20
Avslutad
Lidl har godast (lord nelson).
Jag kör arabisk löste från arabbutikerna, det är godast.
Citera
2025-02-21, 11:54
Medlem
Katarina1991s avatar
Köper bara stora blad te🍵 I tepåsar läggas bara damm
Citera
2025-02-21, 20:33
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1
Även om Lipton inte var något wow innan så har de helt klart lyckats bli ÄNNU sämre det håller jag med om. Jag vet dock inte vad det kan bero på.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Köpte Twinings svartvinbärs-tepåsar häromdagen. De smakade ingenting, allra minst svartvinbär.

Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Jag håller med. Hittade ett paket med äldre påsar (earl grey russian) hemma och det smakade väsentligt mer.

Det är just det här jag också upplevt!
Blev först konfunderad och undrade hur tusan jag plötsligt inte kände någon smak längre Sen insåg jag att det var samma visa med påse efter påse, oavsett om det var Lipton eller Twinings. Hade ett äldre paket skogsbärste som ändå går ut om bara några veckor, och hade stått öppnat länge. Det smakade mer än alla paket jag köpt hittills i år!
Citera
2025-02-21, 20:34
Medlem
HBTKuks avatar
Nu när Pukka finns behöver man inget annat.
Citera
2025-02-21, 20:36
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Utbudet på påste hos (exempelvis) ICA är oförändrat enligt min besiktning. Dock håller jag med om det blivit smaklösare. Provade i veckan deras nya sort Chai, smakade exakt noll, hade påsen i muggen till vattnet nästintill vart ljummet, och dippade även påsen, smakade noll, smakade bara varmt vatten, provade med flera påsar, samma resultat. Dessutom var det hjärndött att de slutade med vanliga rektangulära påsar, de nya pyramidformarna är sämre, dessutom sitter snöret för hårt snurrat kring påsen så att flera påsar går sönder när man lirkar bort det. Men, asken tar ju slut snabbar på det viset, ett genidrag från deras sida, så klart. Löste är det bästa, annars är Yoggis te överlägset, dock dubbelt så dyrt mot Lipton.

Instämmer helt i din analys. Undrar dock hur den denna plötsliga och kraftiga kvalitétsförsämring kan komma sig?
Girighet och krympflation är väl ett simpelt svar, men tänker bortom dessa väldigt generella förklaringsmodellerna.
Citera
2025-02-21, 22:50
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Instämmer helt i din analys. Undrar dock hur den denna plötsliga och kraftiga kvalitétsförsämring kan komma sig?
Girighet och krympflation är väl ett simpelt svar, men tänker bortom dessa väldigt generella förklaringsmodellerna.

Tror du har rätt gällande girighet och krympflation. Vet inte om det blivit dyrare att framställa påste? Köper ofta Yoggis svarta chai, askarnas innehåll har krympt från 20 till 19, sedan en tid är det bara 17 i dem - dock är (så klart) priset detsamma. Man borde så klart sluta med påste och enbart fokusera på löste, enormt utbud av smaker, långt mer sofistikerade, smakar bättre. Men, påste är ju bekvämt, På morgonen kör jag alltid påse, på kvällarna lös.
Citera
2025-02-21, 23:32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Tror du har rätt gällande girighet och krympflation. Vet inte om det blivit dyrare att framställa påste? Köper ofta Yoggis svarta chai, askarnas innehåll har krympt från 20 till 19, sedan en tid är det bara 17 i dem - dock är (så klart) priset detsamma. Man borde så klart sluta med påste och enbart fokusera på löste, enormt utbud av smaker, långt mer sofistikerade, smakar bättre. Men, påste är ju bekvämt, På morgonen kör jag alltid påse, på kvällarna lös.

Nej, det är det som känns så himla konstigt också. Självklart stiger ju te som allt annat också, men tycker också det verkar ha blivit ett väldigt (omotiverat) kvalitétsras på senaste tiden som jag faktiskt inte riktigt begriper.
Haha jo det hade varit något, men påste är ju mycket mer bekvämt och smidigt. På gott och ont!
Citera
2025-02-22, 08:22
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Nej, det är det som känns så himla konstigt också. Självklart stiger ju te som allt annat också, men tycker också det verkar ha blivit ett väldigt (omotiverat) kvalitétsras på senaste tiden som jag faktiskt inte riktigt begriper.
Haha jo det hade varit något, men påste är ju mycket mer bekvämt och smidigt. På gott och ont!

Köpte Liptons uppdaterade English breakfast-påsar igår, ny förpackning och utseende, måste däremot säga att just den påsen jag precis använde (och har druckit) smakar väldigt bra och mycket, snudd på mer än tidigare. Märkligt. Men positivt. Rekomenderas.

https://www.torebrings.se/produkt/te-lipton-20p-pyramid-english-breakfast/974109

Min tidigare favorit hos Lipton, deras Russian Earl Greay, lider tyvärr av problemet av att ha blivit mjäkigare, långt smaklösare. Funderar snudd på och mejla dem. :-)

Håller med, påste är verkligen smidig och bekvämt, lätt att ta med ett par påsar när man ska iväg till folk/platser som inte har te, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in