Citat:
Ursprungligen postat av
Neolitikum
Jag är okunnig om saken men undrar varför inte Ryssland använder sitt flygvapen och bombplan och jämnar fronlinjet med ukraiska soldater till grus.
USA stoppade serberna med bomber och är en beprövad teknik.
Vad är egentligen problemet att man nästan alldrig hör talas om att ryska bomblan varken bomar eller skjuts ner? Det verkan för en okunning som mig att de inte har något flygvapen alls, eller aldrig haft då det inte framgått i medierna och därmed denna fråga som jag hoppas någon orkar förklara eller berätta varför frågan är korkad och lämna en länk på något uppenbart som jag inte fattar.
Är ryssarna medvetet återhållsamma med tyngre vapen som bombmattor och robotar, eller vad?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Natos_flygbombningar_av_Jugoslavien_1999
Man har försökt, men ryskt flygvapen fungerar inte på det sättet och är mindre både i omfattning och relativa termer, och mindre i termer om logistik, ledning och doktrin, än västs motsvarigheter. Ryssland bombar dock friskt, man släpper glidbomber och kryssningsrobotar från flygplan, som dock inte passerar gränsen.
Det är många som undrat var det ryska flygvapnet håller hus, men det är nerslitet och flyger nog så många uppdrag, bara det att man inte kan flyga över själva krigsteatern då man inte har i närheten av luftherravälde. Samma sak gäller ju Ukrainas flygvapen som sällan eller aldrig flyger till andra sidan frontlinjen utan släpper fjärrvapenlast och skjuter ner kryssningsrobotar.
USA har helt enkelt en annan syn än både Ryssland och Ukraina på hur man använder flygvapen, samt resurser för att implementera denna syn.
Det ryska flygvapnet
har underpresterat, men huvudorsaken är alltså att man gör ungefär som tänkt i rådande läge. Man hade säkert hoppas på luftherravälde, men det var inte görbart.