2025-02-21, 16:18
Medlem
Det är extremt svårt för en angripare som erövrat något att plötsligt mitt i ett krig utropa fred. Det förutsätter att motståndaren som blivit angripen är villig att gå med på fred och sluta kämpa för sitt land.

Verkligen svårt, jag tror inte att ens Zelensky kan beordra sitt folk att ge upp. Han har ingen som helst anledning heller utan kriget fortsätter med stöd från Europa.

Trump kan sitta där i sitt hörn i USA och försöka få sina landsmän att förklara krig mot Europa. Vad annat kan han göra?

Kriget fortsätter och ryssarna kommer därmed att få panik eftersom de redan har peakat.
Citera
2025-02-21, 16:19
Medlem
Tjuren-Ferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Det är ju precis såna åsikter som du uttrycker, som Ryssland kan peka på för att säga att "väst vill utrota Ryssland".

Det vore väl bättre om Ryssland kan utvecklas till en demokrati, kasta Putin i fängelse etc, än att "vi ska utrota landet"? Dina idéer leder garanterat till ännu mera krig och död, gagnar ingen utom möjligen vapenindustrin.
Ryssland håller redan på att utrota sig själva. Se bara på hur många soldater som dagligen stupar på den ryska sidan. De har också börjat använda åsnor och kameler för transport. Vad blir det härnäst? Enhjuling?

I en rättvis värld borde Putin sitta i fängelse. Men om Ryssland blir en riktig demokrati som värnar om mänskliga rättigheter så kommer jag vara den första att gratulera.
Citera
2025-02-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är extremt svårt för en angripare som erövrat något att plötsligt mitt i ett krig utropa fred. Det förutsätter att motståndaren som blivit angripen är villig att gå med på fred och sluta kämpa för sitt land.

Verkligen svårt, jag tror inte att ens Zelensky kan beordra sitt folk att ge upp. Han har ingen som helst anledning heller utan kriget fortsätter med stöd från Europa.

Trump kan sitta där i sitt hörn i USA och försöka få sina landsmän att förklara krig mot Europa. Vad annat kan han göra?

Kriget fortsätter och ryssarna kommer därmed att få panik eftersom de redan har peakat.
Ja, det är ju riktigt. Spelet här tycks vara att om man "utropar seger" så utropar man också vapenstillestånd och kommer bräka om att Ukraina är en aggressor om Ukraina nu försöker sparka ut Ryssland. Detta är också det fina med Ukrainas lilla intåg i Kursk. Det omöjliggör knappast ett sådant scenario, men försvårar det. Samtidigt har vi ju Trump som mycket väl kan ropa med samma stämma som Putin och försöka utmåla Ukraina som aggressor.

Den som lever får se, men nominellt har du ju rätt och rent allmänt är Ukraina i en bättre förhandlingsposition än vad t.ex. Trump inser. Han såg det som en stor skymf och ovilja att Ukraina tackade nej till att ge sina naturtillgångar till USA eftersom han helt enkelt inte begriper att USA helt enkelt inte är i den typen av styrkeposition.
Citera
2025-02-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Jag är okunnig om saken men undrar varför inte Ryssland använder sitt flygvapen och bombplan och jämnar fronlinjet med ukraiska soldater till grus.

USA stoppade serberna med bomber och är en beprövad teknik.

Vad är egentligen problemet att man nästan alldrig hör talas om att ryska bomblan varken bomar eller skjuts ner? Det verkan för en okunning som mig att de inte har något flygvapen alls, eller aldrig haft då det inte framgått i medierna och därmed denna fråga som jag hoppas någon orkar förklara eller berätta varför frågan är korkad och lämna en länk på något uppenbart som jag inte fattar.

Är ryssarna medvetet återhållsamma med tyngre vapen som bombmattor och robotar, eller vad?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Natos_flygbombningar_av_Jugoslavien_1999
Man har försökt, men ryskt flygvapen fungerar inte på det sättet och är mindre både i omfattning och relativa termer, och mindre i termer om logistik, ledning och doktrin, än västs motsvarigheter. Ryssland bombar dock friskt, man släpper glidbomber och kryssningsrobotar från flygplan, som dock inte passerar gränsen.

Det är många som undrat var det ryska flygvapnet håller hus, men det är nerslitet och flyger nog så många uppdrag, bara det att man inte kan flyga över själva krigsteatern då man inte har i närheten av luftherravälde. Samma sak gäller ju Ukrainas flygvapen som sällan eller aldrig flyger till andra sidan frontlinjen utan släpper fjärrvapenlast och skjuter ner kryssningsrobotar.

USA har helt enkelt en annan syn än både Ryssland och Ukraina på hur man använder flygvapen, samt resurser för att implementera denna syn.

Det ryska flygvapnet har underpresterat, men huvudorsaken är alltså att man gör ungefär som tänkt i rådande läge. Man hade säkert hoppas på luftherravälde, men det var inte görbart.
Citera
2025-02-21, 17:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, det är ju riktigt. Spelet här tycks vara att om man "utropar seger" så utropar man också vapenstillestånd och kommer bräka om att Ukraina är en aggressor om Ukraina nu försöker sparka ut Ryssland. Detta är också det fina med Ukrainas lilla intåg i Kursk. Det omöjliggör knappast ett sådant scenario, men försvårar det. Samtidigt har vi ju Trump som mycket väl kan ropa med samma stämma som Putin och försöka utmåla Ukraina som aggressor.

Den som lever får se, men nominellt har du ju rätt och rent allmänt är Ukraina i en bättre förhandlingsposition än vad t.ex. Trump inser. Han såg det som en stor skymf och ovilja att Ukraina tackade nej till att ge sina naturtillgångar till USA eftersom han helt enkelt inte begriper att USA helt enkelt inte är i den typen av styrkeposition.

Om man bara synar Trumps kort så är det rätt att han inte har så stark position.
-Han har gjort klart inrikes att han inte skall starta några krig och inte placera soldater någonstans. Så han kan inte hota med militärt ingripande.
-Han skall få ner inflationen, budgetunderskottet och statsbudgeten, så han har inget ekonomiskt att erbjuda eftersom han bara skall ha och inte ge. Har USA verkligen råd med handelskrig t.ex. ?
Citera
2025-02-21, 19:21
Medlem
Lycka till med fred innan CCCP2 är ute ur alla ockuperade områden och börjar betala för återuppbygnaden av Ukraina.

Trump skulle ju stoppa detta krig på 24 timmar?
Citera
2025-02-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De gör så, förlorarna. Hizbollah utropade ju seger i Libanon och Hamas i Gaza uttryckte att "det var värt det".
Hizbullah och Hamas är inga stater medan Ukraina är en stat med en försvarsmakt som har fått stöd och utrustning som inget annat land. Uppbackning av medier och propaganda på elitnivå och det gick åt helvete.
Senast redigerad av JoF538 2025-02-21 kl. 19:30.
Citera
2025-02-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Jag är okunnig om saken men undrar varför inte Ryssland använder sitt flygvapen och bombplan och jämnar fronlinjet med ukraiska soldater till grus.

USA stoppade serberna med bomber och är en beprövad teknik.

Vad är egentligen problemet att man nästan alldrig hör talas om att ryska bomblan varken bomar eller skjuts ner? Det verkan för en okunning som mig att de inte har något flygvapen alls, eller aldrig haft då det inte framgått i medierna och därmed denna fråga som jag hoppas någon orkar förklara eller berätta varför frågan är korkad och lämna en länk på något uppenbart som jag inte fattar.

Är ryssarna medvetet återhållsamma med tyngre vapen som bombmattor och robotar, eller vad?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Natos_flygbombningar_av_Jugoslavien_1999
Varför ska man riskera det när drönare gör det bättre och billigare.
Citera
2025-02-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om man bara synar Trumps kort så är det rätt att han inte har så stark position.
-Han har gjort klart inrikes att han inte skall starta några krig och inte placera soldater någonstans. Så han kan inte hota med militärt ingripande.
-Han skall få ner inflationen, budgetunderskottet och statsbudgeten, så han har inget ekonomiskt att erbjuda eftersom han bara skall ha och inte ge. Har USA verkligen råd med handelskrig t.ex. ?

Jag antar att du inte kan acceptera förlusten? USA har vetat om detta hela tiden. Det fanns inga chanser för seger för Ukrainas del och det är att skylla på alla länder som bara tittade på medan Ukraina lämnades med marken.
Citera
2025-02-21, 20:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Lycka till med fred innan CCCP2 är ute ur alla ockuperade områden och börjar betala för återuppbygnaden av Ukraina. Trump skulle ju stoppa detta krig på 24 timmar?

Senaste budet är 6 månader.
Citera
2025-02-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Då kommer ukrianska armen att döda alla ryska soldater i Ukraina som då står utan understöd o är vapenlösa
Citera
2025-02-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Senaste budet är 6 månader.

WPE kan inte klockan (24 timmar) och då blir det svårt även med månader och år.

WPE lyckades inte direkt lysande med mord-Koreas Kim så det här blir spännande att se hur det slutar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in