2025-02-21, 15:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
De här uppgifterna stämmer faktiskt rätt bra med mina antaganden nedan. Filmtid 12:40:44, 12:40:46, 12:40:49 & 12:40:53 fyra skott, 12:42:28, 12:42:33 & 12:42:52 tre klipp i filmen. Den första misstänkta chockgranaten var 12:38:43 filmtid

Jag måste antagligen ha mycket sämreljudupptagning på min dator, eller så hör jag dåligt. Jag kan inte uppfatta alla ljud som du verkar höra.

Jag tycker t ex vid 12:38 prasslar filmaren mycket genom att han ändrar läge, pustar ut just då. Men samtidigt ser det lite ut som att han spärrar upp ögonen något, så något är det väl?

Polisen har ju sagt att deras distraktionsgranater kan ha felaktigt uppfatttats som skott.
Citera
2025-02-21, 15:21
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Exakt 0 offer var anställda av socialtjänsten. Många var anställda av socialFÖRVALTNINGEN, alltså den arbetsgivare inom kommunen som förser Örebroarna med uskor, biträden, stödassistenter, boendestödjare, hemtjänst osv.
Stämmer det att protonmail hjälper vid grova brott ?

Namn:
santctaxmas
softcomp2024
Citera
2025-02-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Va?
Det har jag totalt missat!

Var läste du det?
"Ja, så har jag förstått det hela tiden. Men det va ju inte det hon sa igår till expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...nde-tva-gevar/
1:10 in i klippet. Om hon inte uttrycker sig otydligt och menar att det sköts under konfrontationen.. Så kan det förstås vara, och det är väl det man har trott hela tiden.. Men jag tycker hon uttrycker sig lite förvirrande där. Då hon direkt redovisar skotten." Skrev detta till en annan användare.

På presskonferensen säger hon/dom att han skjuter mot polisen med flera skott.
Men det är ju inte bara jag som blivit förvirrad av det hon säger i Expressen...
Tex här: https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/rickard-andersson-avlossade-70-skott-pa-skolan/ "Massmördaren Rickard Andersson använde tre rökgranater och avlossade 70 skott vid dådet på Campus Risbergska. Endast två skott avlossades efter att polisen kom till skolan – inget av dem dödade något offer, uppger polisen på en pressträff." Och i expressen klippet säger hon att det näst sista inte riktades mot person. Alltså har inte skjutit mot dem.

Men, som sagt. Jag tror det är ett missförstånd nu i efterhand. Pga att hon säger "dom konfronteras av. Sen avlossas två skott där det ena inte riktas mot någon person" Hon utrycker sig nog bara otydligt.
Citera
2025-02-21, 15:39
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
"Ja, så har jag förstått det hela tiden. Men det va ju inte det hon sa igår till expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...nde-tva-gevar/
1:10 in i klippet. Om hon inte uttrycker sig otydligt och menar att det sköts under konfrontationen.. Så kan det förstås vara, och det är väl det man har trott hela tiden.. Men jag tycker hon uttrycker sig lite förvirrande där. Då hon direkt redovisar skotten." Skrev detta till en annan användare.

På presskonferensen säger hon/dom att han skjuter mot polisen med flera skott.
Men det är ju inte bara jag som blivit förvirrad av det hon säger i Expressen...
Tex här: https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/skola/rickard-andersson-avlossade-70-skott-pa-skolan/ "Massmördaren Rickard Andersson använde tre rökgranater och avlossade 70 skott vid dådet på Campus Risbergska. Endast två skott avlossades efter att polisen kom till skolan – inget av dem dödade något offer, uppger polisen på en pressträff." Och i expressen klippet säger hon att det näst sista inte riktades mot person. Alltså har inte skjutit mot dem.

Men, som sagt. Jag tror det är ett missförstånd nu i efterhand. Pga att hon säger "dom konfronteras av. Sen avlossas två skott där det ena inte riktas mot någon person" Hon utrycker sig nog bara otydligt.
Gissar på att konfrontationen innebär att han skjuter emot polisen men håller med dig att det var otydligt
Citera
2025-02-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Någon anledning finns det ju och det låter rimligt åtminstone

Citat:
Ursprungligen postat av Soursour88
Smart. Jag tror dock han skulle ha det för att sitta ute. För inne hade jag 100% lagt märke till honom då jag var där den tiden.

Citat:
Det finns olika piplängder på både 30-06an han använde och på Hagelgeväret. Generellt skulle jag tro att hagelgeväret var kortare från avtryckare till mynning och lättare att skjuta sig själv med. Men det behöver absolut inte vara så, Men med min teori kring att skjuta en dörr eller fönster till dörr så är ju hagelgeväret att föredra. Så det kan också vara en orsak till att han bytte.

Han kanske använde paraplyet (för att nå avtryckaren)
Senast redigerad av JimiTenor 2025-02-21 kl. 15:44. Anledning: Otydligt
Citera
2025-02-21, 15:46
Medlem
Citat:
Körde inte några från skolan en person själva till akuten? Eller mins jag fel? Det va nåt om att bära in någon i en bil? Det kan iof varit vid 16, vad vet jag. Men jag fick uppfattningen om att det var tidigare.

Det är rätt. Endast den personen hade kommit fram vid 13.30 om jag minns rätt. Resterande först vid 16-tiden.
Citera
2025-02-21, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Gissar på att konfrontationen innebär att han skjuter emot polisen men håller med dig att det var otydligt
Ja, jag insåg som sagt sen att det är så. På själva pressträffen säger dom ju tydligt att han avlossar flera skott mot polisen. Det är ju i efterintervjuerna med expressen som hon säger så.
Citera
2025-02-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimiTenor
Han kanske använde paraplyet (för att nå avtryckaren)
hahaha Skoj bild jag fick upp i huvudet. Hur han Krånglar och bökar som fan där för att få till självmordet
Nä men det går förstås utmärkt att skjuta sig själv med ett jaktgevär. Han inte långt ifrån den första som gör det.
Citera
2025-02-21, 15:51
Medlem
Jag känner en tjej som växte upp på samma gata som Richard. Hon är mycket tillförlitlig och hon säger att familjen var som vilken familj som helst. Det är oerhört synd om Richards familj.
Citera
2025-02-21, 15:57
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Jag känner en tjej som växte upp på samma gata som Richard. Hon är mycket tillförlitlig och hon säger att familjen var som vilken familj som helst. Det är oerhört synd om Richards familj.
Hade hon en 500lapp och två 200lappar exakt och inget krångel ?

ref länk:
https://imgur.com/a/rebro-f-rs-ljning-qOQZNqM
Citera
2025-02-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, här är det väl 44 skott och några dova ”explosioner” som jag tror är distraktionsgranater snarare än hagelskott. Så om han sköt 70 skott så fattas det 26.

Exakt. 4 av skotten är detonationer av något slag så var det 70 skotten som polisen räknat till kommer från, vet jag inte.
Polisen har inte pangat någonting.
GM hade 100 patroner kvar när han dog så han måste ha haft en tung packning med sig när han gick in i skolan 11:30.
Eller när han nu gick in. Han kan inte ha pangat från taket på någon intilliggande byggnad innan filmen börjar och första larmet kommer in.
Mellan 12:38 och 12:45 då han skjuter sista skottet kan han ha skjutit mot ambulanser inifrån byggnaden.
Han verkar ha haft ett ”vårdfokus” för det är nästan bara vårdpersonal han skjutit på. Dom flesta hade anställning inom Örebro omsorgen.
Citera
2025-02-21, 15:58
Medlem
Citat:
hahaha Skoj bild jag fick upp i huvudet. Hur han Krånglar och bökar som fan där för att få till självmordet
Nä men det går förstås utmärkt att skjuta sig själv med ett jaktgevär. Han inte långt ifrån den första som gör det.

😊 dåså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in