2025-02-21, 14:40
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag måste säga att RA verkar för mig ganska påläst och kunnig och skrev ganska detaljerat om de saker han ville sälja.

Det verkar inte vara några problem för honom att förstå vad saker och ting betyder när man läser hans annonser.

I.o.f.s så kanske han fick hjälp av någon utomstående som fyllde i.

Dessutom med tanke på att han krypterade.

Det handlar nog om PGP (Pretty Good Privacy)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pretty_Good_Privacy

eller kanske AxCrypt
https://axcrypt.net/sv/

eller AESCrypt.
https://www.aescrypt.com/

Sedan har han använt ProtonMail
https://proton.me/sv/mail

Det fungerar även med Signal
https://signal.org/sv/

Förstås WhatsApp
https://web.whatsapp.com/

Här är en lista på det han ville sälja.

Örebro Försäljning:
https://imgur.com/a/rebro-f-rs-ljning-qOQZNqM

Kanske detta är en del till varför polisen behöver hjälp från b.l.a Irland för att kunna utesluta någon utomstående.

EDIT: Vapenskåpet saknade en nyckel. Vem har/hade den??
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-21 kl. 14:52. Anledning: Lade till en rad extra om nyckeln
Citera
2025-02-21, 14:41
Medlem
Har hela tiden sagt att fler är inblandade. Var är alla tomtar nu som sa nej?
Citera
2025-02-21, 14:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Taget! Inte för att jag håller hårt i min teori, det vara bara en tanke. Men den kan ju stämma ändå. Han kanske inte kom in eller så stod han i öppningen. Men en sak jag inte förstår... Om han bytt vapen två gånger efter påskjutning. Hur f-n kan man veta det om han inte skjutit och man inte sett honom? Det måste ju betyda att det näst sista skottet kom från .22an? Kan inte se någon annan förklaring. Om inte ett vittne sett honom... Men jag tror inte polisen skulle delge vittnesuppgifter om vilket vapen han har i näven. Det är alldeles för osäkra uppgifter.

Då skulle han eventuellt skjutit 30-06 mot polisen. Slut på fulla magasin? rök, flyr längre in, tar fram .22 skjuter ett skott som missar det han skjuter emot. Tar fram hagel och skjuter sig själv då?

Jag har sett/hört polisen verifiera att det är kulgeväret som användes mot polisen, därefter har hagelgeväret använts, sist kulgeväret. Endast en patron från hagelgeväret har hittats.

"Polismännen sökte skydd när flera skott avlossades mot dem. Rickard Andersson ska ha avlossat skotten mot polisen vid 12.43.

– Därefter hörs endast två skott inne på skolan. Det ena är ett skott är ett hagelskott som inte träffar någon person. Det andra är det skott som gärningspersonen använder för att avsluta sitt liv.

Rickard Andersson ska ha skjutit sig själv med ett kulgevär vid 12.45. Bredvid kroppen hittade polisen senare två kulgevär och ett hagelgevär. Enligt polisen är det två av gevären som använts vid attacken.

– Huvudsakligen är det ett kulgevär av kaliber 30-06 som används. Vi har hittat ett annat avlossat skott och det är en hagelpatron
."

https://www.na.se/2025-02-20/nya-detaljer-gevaret-som-anvandes-vid-attacken/
Citera
2025-02-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farliga-Faran
Det förändrar i alla fall radikalt så många personers syn på att Polisen skulle gjort ett dåligt arbete. Han sköt sig alltså bara några minuter efter att Polisen gick in?

Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han sköt mot polisen, sen rökgranater och sedan 2 skott som resulterade med GMs död.

Tycker polisen utsagor genom media är förvirrande. Kan bero på att polisen gick in i två grupper och informationen då skiljer sig beroende på vilken grupp det rör. Någon har sagt att han tände rökgranaterna ett par minuter innan polisen gick in. Larmet går vid 12.38 och GM bör ha skjutit sig själv tidigast 12.41 filmtid. Sannolikt 1-5 minuter senare, vår tid. 12.42 filmtid känns inte osannolik. De sista fyra skotten skjuts i följd (12.41) med ca 2, 3 och 4s mellan. Under följande minut finns klipp och kanske missades de sista två skotten av filmaren.
Citera
2025-02-21, 14:44
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Den första polisgruppen som anlände till platsen var en grupp som avbröt undervisningen av polisaspiranter i trafiktjänst. De var inte alls ute för att ta hand om ett vansinnes död som detta på Risbergska skolan. Polisen ska ha stort beröm för att de växlade om från praktiska övningar av polisaspiranter i trafikövervakning till våldsdåd med skjutande gärningsman/-män på en skola.

Aspiranterna går väl 5:e terminen på Polishögskolan och den här starten på sin poliskarriär lär de aldrig glömma. Ingen visste när de anlände hur många våldsamma personer som var inne på skolan eller vilka vapen som användes. Mycket starkt gjort av de arbetsledande poliserna att ställa om de yngre till nytt uppdrag på bara någon minut.
Jag håller med, de gjorde sitt jobb och tog ett viktigt beslut. Det hade troligen varit mer än 16 skjutna om inte ingripandet hade hänt. Förstår även att de inte ville skjuta under dessa förhållanden
Citera
2025-02-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Om så vore fallet borde det INTE stått att just ”Rickard Andersson” bott på adressen i drygt 13 år.
Borde vara ett avbrott i boendet.
(Rickard var ju ”samma person” oavsett namnbytet).

Sidornas algoritmer ställer till det lite. Har sett hur flyttillfälle registrerats både vid namnbyte och då någon fått en ”särskild postadress”, tex pga fängelsetid. Trots att de varit skrivna på samma plats hela tiden.
Citera
2025-02-21, 14:47
Medlem
Citat:
jag TROR att den som skrevs ut först och sannolikt enda hittills är den Kvinna som var med när dom första sköts (uppfattar det som att det var då han började i alla fall) och hamnade under kroppar, fick rökskador och vårdades akut. Läget var väl kritiskt även för henne, hölls vid liv med HLR av andra överlevare efter dom sökt skydd och hon vårdades akut på någon lungavdelning. Det gick ut uppgifter om att en av dom vårdade inte var vårdad för skottskador utan rökskador och enligt en intervju som skedde ungefär en vecka efter var hon då utskriven.

Ja, "bara" rökskador är inte så bara heller. Viktigast tycker jag är att det rör sig om 10 mord och sex eller fler mordförsök samt ett självmord.

Samtliga mördade och skadade är vuxna personer, som verkar ha arbetat och studerat samtidigt. Flera hade anställningar i kommunens socialtjänst/hemtjänst men inte alla. Någon var tydligen lärare vid skolan men någon vill bli undersköterska fast han jobbade på en pizzeria och studerade på ledig tid. Vems försäkringar gäller? Särskilt svårt att avgöra för dem som inte skadades eller mördades under "tjänstetid".
Citera
2025-02-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Vi vet inte ens om han haft henne som lärare, men det kan ju vara så

Om hon hade varit hans lärare så skulle naturligtvis polisen veta om det och om man visste om det skulle man naturligtvis inte kalla offren för "slumpmässiga".
Citera
2025-02-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har sett/hört polisen verifiera att det är kulgeväret som användes mot polisen, därefter har hagelgeväret använts, sist kulgeväret. Endast en patron från hagelgeväret har hittats.

"Polismännen sökte skydd när flera skott avlossades mot dem. Rickard Andersson ska ha avlossat skotten mot polisen vid 12.43.

– Därefter hörs endast två skott inne på skolan. Det ena är ett skott är ett hagelskott som inte träffar någon person. Det andra är det skott som gärningspersonen använder för att avsluta sitt liv.

Rickard Andersson ska ha skjutit sig själv med ett kulgevär vid 12.45. Bredvid kroppen hittade polisen senare två kulgevär och ett hagelgevär. Enligt polisen är det två av gevären som använts vid attacken.

– Huvudsakligen är det ett kulgevär av kaliber 30-06 som används. Vi har hittat ett annat avlossat skott och det är en hagelpatron
."

https://www.na.se/2025-02-20/nya-detaljer-gevaret-som-anvandes-vid-attacken/

De här uppgifterna stämmer faktiskt rätt bra med mina antaganden nedan. Filmtid 12:40:44, 12:40:46, 12:40:49 & 12:40:53 fyra skott, 12:42:28, 12:42:33 & 12:42:52 tre klipp i filmen. Den första misstänkta chockgranaten var 12:38:43 filmtid

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tycker polisen utsagor genom media är förvirrande. Kan bero på att polisen gick in i två grupper och informationen då skiljer sig beroende på vilken grupp det rör. Någon har sagt att han tände rökgranaterna ett par minuter innan polisen gick in. Larmet går vid 12.38 och GM bör ha skjutit sig själv tidigast 12.41 filmtid. Sannolikt 1-5 minuter senare, vår tid. 12.42 filmtid känns inte osannolik. De sista fyra skotten skjuts i följd (12.41) med ca 2, 3 och 4s mellan. Under följande minut finns klipp och kanske missades de sista två skotten av filmaren.
Citera
2025-02-21, 14:56
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Om hon hade varit hans lärare så skulle naturligtvis polisen veta om det och om man visste om det skulle man naturligtvis inte kalla offren för "slumpmässiga".
Bra poäng. Det bör såklart polisen veta vid det laget.
Citera
2025-02-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Ja, "bara" rökskador är inte så bara heller. Viktigast tycker jag är att det rör sig om 10 mord och sex eller fler mordförsök samt ett självmord.

Samtliga mördade och skadade är vuxna personer, som verkar ha arbetat och studerat samtidigt. Flera hade anställningar i kommunens socialtjänst/hemtjänst men inte alla. Någon var tydligen lärare vid skolan men någon vill bli undersköterska fast han jobbade på en pizzeria och studerade på ledig tid. Vems försäkringar gäller? Särskilt svårt att avgöra för dem som inte skadades eller mördades under "tjänstetid".

Exakt 0 offer var anställda av socialtjänsten. Många var anställda av socialFÖRVALTNINGEN, alltså den arbetsgivare inom kommunen som förser Örebroarna med uskor, biträden, stödassistenter, boendestödjare, hemtjänst osv.
Citera
2025-02-21, 15:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja. Fast igår gick kommenderingschefen tydligen ut med att han aldrig sköt mot polisen. Eller det var i vart fall min tolkning. Men jag håller med dig oavsett... Dom gick in i en mycket farlig situation.

Va?
Det har jag totalt missat!

Var läste du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in