2025-02-21, 13:50
Medlem
Majsmannen2s avatar
Krypterad mail ska han alltså ha använt sig av, då borde han väl haft lite anledning för det? Men visst är man ljusskygg så kan man väl ha det just utan någon specifik anledning men det spåret känns ju rätt spännande.

Och den kopplingen dom tycks göra till Irland.

Finns säkert mycket till som fortfarande inte kommit fram.
Citera
2025-02-21, 13:51
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tyckte jag läste att han hittades i en korridor lite längre in i byggnaden?

Här:

"Då, klockan 13.40, hade det gått ytterligare drygt en timme.

– Han hittades en bit in i skolan i en korridor intill ett klassrum, säger kommenderingschef Emelie Bodegrim
."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/massmordarens-tva-sista-minuter-anvande-tva-gevar/

Vet att när jag gick där ,så hade alla varsitt skåp ; kan han ha haft det också ? Och där låste han typ in sitt paraply?
Bara en tanke ?

Skåpen är så pass långa så ett paraply och en lång rock får plats i skåpet . Ena halvan på skåpet har två hyllor med vägg mot mitten där kläder hängs ; paraply ställs mot botten plattan. Där hyllorna finns brukade vi placera alla skolböcker ,stenciler o pärmar

( Spekulation)
Citera
2025-02-21, 13:52
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Spekulation :

Visste han om när matteläraren hade lunchrast möjligtvis ?
Men han hade väl kunnat skjutit denne , var än denne må befinna sig ?

Visst ?
Vi vet inte ens om han haft henne som lärare, men det kan ju vara så
Citera
2025-02-21, 13:55
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Körde inte några från skolan en person själva till akuten? Eller mins jag fel? Det va nåt om att bära in någon i en bil? Det kan iof varit vid 16, vad vet jag. Men jag fick uppfattningen om att det var tidigare.
Minns inte tid, bara att det var en man som körde en annan man till sjukhuset
Citera
2025-02-21, 13:57
Medlem
landbandys avatar
Förstår inte varför han hade orken att sitta därinne på Wc så pass länge ?

Hoppas inte att han satt och googlade på hur man genomför en skolskjutning ,och peppade upp sig för att våga ,brrrr
rysligt ...i så fall ..

(Spekulation)
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Just det, det var ju du som var på skolan och lämnade platsen precis innan det hände.
Undra om han verkligen satt ute innan och om han var ensam hela tiden, förstår framförallt inte varför han isåfall inte bara tog en senare buss...
Hoppas polisen får tips efter de gick ut med bilden på honom och löser mysteriet vad han gjorde timmarna innan.

Läste någonstans att på fm var det betydligt fler elever i skolan än på em.

Det säkraste vi vet är att han synts till vid 11:30. Även där finns ett frågetecken på vad han pysslat med under den timmen tills han börjar skjuta.

Man går ju igenom olika övervakningskameror, vittnesuppgifter.

Tänker att han möjligen kan ha gått någonstans för att antingen samla mod, äta, fika, men otroligt att han ska ha gått runt i skolan i flera timmar utan att väcka uppmärksamhet. Trycka på en toa känns otroligt jobbigt, tror mer på att han väntat in ett bra tillfälle.

Han kan ha varit på skolan tidigare för att reka, tänka ut son plan, men också kanske för att "ladda upp" mentalt?

Jag tänker att han kanske har pysslat med att reka, tänka ut olika scenarior, känna in, vad var, hur.

Därför tror jag inte alls att kyrkovärden hade fel eller överdriver sina känslor här. Det kan mycket väl ha funnits tankar på att straffa människor/mänskligheten som fryst ut honom. Man kan ju tänka sig att han antingen har insirerats av dåd som det som hände i en kyrka, eller att han känt hat mot kyrkan, dess medlemmar, representanter. Ett till ställe där han blev avvisad? Eller att han upplevt att kyrkan är skenhelig osv.

Det oroar att polisen ännu yttrar sig som att vi kanske aldrig får något svar, vilket tydetr på att de inte har så mycket att gå på.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Spekulation :

Visste han om när matteläraren hade lunchrast möjligtvis ?
Men han hade väl kunnat skjutit denne , var än denne må befinna sig ?

Visst ?

Om han han fått dåligt besked av soc så kanske han ruvade på att ta hämnd på lärarna. Knäppt ja, men både komvux lärarna och soc har samma arbetsgivare i kommunen. Skulle tippa att soc har rigorösare säkerhetssystem med skalskydd som man måste släppas in i, kanske vakt också och därmed svårare att komma åt för ett halvt impulsivt/halvt planerat dåd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tyckte jag läste att han hittades i en korridor lite längre in i byggnaden?

Här:

"Då, klockan 13.40, hade det gått ytterligare drygt en timme.

– Han hittades en bit in i skolan i en korridor intill ett klassrum, säger kommenderingschef Emelie Bodegrim
."

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/massmordarens-tva-sista-minuter-anvande-tva-gevar/
Taget! Inte för att jag håller hårt i min teori, det vara bara en tanke. Men den kan ju stämma ändå. Han kanske inte kom in eller så stod han i öppningen. Men en sak jag inte förstår... Om han bytt vapen två gånger efter påskjutning. Hur f-n kan man veta det om han inte skjutit och man inte sett honom? Det måste ju betyda att det näst sista skottet kom från .22an? Kan inte se någon annan förklaring. Om inte ett vittne sett honom... Men jag tror inte polisen skulle delge vittnesuppgifter om vilket vapen han har i näven. Det är alldeles för osäkra uppgifter.

Då skulle han eventuellt skjutit 30-06 mot polisen. Slut på fulla magasin? rök, flyr längre in, tar fram .22 skjuter ett skott som missar det han skjuter emot. Tar fram hagel och skjuter sig själv då?
Citera
2025-02-21, 13:58
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
På Ratsit står följande vilket jag tycker är lite märkligt:

”Rickard Andersson är 35 år och bosatt på Storgatan 53 lgh 1201 i Örebro. Han bor i en lägenhet. Där har han bott i 13 år och 236 dagar sedan han flyttade in den 1 juli 2011. Rickard har bytt adress 2 gånger de senaste 10 åren. Han har inte någon särskild adress registrerad”.

Det står att Rickard bott i sin lägenhet på Storgatan i 13 år och 236 dagar.
Samtidigt står det att han ”bytt adress 2 ggr de senaste 10 åren”.

Är inte denna info väldigt märklig 🤔???
Han har ju bytt namn och därmed adressändring men det lär ju ha varit bara en gång så det är ju weird.
Citera
2025-02-21, 13:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
På Ratsit står följande vilket jag tycker är lite märkligt:

”Rickard Andersson är 35 år och bosatt på Storgatan 53 lgh 1201 i Örebro. Han bor i en lägenhet. Där har han bott i 13 år och 236 dagar sedan han flyttade in den 1 juli 2011. Rickard har bytt adress 2 gånger de senaste 10 åren. Han har inte någon särskild adress registrerad”.

Det står att Rickard bott i sin lägenhet på Storgatan i 13 år och 236 dagar.
Samtidigt står det att han ”bytt adress 2 ggr de senaste 10 åren”.

Är inte denna info väldigt märklig 🤔???

Nä, det kan vara en rent administrativ ändring av adressen som sådan exempelvis ändring av postnummer, hur länge sedan var det lägenhetsnummer började skapas och registreras? Ibland byter gator namn etc
Citera
2025-02-21, 14:01
Medlem
landbandys avatar
Undrar varför han kikade in i ett klassrum och log ?

Weird.
Citera
2025-02-21, 14:04
Medlem
Nu blir jag jätteförvirrad. Detta har jag missat från igår...
"Polisen går in i skolan, konfronteras direkt av gärningspersonen, Det sker två skott" Vidare säger hon att dom har kunnat se att det första inte riktas mot person och det andra avslutar GMs liv. Så han sköt aldrig mot polisen?

EDIT: Menar hon kanske att "konfrontationen" innehåller skott också? Kanske bara jag som tolkar det konstigt och överanalyserar.
Senast redigerad av IngenBom 2025-02-21 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in