2025-01-04, 10:51
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhemligidentitet
Borde finnas en FUP nu när åtal har väckts ?

Tidningen Ångermanland kunde redan då berätta att det var samma person som varit anmäld försvunnen som sedan greps för mord. I förundersökningen bekräftas det av bland annat tågresor, kvitton och bilder från övervakningskameror med i bevisningen.

Så tydligen åkte han tåg.
Vilket troligen kan betyda att han inte varit på något hem i Kramfors före mordet.

Det är inte omöjligt att Handfatstrallaren tidigt hade rätt om att Marcus kan ha varit intresserad av mordet på Liselotte, och fått sig en knäpp på väg till AKs stuga i Finnmarken.
(FB) Misstänkt mord i Kramfors 2024-06-17

Man måste nog undersöka om det fanns någon koppling mellan Allan och Marcus, eller så kan det ju bara vara så att han var intresserad av Kramfors natur och råkade hamna på den gatan där Liselottes tillhörigheter hittades. Men ibland slumpar sig saker och ting.
Du har rätt i att FUP blir offentligt vid åtal, men om jag minns rätt så är Ångermanland en av de tingsrätter som skyller på integritet och inte vill skicka digitalt, om man inte har utgivningsbevis. Således brukar de vilja ha betalt. Det brukar dock fortfarande gå att beställa stämningsansökan digitalt och kostnadsfritt. Annars får du hoppas att någon vänlig själ betalar för den på Krimfup och lägger ut.
Edit: Har vi något målnr?
Senast redigerad av Matamata 2025-01-04 kl. 10:57.
Citera
2025-01-05, 15:25
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Du har rätt i att FUP blir offentligt vid åtal, men om jag minns rätt så är Ångermanland en av de tingsrätter som skyller på integritet och inte vill skicka digitalt, om man inte har utgivningsbevis. Således brukar de vilja ha betalt. Det brukar dock fortfarande gå att beställa stämningsansökan digitalt och kostnadsfritt. Annars får du hoppas att någon vänlig själ betalar för den på Krimfup och lägger ut.
Edit: Har vi något målnr?

Jag tycker denna profil är intressant i sammanhanget Allans.kompis:
Se datumet när profilen är skapad, nästan på årsdagen av mordet på Liselotte.
#Allans.kompis
Framförallt om du tänker på Handfatstrallarens teorier: (FB) Misstänkt mord i Kramfors 2024-06-17
Men det är ju bara utifrån mina egna teorier och forskning i ämnet om varför MG begav sig till just Såthes. Självklart kan det ju bara vara en slump att han bara gick ut dit efter Finnmarksvägen om han blev avkastad från tåget. I såna fall finns det antagligen inget som tyder på att det var något planerat dåd i förväg, snarare en psykos under resans gång som ett troligt scenario
Det faktum att hans pappa jobbade på snickeri kan ju vara en anledning varför han stannade på Såthes snickerifabrik och inte fortsatte sin resa till skogs mot Allans stuga, som ett alternativt scenario. Det mest troliga är att han fått en psykos vilket också står i dagens tidning.
Senast redigerad av Enhemligidentitet 2025-01-05 kl. 15:50.
Citera
2025-01-06, 12:03
Medlem
https://www.tidningenangermanland.se...a-sa-till-mig/

Citat:
Under en resa till Nya Zeeland förändrades mannen fullständigt.

Tre år senare beslutade han att ta tåget från södra Sverige till Kramfors – där han högg en äldre man till döds.

”Jag tog bara första bästa”, säger han i polisförhör.

Tidningen Ångermanland har läst polisens förundersökning. Där framträder en bild av en snäll, social, och vältränad person som var delaktig i familjen. Men när pandemin hindrade honom från att resa hem från Nya Zeeland och USA hamnade den nu mordmisstänkte mannen i ett omfattande drogmissbruk.

Det tros ha utlöst underliggande psykisk sjukdom. När mannen kom hem till Sverige igen beskrivs han som en helt annan människa, och han fick problem med psykoser och utbrott.

”Ingen fattade riktigt vad som hände med honom. Han kunde gå ut i skogen och skälla på någon fast ingen där med honom”, säger en familjemedlem i polisförhör.

De kommande åren flyttade han mellan flera olika hem och bostäder, och bland annat genomgick han 12-stegsprogrammet flera gånger. Enligt uppgifter ska han ha blivit drogfri, men psykoserna fortsatte.

Han blev återkommande aggressiv. Bland annat attackerade han en familjemedlem, varpå polisen fick komma och hämta honom och köra honom till psyket.

Två månader senare – runt den sjätte juni 2024 – lämnar han ett handskrivet meddelande i sin lägenhet och reser till Kramfors. Han vill bo i skogen och känner att han inte passar in i samhället. Den 13:e anmäls han försvunnen av sin familj. Den 17:e grips han misstänkt för mord.

”Jag passar inte in i denna värld, jag har gett mig iväg för gott. Leta ej efter mig för jag vill ej bli hittad”, skrev han i brevet till familjen.

Ett par veckor efter det misstänkta mordet förhörs mannen på rättspsyk i Sundsvall, men redan vid gripandet framstod hans psykiska tillstånd som skört.

”Jag presenterar mig och frågar om hans namn, men han vet inte vad han heter. Jag frågar vart han varit någonstans och han säger att han vet inte. Samtidigt gungar han med kroppen”, rapporterar en polis och fortsätter:

”Han tittar hela tiden rakt fram, och jag vet inte om han ens uppfattade att jag öppnade dörren och tittade till honom.”

Det första förhöret med mannen hölls den 28 juni, nästan två veckor efter gripandet, men det tar flera försök för polisen att få honom att berätta om allt som inträffat.

”Jag högg honom med morakniv… och sen var det nån som flög in och ströp han också. Jag vet inte. Det var mitt enda val, det var mitt enda val”, sade han till polisen.

Polisen: Hur menar du när du säger att det var ditt enda val?

”Rösterna sa till mig att göra det här och det blev mitt enda val, för jag hade ingen annanstans att ta vägen. Jag vet inte varför jag är här.”

Under flera förhör berättar mannen att han och mordoffret pratade med varandra, sedan knuffade han omkull honom, tog stryptag, och högg honom med en kniv som han hittat i offrets bil.

De två männen hade ingen tidigare koppling till varandra. Den misstänkte berättar att han fick en känsla när han vaknade den morgonen att han skulle döda någon.

”Hade ingen plan, jag bara följde känslor och andra röster. Dom här rösterna bygger inte planer för mig, dom säger bara vad jag ska göra.”

Efter mordet gick han till en granne som bodde nära brottsplatsen. Med blodiga händer bad han om mat och bad sedan grannen att ringa polisen.

– Han sa att han hade mördat en person, men att han inte skulle mörda mig, berättade grannen för Tidningen Ångermanland då.

I polisens förundersökning berättar Maria Petersen, överläkare på rättspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall, att det inte är troligt att mannen spelar psykotisk. Hans tillstånd kan istället bero på en ovanlig degenerativ hjärnsjukdom.

Den misstänkte ska ha erkänt brottet, och huvudförhandlingen i Ångermanlands tingsrätt inleds onsdag den åttonde januari.
Citera
2025-01-08, 13:58
Medlem
Det börjar idag, se förhandlingar här: https://www.domstol.se/globalassets/...lingar/v-2.pdf
Målsnr: B 1626-24
Citera
2025-01-13, 10:53
Citat:
Ursprungligen postat av Luxfluxdelux
Det börjar idag, se förhandlingar här: https://www.domstol.se/globalassets/...lingar/v-2.pdf
Målsnr: B 1626-24

Det ser ut att luta åt sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, gärningsmannen ska genom en rättspsykiatrisk undersökning. https://www.tidningenangermanland.se...-undersokning/

Mannens plan var att dö i naturen...
Citera
2025-01-23, 11:31
Medlem
Är det någon som har fup?
Citera
2025-01-23, 16:30
Medlem
Vad heter systern?

(Jag hittade det)
Senast redigerad av Patrull81 2025-01-23 kl. 16:35.
Citera
2025-02-21, 13:51
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Dom i mord-målet):
Citat:
Tingsrätten dömer en person för mord till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Den 17 juni 2024 hittades en person död i en lokal väster om Kramfors. Strax dessförinnan hade den nu dömde mannen knackat på hos en granne och berättat att han hade dödat en person. Mannen och den avlidne personen kände inte varandra. Mannen har berättat att han styrts av röster som uppmanat honom att ta någons liv. Tingsrätten har låtit mannen genomgå en rättspsykiatrisk undersökning och i det rättspsykiatriska utlåtandet har bl.a. den bedömningen gjorts att mannen begått gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, som han alltjämt lider av vid tiden för undersökningen, att han är i behov av psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång och att det finns risk för återfall i brottslighet av allvarligt slag.

I målet har invändning bl.a. gjorts om att mannen pga. sin psykiska störning har saknat uppsåt. Tingsrätten har kommit fram till att mannen har varit i tillräcklig grad medveten om sitt handlande och att uppsåt därför har förelegat. Han döms därför för mord. Påföljden bestäms till rättspsykiatrisk vård. Eftersom det finns risk för återfall i allvarlig brottslighet ska vården förenas med särskild utskrivningsprövning.

Den dömde mannen ska också betala skadestånd till den avlidne personens anhöriga med sammanlagt 220 000 kr.
Ångermanlands tingsrätt, mål: B 1626-24
Citera
2025-02-28, 19:03
Medlem
FUP någon?
Citera
2025-02-28, 22:24
Medlem
Sesambiffs avatar
Rättegången finns att lyssna på i apparna Prime Crime samt Rättegångsappen.
Citera
2025-03-03, 16:13
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesambiff
Rättegången finns att lyssna på i apparna Prime Crime samt Rättegångsappen.
Hade gärna läst samt lyssnat på detta.
Försöker kika på vilkarättegångar båda appar har innan jag reggar.
Har noll intresse för gängrelaterat.
Senast redigerad av Hydrahead 2025-03-03 kl. 16:17. Anledning: Korrigering
Citera
2025-04-01, 23:43
Medlem
Fortfarande ingen som har fup att dela med sig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in