2025-02-21, 10:18
Medlem
Neolitikums avatar
Att läkare lurar patienter ta PEth-blodprov kan jag intyga. När jag skulle få ADHD medicin (fast kravet inte finns längre på nykterhet eller att vara drogfri), vilket jag faktisk var och var inget problem, men vill visa att det sker och därför tar upp saken.

Jag frågade rakt ut om det gällde att se om jag har alkoholproblem vilket läkaren förnekade bestämt, men såg skamsen ut eftersom han såklart ljög mig rätt upp i ansiktet. Jag log för mig själv och frågade samma sak på olika sätt och sa att det vore fel av honom, och att nu så har han sagt att det inte är ett sådant test och därmed inga problem, vården får knappast ljuga såklart hävdade jag (och såg genom lögnen som sagt direkt).

Epilog:
Svaret på testet jag tog på den lokala vårdcentralen visade att jag hade ett värde på en nivå som bebisar samt småbarn upp till 2 år har i snittvärde, jag antog att jag skulle bli testad och hade inte druckit alkohol på ett år kanske under den perioden, snorade lite tjack istället som många likt mig som får vuxendiagnos och vill leka självmedicinerare under tiden man väntar på att få medicinen på riktigt.

Kontentan är att vården ljuger och bär sig illa åt, fast de varken har ett mandat i just mitt fall, och vem kan man då lita på om våra läkare bär sig åt på detta viset?
Jag fick för övrigt besked på Transportsyrelsen i veckan att jag får behålla mitt körkort BCD, trots att jag pissat positiv på THC för ett år sedan. Jag visste inte ens att de utredde saken, men sprit är uppenbart värre än knark på Transportsyrelsen, det har kanske med mångfald och multikulti att göra, men det är bara som jag spånar och inget ni ska ta mitt ord för.
2025-02-21, 11:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag har en tjejkompis som sökte jobb som flygvärdinna till ett av de större bolagen, i sista ledet av kandidaterna tog de just ett blodprov, och hon fick inte jobbet, med motiveringen hon dricker för mycket och troligen har alcoholproblem, så när de börjar hålla på testa alla på arbetsplatser och i intervjuver, så kan folk numera bli av mera änkortet.
Dom blir hårdare och hårdare som vanlig person har man inget att säga till om längre
2025-02-21, 12:01
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dom blir hårdare och hårdare som vanlig person har man inget att säga till om längre
Nej utvecklar sig det här är inte uthängningssiter likt Lexbase den vanligaste orsaken till inte folk får jobb längre
2025-02-21, 12:52
Medlem
Citat:
Jag noterar du inte förstår riktigt hur halveringstider fungerar , och det kan vara betydligt, längre än 5 dagar kan jag ju bara upplysa dig om.

Haha gå du emot all vetenskap om du vill det. Halveringstiden ligger i snitt på 4 dagar. Sedan givetvis kan det skilja ett par dagar. Men betydligt längre … ren myt.

Peth har bara relevans för de senaste 14 dagarnas alkoholintag (även fast värdena aldrig är höga efter 10 dagar utan alkohol), därför måste man ta två tester, varvid det andra 14 dagar efter det första testet för att få relevans.

Jag undrar om inte det är fallet här? Att två blodprover visat prov på hög alkoholkonsumtion? Framkommer inte av artikeln. Om de drar körkortstillståndet på första höga resultatet så följer inte Transportstyrelsen de prejudikat som finns.
2025-02-21, 13:16
Avslutad
Handlar om att man sätter lägre klasser på plats. Slödder som inte ska ha körkort, och som ska hållas kort.

Mycket bra!
Skål på detta!
2025-02-21, 13:18
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Riskbruk räknas som 10 standardglas (c:a 33 cl starköl) per vecka.
Ser ut som om många körkort kommer ryka om folk inte slutar ta blodprov.

Låter som stora mängder:
Ca. 1/2 liter sprit i veckan, definitivt riskbruk men kanske inte heller direkt katastrofalt.

Frågan är då, risk för vaddå?

Förmodligen höjs risken för diverse sjukdomar.

Däremot är det svårare att se att risken för tredje person. Om du dricker 1/2 liter sprit på lördagen och inte tar dig ut i trafiken på söndagen så är du förmodligen ok för att köra på måndagen.
2025-02-21, 13:30
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Haha gå du emot all vetenskap om du vill det. Halveringstiden ligger i snitt på 4 dagar. Sedan givetvis kan det skilja ett par dagar. Men betydligt längre … ren myt.

Peth har bara relevans för de senaste 14 dagarnas alkoholintag (även fast värdena aldrig är höga efter 10 dagar utan alkohol), därför måste man ta två tester, varvid det andra 14 dagar efter det första testet för att få relevans.

Jag undrar om inte det är fallet här? Att två blodprover visat prov på hög alkoholkonsumtion? Framkommer inte av artikeln. Om de drar körkortstillståndet på första höga resultatet så följer inte Transportstyrelsen de prejudikat som finns.
Det stämmer mycket där du säger, men jag vet folk som med säkerhet har haft peth värde i upp tilltre månader, om du läser lite mer ingående om peth finns det omständighetr då halveringstiden kan blir längre, sedan spelar det jur oll vad du hade för värde ifrån början med det är så en halveringstid fungerar, finns en anna tråd här på forumet där folk vittnar om betydligt längre halveringstid än 5 dagar, läse den om du är intresserad. Jag är helt hundra på det kan vara så då jag sjäv sett värdena i ett fall. och peth går spåra upp till 4 veckor tillbaka med inte två veckor som du säger, vill inte spela märkvärdig men det här är faktum googla eller fråga din ai så får du se.
2025-02-21, 13:32
Medlem
Citat:
Nej utvecklar sig det här är inte uthängningssiter likt Lexbase den vanligaste orsaken till inte folk får jobb längre

Rekryteringsföretag och koncerner sparar väl redan avslag på jobbansökningar och vilken anledningen var, och kan därefter sälja informationen.

Något som också bör övervägas är ju att ett positivt utslag på ett drogtest, oavsett sammanhang, är tillräckligt för att en åklagare ska kunna väcka allmänt åtal för drogbruk i domstol. En anledning till att jag absolut inte skulle gå med på random drogtest vid anställning eller under arbete, även fast jag inte rör droger. Förutom att det hela är kraftigt förnedrande, så är det faktiskt så att tester kan gå fel, kontamineras. Eller blandas ihop. Testutfärdaren blir maktfullkomlig i frågan.

Tyvärr ser jag en väldigt mörk framtid i de här frågorna och vet inte vad lösningen är. En massa databaser som jobbar emot vanligt folk och vad tjänar samhället i helhet på det?

Vi kan inte ha det så att många undviker läkarbesök där potentiella problem kan tas upp och korrigeras för att undvika eskalerande problem eller tom en förtidig död, bara av rädslan att besöket kan leda till en massa nackdelar eller inrapportering till de sociala myndigheterna så att någon utdöms som missbrukare och därefter går allt utför. Ni hör ju hur det låter.

Läkare bör vara en grupp som inger högt förtroende hos vanligt folk, och därmed jobba diskret. Jag känner till att lagstiftningen är si och så, men tidigare tolkades denna som att läkaren skulle rapportera till TS utifall denne kände till att patienten körde bil trots avrådan, vilket gjordes. Inte "mwohahahaha jag sätter dit dig, gjorde ett pETH-test i hemlighet, det var för högt - du kan se i stjärnorna efter körkortet ett bra tag nu och det kommer bli dyrt!!!". Det är ju sjukt....
2025-02-21, 14:21
Medlem
Citat:
Det stämmer mycket där du säger, men jag vet folk som med säkerhet har haft peth värde i upp tilltre månader, om du läser lite mer ingående om peth finns det omständighetr då halveringstiden kan blir längre, sedan spelar det jur oll vad du hade för värde ifrån början med det är så en halveringstid fungerar, finns en anna tråd här på forumet där folk vittnar om betydligt längre halveringstid än 5 dagar, läse den om du är intresserad. Jag är helt hundra på det kan vara så då jag sjäv sett värdena i ett fall. och peth går spåra upp till 4 veckor tillbaka med inte två veckor som du säger, vill inte spela märkvärdig men det här är faktum googla eller fråga din ai så får du se.

Well vi kan spela pingis hela dagen. Faktum kvarstår. PEth är värdelöst för att avgöra alkoholkonsumtion.

Du kan supa hela året, och sen göra uppehåll i några dagar/veckor och framstå som måttlig som högst.

Du kan också köra vitt hela året förutom några dagar/veckor på semestern och stämplas som alkoholist

Om ni tror att lettiska lastbilschaufförer praktiserar det sistnämnda så får ni nog gissa igen.

Testet säger de facto INGENTING. Går inte att neka och ni som säger emot måste börja lära er tänka kritiskt
2025-02-21, 14:26
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Rekryteringsföretag och koncerner sparar väl redan avslag på jobbansökningar och vilken anledningen var, och kan därefter sälja informationen.

Något som också bör övervägas är ju att ett positivt utslag på ett drogtest, oavsett sammanhang, är tillräckligt för att en åklagare ska kunna väcka allmänt åtal för drogbruk i domstol. En anledning till att jag absolut inte skulle gå med på random drogtest vid anställning eller under arbete, även fast jag inte rör droger. Förutom att det hela är kraftigt förnedrande, så är det faktiskt så att tester kan gå fel, kontamineras. Eller blandas ihop. Testutfärdaren blir maktfullkomlig i frågan.

Tyvärr ser jag en väldigt mörk framtid i de här frågorna och vet inte vad lösningen är. En massa databaser som jobbar emot vanligt folk och vad tjänar samhället i helhet på det?

Vi kan inte ha det så att många undviker läkarbesök där potentiella problem kan tas upp och korrigeras för att undvika eskalerande problem eller tom en förtidig död, bara av rädslan att besöket kan leda till en massa nackdelar eller inrapportering till de sociala myndigheterna så att någon utdöms som missbrukare och därefter går allt utför. Ni hör ju hur det låter.

Läkare bör vara en grupp som inger högt förtroende hos vanligt folk, och därmed jobba diskret. Jag känner till att lagstiftningen är si och så, men tidigare tolkades denna som att läkaren skulle rapportera till TS utifall denne kände till att patienten körde bil trots avrådan, vilket gjordes. Inte "mwohahahaha jag sätter dit dig, gjorde ett pETH-test i hemlighet, det var för högt - du kan se i stjärnorna efter körkortet ett bra tag nu och det kommer bli dyrt!!!". Det är ju sjukt....
Rekryteringsbolagen har ofta alla papper om dig, hela din rättsliga historia och inte bara fällande domar de kan ha tvistermål när du blivit friad även om du haft PUT.

Jag är säker på för det ska räcka till en fällande dom eller straff föreläggande, måste polisen tagit provet på dig och skickat på labb, stickor som företag och vissa myndigheter har är inte juridisktbindande, och räcker inte för en fällande dom i en rättegång, eller ja de väcker aldrig åtal för något spdant vartfall.

Nej dessa privatägda uthängnissiter och bakgrundskontrollföretag tjänar ju bara dem som äger dem på, och säljer sina tjänster vidare, de har oftast inga gallringstider heller så en tonårssynd kan bli kostsam livet ut tyvärr.

Det jag vet om läkare är att vid misstanke om sådant här kontaktar de transportstyrelsen och det gör även polisen iof, och transportstyrelsen kan plocka ut alla papper om dig direkt även sekretess belagda uppgifter ifrån psyk har dem tillgång till bara för att de ska kunna granska om du är lämplig.

ps jag skickar med en län om bakgrundskontrollföretag och utgivningsiter som är bra och objektivt skriven om problematiken de för med sig bla

https://tidningensyre.se/2024/28-december-2024/bakgrundskontroller-stanger-dorren-for-jobb/
2025-02-21, 14:27
Medlem
lunarluddes avatar
Läkarens legitimation borde dras in, lurar folk att ta blodprov för att ta körkortet av folk, översittarfasoner av läkaren, känner igen typen.

Känner själv en som råkat ut för exakt samma sak, och personen i fråga skulle aldrig sätta sig full bakom ratten, förjävligt hur detta ens kan få ske.
2025-02-21, 14:37
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Well vi kan spela pingis hela dagen. Faktum kvarstår. PEth är värdelöst för att avgöra alkoholkonsumtion.

Du kan supa hela året, och sen göra uppehåll i några dagar/veckor och framstå som måttlig som högst.

Du kan också köra vitt hela året förutom några dagar/veckor på semestern och stämplas som alkoholist

Om ni tror att lettiska lastbilschaufförer praktiserar det sistnämnda så får ni nog gissa igen.

Testet säger de facto INGENTING. Går inte att neka och ni som säger emot måste börja lära er tänka kritiskt
ja det är väl om de testar en helt oförberedd, då blir det svårare fuska och just den kan se en tid tillbaka med även om man inte varit på lyset just den veckan, jag hade själv 0.6 i peth när det testade mig helt oförberett, och läkaren säger sådär höga värden blir det aldrig om du inte druckit konstant i mins två tre månader, spelade ingen roll vad jag sa, han sa det måste vara så och du måste druckit starka grejer med, så det var det han skrev i min journal den dagen det var fö han som sa det där med spåra minst 4 veckor tillbaka med, men för någon som har ett ännu högre värde och kass lever osv säg ett värde på 1.5 eller 2.0 så tar det nog en jävla tid bli helt ren, och som sagt jag ahde en vän som skulle göra adhd utredning och de vägrade förens han var helt ren på pethen och han lämnade i tre månader prov och det gick ner men det var inga jävla femdagars halverings tid där, jag räknade lite på det snabbt och fick det på upp till två veckor vartfall, men det är ju ett extrem fall med han hade supit mer eller mindre varje dag i över ett år, så det är ju inte direkt vanligt det blir sådär, men peth lagras ju i dem röda blodkropparna och för kroppen skapa helt nya röda blodkroppar och byta ut de gamla helt och hållet tar ungefär 90 dagar vet inte om det spelade roll det är bara hur jag tänker kring det själv då jag inte själv hade trott på det om jag inte sett det heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in