2025-02-21, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Nej, absolut inte.

Jo. Absolut.
2025-02-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Så här fungerar det ju med te.x folk som har thc i pisset. Kan inte det sitta kvar i typ en månad? Räknas man som "drog rattfull" då? Även om man rökte eller vad man nu än tog för 2-3 veckor sedan?

Varför skulle man isf göra annorlunda med Alkohol där en viss mängd över en viss tid räknas som missbruk?

Mig veterligen så kollar de inte thc automatiskt när man går till labb och tar blodprov.
2025-02-21, 08:36
Medlem
Citat:
Så här fungerar det ju med te.x folk som har thc i pisset. Kan inte det sitta kvar i typ en månad? Räknas man som "drog rattfull" då? Även om man rökte eller vad man nu än tog för 2-3 veckor sedan?

Varför skulle man isf göra annorlunda med Alkohol där en viss mängd över en viss tid räknas som missbruk?

Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Mig veterligen så kollar de inte thc automatiskt när man går till labb och tar blodprov.
Tar de hemligt peth prov gissar jag att de testar för thc vid misstanke

Snabb googling säger ca 1 månad både för cannabis och alkohol
Dock sätter sig cannabis i håret i månader

Räcker det att hålla tyst om sina rusningsmedel och se proper ut för att slippa drogprov när man går till läkaren för ont i hjärtat?
Senast redigerad av falurouge 2025-02-21 kl. 08:38.
2025-02-21, 08:58
Medlem
flyer1s avatar
Läkare brukar inte anmäla folk så de blir av med körkortet även om lab visar hög alkoholförbrukning. Det är inte olagligt vara alkoholist och köra bil, så länge man kör nykter.
Man tar istället ett prat med patienten om risker med för mycket alkohol.

Men ibland måste folk för att få tillbaks körkortet efter en fyllekörning där de åkt fast, lämna blodprov i 1år med godkända nivåer på PEth. Det kan kosta 10.000kr.
2025-02-21, 09:06
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
För ett bra tag sedan stog det på nyheterna att dricker man mer än fyra små starköl i månaden hamnar man i en risk grupp.

I en sån risk grupp kan läkaren anmäla titt transportstyrelsen att det ska utredas och man måste lämna prov i 6 månader för att behålla sitt körkort men vadå, 4 små starköl på en månad är ju ett skämt men vet folk som åkt på sånt här.

Aldrig Aldrig Aldrig ska man tala om att man dricker alkohol till en läkare och varje gång man lämnar ett blodprov på en undersökning eller hälsokontroll, vem säger att dom inte tar prov för droger och alkohol konsumtion? Ja det gör dom men patienten vet ju inte det men står inskrivet i journalen.

Läkare kan titta vad som står även om man kommer in med brutet finger och är det en helg efter någon öl ja då ligger man pyrt till och riskerar att få även det inskrivet.

Som det är nu för tiden måste läkare rapportera till transport styrelsen även om det är ålder eller sjukdom och dom är inte sena med att rapportera vad dom hittar och märker av det är många som sköter sitt alkohol intag kör inget fordon på 2 dagar efteråt men det visar på provtagning och vill dom så hittar dom drog användning 6 månader bak i tiden alkohol konsumtion är väl också ett par månader om man använt något under en längre tid, då hamnar man i den där förbannade risk gruppen som någon har hittat på och den suddar dom inte bort från journalerna.

Har inte detta själv men sambons far, min far när han levde, sambons bror, nära vänner i bekantskapen.

Jag är absolut inte kunnig på något sätt om detta men lyssnar vad dessa säger och hur det fungerar.

Åter igen, frågar en läkare hur det är med alkoholen, svara då nej det är inget jag använder förutom nyår midsommar och större födelsedag kalas är mitt tips. Tack för orden hejs
Jag har en tjejkompis som sökte jobb som flygvärdinna till ett av de större bolagen, i sista ledet av kandidaterna tog de just ett blodprov, och hon fick inte jobbet, med motiveringen hon dricker för mycket och troligen har alcoholproblem, så när de börjar hålla på testa alla på arbetsplatser och i intervjuver, så kan folk numera bli av mera änkortet.
2025-02-21, 09:09
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Är du säker på att Bo fick en extra chans då? Om det något jag vet efter att ha träffat hundratals läkare så är det att ett läkarbesök är rysk roulette. Precis vad som helst kan hända. Vissa är stenhårda, vissa är givmilda, vissa ser mellan fingrarna och vissa är paragrafryttare. En läkare på dåligt humör kan väl angiva honom på plats och ställe om han vaknat på fel sida av sängen kan jag tänka mig.

Helt vilda västern är det inte. Men självklart följer inte alla instruktionerna. Då kan du som individ överklaga beslutet.

Men du ska få ett samtal och nytt prov. Jag har läst på om halveringstiderna och 22 dagars verkar klara det mesta men kör en månad för att vara säker. Konsekvenserna är för allvarliga. Utan körkort blir livet mycket mer komplicerat.
2025-02-21, 09:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack.

Jag tycker att det är den här frågan som är central. Om berättelserna om indragna körkort är sanna, så har ju någon vårdinrättning, institution och myndighet brutit mot lagen - det borde inte alls gå att dra in körkort på det sättet för en person som i övrigt skött sig. Det känns som att något inte kommer fram i tråden (som idiotiskt nog är fylld med diskussioner om när man kan klassas som alkoholist...).
Man måste skilja på att sjukvården brutit mot lagen och att Transportstyrelsen återkallar körkortet, även om det blev en följd till att sjukvården brutit mot lagen. Detta eftersom återkallande av körkort är ett förvaltningsrättsligt förfarande och Förvaltningsprocesslagen tillämpas (inte rättegångsbalken). Därmed kan inte bevisuppgifter förverkas i likhet med mål om brottslighet.

Men i övrigt håller jag med. Det är alldeles för lätt att förlora körkortet i Sverige. Det kan ske på i princip vilken grund som helst vilket ger stort utrymme för godtycke.
2025-02-21, 09:27
Medlem
Ser inga konstigheter, räknas in under "osäkerhet kring nykterhet"
Även vid grova brott, alkohol eller ej, blir man av med körkortet. Även om brottet inte skedde i trafik.
2025-02-21, 09:29
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Är detta sant är det illa. PEth-värdet har också en halveringstid på 3-5 dagar. Du kan supa året runt, hålla upp en vecka och gå igenom som helnykterist.

Transportstyrelsen drar alltså in körkort på ovetenskapliga grunder. De måste stämmas
Jag noterar du inte förstår riktigt hur halveringstider fungerar , och det kan vara betydligt, längre än 5 dagar kan jag ju bara upplysa dig om.
2025-02-21, 09:34
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Vart har du hört att fyra starköl på en månad skulle vara i riskzonen? Kan inte hitta det någonstans. Man måste dricka ganska mycket för det ska ge utslag på blodprov. Helt sjukt att körkort dras in även fast man inte varit onykter bakom ratten.
På B-peth behöver du inte dricka mycket för det ska ge utslag, tom lättöl ger utslag, då det är alkohol metaboliter i kroppen som mäts som inte förekommer där naturligt, du blandar ihop provet med CDT som är ett prov för leverhälsa och här behöver du dricka betydligt mera för dina levervärden ska bli höga.
2025-02-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Läkare brukar inte anmäla folk så de blir av med körkortet även om lab visar hög alkoholförbrukning. Det är inte olagligt vara alkoholist och köra bil, så länge man kör nykter.
Man tar istället ett prat med patienten om risker med för mycket alkohol.

Men ibland måste folk för att få tillbaks körkortet efter en fyllekörning där de åkt fast, lämna blodprov i 1år med godkända nivåer på PEth. Det kan kosta 10.000kr.

Så har jag också uppfattat det. Är det ens tillåtet att ta alkohol- eller drogmarkörer utan att informera patienten? Tror inte det
2025-02-21, 09:56
Bannlyst
Citat:
Särskilt då dessa tester kan visa fel resultat. Om du tar någon medicin som har en stor påverkan på levern och exempelvis slutar med denna, antingen utan att du meddelar detta till läkaren, eller att du säger att medicinen ger mig X biverkningar. Det är därför alltid bra att kolla din egen journal då många skriver vilka testar som ska utföras. Är inte 100% säker på att det är tillåtet specificera att du ska ta prover för någon vitamin och sedan dyker detta test upp från ingenstans.

Om läkaren däremot bara säger att du ska ta 3 blodprover utan att vara specifik är det kanske tillåtet?

Min far har diabetes och hans levervärden var förhöjda vid ett tillfälle. De anmälde inte till Transportstyrelsen men det var tydligt att de misstänkte att han söp. Han dricker högst en liten flaska kärringlikör per år...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in