2025-02-21, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
Vad signalerar han med det övertydliga paraplyet?

Min personliga tolkning borde jag skrivit förstås.

Med tanke på hur mycket han hade att bära, skulle det (nästan) vara omöjligt att gå med uppfällt paraply. I ett så viktigt ärende som det handlar om för honom, syns det väldigt onödigt att släpa runt på ytterligare en pryl som ett paraply för att skydda sig och ammuntion/rökbomber mot ev snöfall.

Man kan tänka sig att om RA vistats utomhus en längre tid innan dådet, t ex i någon av de skogsdungar som omger skolan, kanske han hade tanken att stå med paraplyet som skydd av någon anledning. Men då tänker jag att han ser ändå välklädd ut.

Jag uppfattar hans gitarrfodral och paraply som detaljer för att verka "avväpnande" i omgivningens ögon. Tror man att en person som har detta väldigt ordentliga, rejäla paraply skulle kunna vara en skolskytt?

Det övertydliga paraplyet är kamouflage, använt för att obemärkt ta sig in i skolan utan att bli ifrågasatt. Rekvisista, eftersom det verkar överflödigt och tvärtom en beslastning.

En gissning.
Citera
2025-02-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Att man får vara en idiot är ingen anledning att vara det.

Borde vara någon slags grundregel för diskussionsforum som det här.
Citera
2025-02-21, 13:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du verkar vara inne på rätt spår, beroende på vad som avses med "fäste":

"Men i de EU-länder där sociala medier-jättarna är etablerade, som på Irland där det europeiska Youtube har sitt fäste, kommer det att bli större konsekvenser."

https://www.svt.se/kultur/nya-radio-och-tv-lagen-missar-malet-kraftlos-mot-sociala-medier-jattarna

"Dublin har varit hem för Googles europeiska huvudkontor i många år nu, och vi är stolta över att också ha byggt ett av våra datacenter i staden."

https://www.google.com/about/datacenters/locations/dublin/

Så kanske inte en specifik kontakt på just Irland, utan europa då.

Jag vet inte hur det funkar om han surfat med VPN, det ska kunna vara som inkognito men också att man kan få tillgång till sådant som annars är blockat för det land man råkar befinna sig i. Men kan tillhandahållaren av tjänsten ändå se vad användaren tittar på, om hen engagerar sig i kommentarsfälten, vad hen ger "tumme upp (eller ned)?
Citera
2025-02-21, 13:12
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:

Med tanke på hur mycket han hade att bära, skulle det (nästan) vara omöjligt att gå med uppfällt paraply. I ett så viktigt ärende som det handlar om för honom, syns det väldigt onödigt att släpa runt på ytterligare en pryl som ett paraply för att skydda sig och ammuntion/rökbomber mot ev snöfall.

Man kan tänka sig att om RA vistats utomhus en längre tid innan dådet, t ex i någon av de skogsdungar som omger skolan, kanske han hade tanken att stå med paraplyet som skydd av någon anledning. Men då tänker jag att han ser ändå välklädd ut.

Jag uppfattar hans gitarrfodral och paraply som detaljer för att verka "avväpnande" i omgivningens ögon. Tror man att en person som har detta väldigt ordentliga, rejäla paraply skulle kunna vara en skolskytt?

Det övertydliga paraplyet är kamouflage, använt för att obemärkt ta sig in i skolan utan att bli ifrågasatt. Rekvisista, eftersom det verkar överflödigt och tvärtom en beslastning.

En gissning.
Gitarrfodralet köper jag, det är smart men ett paraply när det inte ens regnar känns så knepigt. Hur många använder paraply mitt i vintern? Jag hade tyckt det såg knepigt ut, speciellt när det ser ut som han har halva sitt bohag med sig på en fullsatt buss(där även vittnen sa att det var så fullt att vissa fick stå) fast ingen sa att dem la märke till honom på bussen så han verkar tillsynes ha lyckats ta sig dit med allt han behövde utan att väcka uppmärksamhet.
Citera
2025-02-21, 13:13
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Borde vara någon slags grundregel för diskussionsforum som det här.
Önskar jag kunde ha det som signatur
Citera
2025-02-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Filmen finns här:
https://m.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Det är riktigt, riktigt otäckt när man lyssnar med hörlurar och jag avråder alla som på något sätt kände något av offren att lyssna. Jag har lyssnat igenom flera ggr, backat och kört fram. Jag kommer aldrig att glömma det jag hört. Jag har sett en och annan bild här på fb som sitter på näthinnan och den här filmen läggs till samlingen.

Explosionerna kommer parvis. Kanske kan andra smällen vara ett eko?

Tack! Den är lite längre än det jag har sett tidigare.
Håller med, den är hemsk.

Ja, det skulle det kunna vara med tanke på att det är skolkorridorer.
Citera
2025-02-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag undrar fortfarande om matteläraren är någon han haft kontakt med, men eftersom attacken inte började i hennes närhet så känns det också som att hon bara var på fel plats vid fel tillfälle och efter det drog slutsatsen att det bara var slumpen vem som hamnade i skottsalvorna.
På något sätt känns det som han var "nöjd" där när det gällde offer och han fick i princip hjälp på traven med sitt självmord men att han skulle tramsa med att byta vapen känns jätte konstigt men det är mycket som är konstigt med det här. Kanske var det andra vapnet kortare men svårare att nå eller något. Just vapen kan jag inte något om än det mest självklara, det är svårt att skjuta sig själv med gevär om man inte väldigt långa armar.
Det finns olika piplängder på både 30-06an han använde och på Hagelgeväret. Generellt skulle jag tro att hagelgeväret var kortare från avtryckare till mynning och lättare att skjuta sig själv med. Men det behöver absolut inte vara så, Men med min teori kring att skjuta en dörr eller fönster till dörr så är ju hagelgeväret att föredra. Så det kan också vara en orsak till att han bytte.
Citera
2025-02-21, 13:19
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Det finns olika piplängder på både 30-06an han använde och på Hagelgeväret. Generellt skulle jag tro att hagelgeväret var kortare från avtryckare till mynning och lättare att skjuta sig själv med. Men det behöver absolut inte vara så, Men med min teori kring att skjuta en dörr eller fönster till dörr så är ju hagelgeväret att föredra. Så det kan också vara en orsak till att han bytte.
Någon anledning finns det ju och det låter rimligt åtminstone
Citera
2025-02-21, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hmm, det beror på hjärtats pumpkapacitet att enligt denna artikeln så pumpar hjärtat cirka 5-6 liter blod per minut vid normal hjärtfrekvens:

https://my.clevelandclinic.org/health/diagnostics/23344-cardiac-output

Eftersom den totala blodvolymen bara är cirka 5-6 liter så betyder det att man förblöder på bara en enda minut om någon av de större viktigare blodkärlen är skadade.

Så det går mycket fort, och inget som Polisen kan hinna göra något åt, om de eller någon sjukvårdare inte råkar stå alldeles bredvid förstås.
Och det vet de som är traumakunniga också om.
Islamisterna vet också om detta när de använder tex kniv.

Man förlorar i regel medvetandet när cirka en liter blod har lämnat kroppen, dvs efter 10 sekunder om det är en större blödning.

Citat:

En gissning.

Smart. Jag tror dock han skulle ha det för att sitta ute. För inne hade jag 100% lagt märke till honom då jag var där den tiden.
Citera
2025-02-21, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Gitarrfodralet köper jag, det är smart men ett paraply när det inte ens regnar känns så knepigt. Hur många använder paraply mitt i vintern? Jag hade tyckt det såg knepigt ut, speciellt när det ser ut som han har halva sitt bohag med sig på en fullsatt buss(där även vittnen sa att det var så fullt att vissa fick stå) fast ingen sa att dem la märke till honom på bussen så han verkar tillsynes ha lyckats ta sig dit med allt han behövde utan att väcka uppmärksamhet.

Det verkar ju inte ha varit så kallt, om jag minns rätt +1 grad någonting? Jag har själv både sett och använt paraply vid sådant väder. Man kan bli ordentligt blöt av blöt snö som faller och fastnar i hår och kläder, lägger som ett blött täcke.

Eftersom vi inte vet hur RA var, så blir våra olika gissningar helt enkelt två svar som båda kan vara riktiga.

Det kan vara så att RA är en väldigt "stel" och oflexibel person, och behöver ha sitt på det vis han upplever att han måste. Garderad.
Citera
2025-02-21, 13:27
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Det verkar ju inte ha varit så kallt, om jag minns rätt +1 grad någonting? Jag har själv både sett och använt paraply vid sådant väder. Man kan bli ordentligt blöt av blöt snö som faller och fastnar i hår och kläder, lägger som ett blött täcke.

Eftersom vi inte vet hur RA var, så blir våra olika gissningar helt enkelt två svar som båda kan vara riktiga.

Det kan vara så att RA är en väldigt "stel" och oflexibel person, och behöver ha sitt på det vis han upplever att han måste. Garderad.

Något sådant var det någon skrev att det var i Örebro den dagen och det kan ju innebära nederbörd och om behövde paraplyet hade han ju bara tagit kassarna i samma hand, kanske inte ska haka upp mig på den detaljen men det ser så bökigt ut. Känns som allt han har med sig borde väga en hel del men jag är själv en person som överpackar för tänk om jag kommer behöva just den saken just då och så har jag inget med mig så blir det katastrof
Citera
2025-02-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Jag håller inte med om din tidigare kritik mot polisen. Mer än så tänker jag inte uttala mig om kritiken mot Polisens agerande i Skolan. Bortsett från en sak, det fetstilta... och det är något vi måste prata om i Sverige.
Det här är inte första gången det blir problem med brottsplatser eller liknande och Ambulansens vägran att gå in, alternativt polisens vägran att släppa in dom. Det måste ha gått att eskortera personal och i alla fall fått ut skadade personer snabbare. Dom oskadda och visiterade kan stanna, inlåsta. Det blir för mycket spring annars. Men flera av dom skadade hade man kunnat få ut mycket snabbare. Det va 130 poliser på platsen. Efter en timme var det två insatsstyrkor på platsen. En av dom, det bästa vi har. Och dom är utomordentligt kapabla. Det ingår risker även i räddningspersonalens arbete... att dra ut folk från brinnande hus eller andra farliga situationer verkar ju gå bra. Om en GM är hittat död, även om man misstänker en till så har det inte avlossats skott på närmare en timme efter han hittas. Klart som fan man kan eskortera in räddningspersonal till en del av skolan och den del som är säkrad. Och i alla fall låta dom ta ut folk. Det måste ha funnits personal till detta. Jag har tidigare känt att i synnerhet ambulanspersonal är lite "tafatt" och "nej men det där är för farligt för oss" för att sedan hänvisa till arbetsmiljö lagar osv. Det kanske är något man måste titta på inför framtiden. Nu var det ju dock polisen som satte stopp, men ändå. Ville bara ha det sagt. Skall avsluta med att jag vet med säkerhet att ALLA på platsen gjorde precis allt dom kunde under rådande omständigheter, med den materiell, lagstöd och situationsuppfattning men hade där och då. Oavsett om bilen man kom i var blå, grön eller röd. Men med facit tror jag att det hade kunnat lösa snabbare med att få ut skadade personer. Kanske inte alla, men några. Det hade kanske kunnat räddat något liv.

Ja, det är en hel del som ff känns oklart kring insatsen.
Många tänker säkerligen som det har skrivits tidigare att skadade har burits ut men då kan man undra varför de kom till sjukhuset först vid 16-tiden.

Vi vet inte om några liv hade gått att rädda men att vänta är iaf ingen bra idé med tanke på vilka skador de stackarna fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in