2025-02-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Var placerar du den arga mansrösten som skriker ut allihopa eller något liknande.
Kort därefter ringer någon 112 och en röst på andra sidan besvarar men inringaren verkar inte svara.

Lyckades inte hitta det. Det mumlas lite här och där. Orkar inte lyssna igenom igen just nu.
Citera
2025-02-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej det är inte samma. Tråkigt att det fanns avbrott i filmen, det rör ju till det. Jag har utgått från en uppgift om att filmen, enligt tidsstämpel, startade 12:32:30. Tio minuter in i filmen anges då som 12:42:30. Kan första polispatrullen ha haft distraktionsgranater med sig? Då blir det lättare att få ihop det verkliga händelseförloppet tidsmässigt. Klart är i alla fall att det skjuts en hel del efter det att larmet drar igång men att det inte hörs fler skrik. Hemsk film att lyssna på. Inget som rekommenderas.

All eloge till dig för så bra och detaljerad sammanställning!

Jag tycker också det är svårt att få begrepp om när polisen använde sina granater.
Polisen säger att det är tre st totalt som har använts. Är det då bara en som var RA´s? För det var väl två st som polisen använde?

De här två uppgifterna, om de stämmer, talar om att RA inte kastade rökgranat när polisen kom in på skolan utan 2 minuter tidigare. Antagligen i förebyggande syfte för han räknade nog med att polisen skulle försöka ta sig in.

12:38:03 Larmet går. Klipp i filmen
12:40: Den första polispatrullen går in på skolan

Ligger filmen uppe någonstans?
Citera
2025-02-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag tror han under inga omständigheter ville skadeskjuten och gripen och därför gjorde han det på det viset, så det var hans plan hela tiden(det vet vi dock inte men det är min tolkning). Han visste att polisen inte skulle dalta med honom och djupt någonstans där inne har han ett samvete och han skulle inte velat se efterdyningarna av det han åstadkommit.
Ja. Jag tycker inte valet av offer och med tanke på platsen så känns inte morden i sig speciellt planerade. Han hade kunnat döda många fler om han tänkt till lite. Känns lite virrigt... Men flykten känns väldigt planerad. Nästan inövad. Så fort han konfronteras så skjuter han någon sorts ned hållande eld, kastar rök. Flyr in i skolan skjuter upp en dörr och och går in i ett rum och skjuter sig själv. Att han skjuter upp en dörr är bara min tolkning av polisens självsäkerhet kring det näst sista skottet. Att dom vet vart det tog. Men det är bara en spekulation förstås. Aldrig hört att självmördare skjuter i en vägg eller tak osv bara för att testa vapnet. Känns som det näst sista skottet var speciellt ämnat för något. Men det är som sagt bara en tolkning av kroppsspråk och uttal när polisen konstaterar att det inte träffat någon. Jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2025-02-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
All eloge till dig för så bra och detaljerad sammanställning!

Jag tycker också det är svårt att få begrepp om när polisen använde sina granater.
Polisen säger att det är tre st totalt som har använts. Är det då bara en som var RA´s? För det var väl två st som polisen använde?

De här två uppgifterna, om de stämmer, talar om att RA inte kastade rökgranat när polisen kom in på skolan utan 2 minuter tidigare. Antagligen i förebyggande syfte för han räknade nog med att polisen skulle försöka ta sig in.

12:38:03 Larmet går. Klipp i filmen
12:40: Den första polispatrullen går in på skolan

Ligger filmen uppe någonstans?

Filmen finns här:
https://m.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Det är riktigt, riktigt otäckt när man lyssnar med hörlurar och jag avråder alla som på något sätt kände något av offren att lyssna. Jag har lyssnat igenom flera ggr, backat och kört fram. Jag kommer aldrig att glömma det jag hört. Jag har sett en och annan bild här på fb som sitter på näthinnan och den här filmen läggs till samlingen.

Explosionerna kommer parvis. Kanske kan andra smällen vara ett eko?
Senast redigerad av Refraktor 2025-02-21 kl. 12:27.
Citera
2025-02-21, 12:35
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, gissar han låg i normal spannet för kapacitet fast sedan något vajsing att han kanske inte har förmåga att koncentrera sig om det inte är något han är mycket intresserad av. Men jägarexamen och körkort.

Ja, en del av IF kan vara en viss gränslöshet även om det inte är fråga om Downs. Kvinnor som lätt blir kära och skaffar barn med flera män kan antagligt ha sådana drag.
Han är definitivt smartare än många verkar tro för han har planerat detta, inte gett ut några vibbar på vad som är påväg att ske(som det verkar) och har gjort extremt stor ansträngning till att inte synas på internet. Koncentration blir svårt vid många olika tillstånd men det verkar funka när det väl gäller
Citera
2025-02-21, 12:41
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Kanske del av orsaken till att han fick aktivitetsersättning? Det är inget man får enbart för att kompisar tycker man inte verkar slug.
Förstår inte hur han skulle behöva få det indraget om det faktiskt fanns denna typ av symptom och hans läkare tycker han har hade varaktigt nedsatt arbetsförmåga
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-02-21 kl. 13:06.
Citera
2025-02-21, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag får ta ansvar för det där med 12:32:30. Jag läste det i någon artikel där tidningen hade analyserat originalfilmen.

Tyvärr har jag inte hittat igen den artikeln.

Toalettfilmen är heller inte vattentät som källa eftersom filmaren gjort pauser i filmandet, utan det är nog mera vittnesuppgifter som ger den klaraste bilden.

För oss är inte filmen säker källa, då vi inget vet om hur långa de avbrott som görs i filmen är. De kan vara bråkdelars sekunder till längre.

Men i mobilen kommar man kunna avgöra tidsstämplarna, när filmen stannades, och när filmen strtades, vilket kan sammanbindas med övriga utredningsresultat.

Tror att toafilmarens film är exeptionell på det sätt att han kanske (?) råkade redan vara på toa då dådet inleddes? Eller är det en trådsanning?

Den är dock ovärderlig då stora delar utspelar sig väldigt nära toaletten.

Man får väl beundra filmarens "kyla", eller vad man ska kalla det, att han mäktade med att fortsätta filma under så stora delar (hela?) av förloppet.

T ex finns det några sekvenser där man hör någon gå fram och tillbaka precis framför dörren, man hör att något skrapar mot, mantelrörelser, skott på eller mycket nära dörren.

Även om filmaren lägger ner kameran i spelmode på golvet som det verkar, när polisen kräver att han ska öppna, är detta riktigt "kallt" gjort. Han kan ju inte veta vem som är bakom dörren till hundra, även om han hört poliser i korridorerna innan. Dessutom hör polisen inte riktigt vad han säger, vilket förstås är stressande för båda parter, och filmaren kan absolut känna rädsla för att själv bli skjuten, eftersom polisen i det ögonblicket har samma tanke.
Citera
2025-02-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han är definitivt smartare än många verkar tro för han har planerat detta, inte gett ut några vibbar på vad som är påväg att ske(som det verkar) och har gjort extremt stor ansträngning till att inte synas på internet. Koncentration blir svårt vid många olika tillstånd men det verkar funka när det väl gäller

Exakt. Han skulle kunna göra ett militärt uppdrag i Ukraina och typ spränga ryssar. Tro samhället underskattar vad RA var kapabel till..
Citera
2025-02-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För oss är inte filmen säker källa, då vi inget vet om hur långa de avbrott som görs i filmen är. De kan vara bråkdelars sekunder till längre.

Men i mobilen kommar man kunna avgöra tidsstämplarna, när filmen stannades, och när filmen strtades, vilket kan sammanbindas med övriga utredningsresultat.

Tror att toafilmarens film är exeptionell på det sätt att han kanske (?) råkade redan vara på toa då dådet inleddes? Eller är det en trådsanning?

Den är dock ovärderlig då stora delar utspelar sig väldigt nära toaletten.

Man får väl beundra filmarens "kyla", eller vad man ska kalla det, att han mäktade med att fortsätta filma under så stora delar (hela?) av förloppet.

T ex finns det några sekvenser där man hör någon gå fram och tillbaka precis framför dörren, man hör att något skrapar mot, mantelrörelser, skott på eller mycket nära dörren.

Även om filmaren lägger ner kameran i spelmode på golvet som det verkar, när polisen kräver att han ska öppna, är detta riktigt "kallt" gjort. Han kan ju inte veta vem som är bakom dörren till hundra, även om han hört poliser i korridorerna innan. Dessutom hör polisen inte riktigt vad han säger, vilket förstås är stressande för båda parter, och filmaren kan absolut känna rädsla för att själv bli skjuten, eftersom polisen i det ögonblicket har samma tanke.
Ja precis. Har man originalfilmen kan man ju se tidsstämplarna. Men de kan man nog inte se i YouTube-videon.

Killen är helt beundransvärd, annars. Det har du helt rätt i.
Citera
2025-02-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Så kan det kanske vara i andra länder men det var inte vad som hände på Risbergska så det känns inte riktigt relevant.
Polisen har gått ut med alla klockslag inkl när de gick in och började säkra byggnaden. Killen på toaletten befann sig i närheten där flera skadade var ganska långt in i byggnaden, alltså hade polisen säkrat vägen dit i o m att de kunde visitera honom.
Kritiken bygger på att de så sent släppte in vårdpersonalen som kunde ta hand om de skadade.

Gällande burned mailadresser handlade min fråga om ifall RA använde dessa för att innehåll eventuellt raderas helt efter ett tag och är inte sökbart i efterhand likt Outlook t ex. Alltså är på så sätt säkra plattformar,

Alternativt att servrar den datan ligger på finns i länder där svenska polisen inte kan komma åt eller om syftet han hade med burned mail var enbart random adresser.
Jag håller inte med om din tidigare kritik mot polisen. Mer än så tänker jag inte uttala mig om kritiken mot Polisens agerande i Skolan. Bortsett från en sak, det fetstilta... och det är något vi måste prata om i Sverige.
Det här är inte första gången det blir problem med brottsplatser eller liknande och Ambulansens vägran att gå in, alternativt polisens vägran att släppa in dom. Det måste ha gått att eskortera personal och i alla fall fått ut skadade personer snabbare. Dom oskadda och visiterade kan stanna, inlåsta. Det blir för mycket spring annars. Men flera av dom skadade hade man kunnat få ut mycket snabbare. Det va 130 poliser på platsen. Efter en timme var det två insatsstyrkor på platsen. En av dom, det bästa vi har. Och dom är utomordentligt kapabla. Det ingår risker även i räddningspersonalens arbete... att dra ut folk från brinnande hus eller andra farliga situationer verkar ju gå bra. Om en GM är hittat död, även om man misstänker en till så har det inte avlossats skott på närmare en timme efter han hittas. Klart som fan man kan eskortera in räddningspersonal till en del av skolan och den del som är säkrad. Och i alla fall låta dom ta ut folk. Det måste ha funnits personal till detta. Jag har tidigare känt att i synnerhet ambulanspersonal är lite "tafatt" och "nej men det där är för farligt för oss" för att sedan hänvisa till arbetsmiljö lagar osv. Det kanske är något man måste titta på inför framtiden. Nu var det ju dock polisen som satte stopp, men ändå. Ville bara ha det sagt. Skall avsluta med att jag vet med säkerhet att ALLA på platsen gjorde precis allt dom kunde under rådande omständigheter, med den materiell, lagstöd och situationsuppfattning men hade där och då. Oavsett om bilen man kom i var blå, grön eller röd. Men med facit tror jag att det hade kunnat lösa snabbare med att få ut skadade personer. Kanske inte alla, men några. Det hade kanske kunnat räddat något liv.
Citera
2025-02-21, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Har inte Google och YouTube sitt europeiska säte i Irland? Kanske fler tech företag som tillhandahåller tjänster i form av "sociala medier" om man vill veta vad han sett och lyssnat på, deltar i kommentarsfält

Du verkar vara inne på rätt spår, beroende på vad som avses med "fäste":

"Men i de EU-länder där sociala medier-jättarna är etablerade, som på Irland där det europeiska Youtube har sitt fäste, kommer det att bli större konsekvenser."

https://www.svt.se/kultur/nya-radio-och-tv-lagen-missar-malet-kraftlos-mot-sociala-medier-jattarna

"Dublin har varit hem för Googles europeiska huvudkontor i många år nu, och vi är stolta över att också ha byggt ett av våra datacenter i staden."

https://www.google.com/about/datacenters/locations/dublin/

Så kanske inte en specifik kontakt på just Irland, utan europa då.
Citera
2025-02-21, 13:05
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja. Jag tycker inte valet av offer och med tanke på platsen så känns inte morden i sig speciellt planerade. Han hade kunnat döda många fler om han tänkt till lite. Känns lite virrigt... Men flykten känns väldigt planerad. Nästan inövad. Så fort han konfronteras så skjuter han någon sorts ned hållande eld, kastar rök. Flyr in i skolan skjuter upp en dörr och och går in i ett rum och skjuter sig själv. Att han skjuter upp en dörr är bara min tolkning av polisens självsäkerhet kring det näst sista skottet. Att dom vet vart det tog. Men det är bara en spekulation förstås. Aldrig hört att självmördare skjuter i en vägg eller tak osv bara för att testa vapnet. Känns som det näst sista skottet var speciellt ämnat för något. Men det är som sagt bara en tolkning av kroppsspråk och uttal när polisen konstaterar att det inte träffat någon. Jag kan mycket väl ha fel.
Jag undrar fortfarande om matteläraren är någon han haft kontakt med, men eftersom attacken inte började i hennes närhet så känns det också som att hon bara var på fel plats vid fel tillfälle och efter det drog slutsatsen att det bara var slumpen vem som hamnade i skottsalvorna.
På något sätt känns det som han var "nöjd" där när det gällde offer och han fick i princip hjälp på traven med sitt självmord men att han skulle tramsa med att byta vapen känns jätte konstigt men det är mycket som är konstigt med det här. Kanske var det andra vapnet kortare men svårare att nå eller något. Just vapen kan jag inte något om än det mest självklara, det är svårt att skjuta sig själv med gevär om man inte väldigt långa armar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in