2025-02-21, 11:17
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
RU-ättade Ms. Daria R kom till Sverige 2021 från Mockba i ett universitetsutbyte för att forska inom matematik och fysik på Stockholms universitet.

Enligt SR Ekots uppgifter bedömer S Ä P O att hennes forskning kan bli till nytta för RU och kan användas av dess militär eller andra sanktionerade enheter.

Forskaren utvisas och Mig.verket förbjuder henne att återvända till Sverige och Schengenområdet de närmaste 20 åren. Ett så långt återreseförbud kan bara ges när hotet mot säkerheten anses vara särskilt allvarligt.

Ekots granskning säges utvisa [sic] att fler än S Ä P O och Mig.verket reagerat på denna lärda donna.

Källa, länk till artikel, ref. till programformatet Konflikt som görs av Sveriges Radio: https://www.sverigesradio.se/artikel/ryska-fredsaktivisten-utvisas-i-20-ar-klassas-som-sakerhetshot

Detta är konspir.forumet. Ärendet synes inte uppmärksammats i något forum.

Att seriöst diskutera:

Kan det vara att S Ä P O här befarar en potentiell Honungsfjälla ?

Spekulation: Kan svenska forskare ha frotterat sig med Daria och pratat bredvid mun om vårt allra hemligaste? Om du är forskare på de enheter som berörs har du då belagts med munkavle / yttrandeförbud i ärendet? Era spontana teorier?

Vi reagerar även på att nu på senare f.m. så synes SVT ha avlägsnat sin på morgonen hygglo stort uppslagna artikel om fallet.
Citera
2025-02-21, 11:24
Bannlyst
Vad finns det för hemligt att prata om gällande matematik och fysik?
Citera
2025-02-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Vad finns det för hemligt att prata om gällande matematik och fysik?
Krig är till stor del matematik och fysik.
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Kan det vara att S Ä P O här befarar en potentiell Honungsfjälla ?
Har aldrig hört "honungsfjälla" tidigare. Är det en person som lockar in någon i en honungsfälla?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-21 kl. 11:29.
Citera
2025-02-21, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Krig är till stor del matematik och fysik.
Och vad är hemligt?
Citera
2025-02-21, 11:30
Medlem
Citat:
Och vad är hemligt?
Metoder, exempelvis hur vår radar fungerar och vad den reagerar på.
Citera
2025-02-21, 11:31
Avstängd
Severlohs avatar
Jaha, matematikforskaren Daria ska minsann utvisas i 20 år utan att ens ha dömts för något brott om jag förstår saken rätt, men arabiska våldtäktsmän brukar åklagarna inte ens yrka på utvisning för.
Citera
2025-02-21, 11:31
Bannlyst
Citat:
Metoder, exempelvis hur vår radar fungerar och vad de reagerar på.
Jag är skeptisk.
Citera
2025-02-21, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jaha, matematikforskaren Daria ska minsann utvisas i 20 år utan att ens ha dömts för något brott om jag förstår saken rätt, men arabiska våldtäktsmän brukar åklagarna inte ens yrka på utvisning för.
Nån svensk matematiker avslöjade att 0.999... minsann INTE är exakt lika med 1.
Citera
2025-02-21, 11:35
Medlem
Citat:
Det kan bero på att de asen inte är föremål för Säpos granskning.
Citera
2025-02-21, 11:35
Medlem
Citat:
Vill absolut inte förringa våldtäkt, och jag anser att fler borde utvisas, men det är ändå inte ett brott mot rikets säkerhet.
Citat:
Jag är skeptisk.
Det är inte jag. Och historiskt har det förekommit teknik som motståndaren först senare har förstått sig på, men som innan har varit viktig för att typ undkomma fienden.
Citera
2025-02-21, 11:43
Avslutad
Citat:

...det ena utesluter ju inte det andra, i just detta fall så har säkert SÄPO något på fötterna och kanske har en "utnyttjad" läckt till dem eller annan misstanke fattats. Det är inte alltid som man tror vid första anblick utan finns ofta mer bakom... Oaktat detta så bör såklart alla invandrade till Sverige som döms för brott automatiskt även dömas till livstids utvisning, förutom dömas till skadestånd som alltid är större än ev ersättningar de ges (på ofta oklara grunder av ex justitiekanslern). Detta borde lagstifts så inte aktivister eller korrupta inom rättsväsendet kan skydda sina älsklingar.
Citera
2025-02-21, 11:45
Bannlyst
Citat:

Det är inte jag. Och historiskt har det förekommit teknik som motståndaren först senare har förstått sig på, men som innan har varit viktig för att typ undkomma fienden.
Jag menar bara att det är ju inte matematiker eller fysiker som tar fram stridsvagnar, gevär och annat.
Det är ingenjörer.

Kodknäckning tror jag inte heller spelar någon roll idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in