2025-02-18, 10:55
Medlem
Använder någon i tråden högräntekonton för lön? Låt säga att man när lönen kommer in för över halva eller 3/4 av den till högräntekontot, och sedan gör fortsatta överföringar i den takt man behöver. Är det värt det? Funkar det praktiskt, eller är det mest krångligt? Vilken bank vore bäst för ett sånt upplägg?
Citera
2025-02-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Använder någon i tråden högräntekonton för lön? Låt säga att man när lönen kommer in för över halva eller 3/4 av den till högräntekontot, och sedan gör fortsatta överföringar i den takt man behöver. Är det värt det? Funkar det praktiskt, eller är det mest krångligt? Vilken bank vore bäst för ett sånt upplägg?
Jag för över i stort sett allt som blir kvar efter att räkningar är betalade. Antingen till högräntekonto eller Avanza. Sedan använder jag kreditkort för alla inköp så jag har väldigt litet behov att ha pengar på min storbank.
Citera
2025-02-18, 12:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Får man se ett skifte nu?

Sparkonto Borgo på Avanza höjer sin sparränta från 2,00 till 2,10. Efter två (?) år av konstant sänkande av sparränta har denna aktör beslutat sig för att höja den. Intressant.
Citera
2025-02-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Får man se ett skifte nu?

Sparkonto Borgo på Avanza höjer sin sparränta från 2,00 till 2,10. Efter två (?) år av konstant sänkande av sparränta har denna aktör beslutat sig för att höja den. Intressant.
Nej jag tror inte på ett skifte. De senste arbetslöshetssiffrorna kom in svagt vilket snarare talar för ännu en sänkning av riksbanken än tvärtom.
Citera
2025-02-18, 13:14
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Nej jag tror inte på ett skifte. De senste arbetslöshetssiffrorna kom in svagt vilket snarare talar för ännu en sänkning av riksbanken än tvärtom.

Inflationen ökar. Det ingår inte i Riksbankens uppdrag att bry sig om arbetslösheten.
Citera
2025-02-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag för över i stort sett allt som blir kvar efter att räkningar är betalade. Antingen till högräntekonto eller Avanza. Sedan använder jag kreditkort för alla inköp så jag har väldigt litet behov att ha pengar på min storbank.

Låter klokt. Vad har du för kostnader för kreditkortet?
Citera
2025-02-18, 15:23
Medlem
Citat:
Låter klokt. Vad har du för kostnader för kreditkortet?
Negativa kostnader (dvs intäkter).
Kör Amex Blue Cashback som ger 1,25 % tillbaka på alla köp. Kortet kostar 35 kr/mån men jag spenderar mer än brytpunkten (2800 kr/mån) så jag får mer i cashback än vad kortet kostar per månad. Dessutom fick jag första året gratis för jag blev inbjuden till kortet.
Citera
2025-02-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Inflationen ökar. Det ingår inte i Riksbankens uppdrag att bry sig om arbetslösheten.
Direkt har de inte det som mål, mycket riktigt. Men indirekt tittar de på arbetslösheten.
Marknaden prisar numera in en större sannolikhet för en sänkning i maj.
Citera
2025-02-18, 15:38
Medlem
Citat:

Ungefär så, men upplagt så att jag normalt inte behövt göra några överföringar i andra riktningen. Många kreditkort är ju avgifts- och räntefria under cirka en månad, så om man betalar det mesta med kort kan man ju enkelt och kostnadsfritt samla dessa utlägg till slutet av månaden då man betalar hela sin "månadsräkning". Andra räkningar brukar också ha betalningsdatum i slutet av månaden, efter att man fått lön. Då har det känts naturligt att bara behålla så mycket på lönekontot som behövts för månadens räkningar, plus ett litet saldo för eventuella kontantuttag och Swish. Resten har jag överfört till ett högräntekonto. Överföringar i andra riktningen har jag då bara behövt göra då jag köpt något ovanligt dyrt.

Det allra smidigaste vore att ha ett högräntekonto med möjlighet till räkningsbetalningar, som man då kunde använda som ett vanligt lönekonto och få hyfsad ränta utan att behöva göra något särskilt. IKANO-banken hade ett sådant i början av 2000-talet, och under några år använde jag det just så. Men sen tog de bort möjligheten till räkningsbetalning, och sänkte lite senare även sin sparränta till en ointressant nivå. Nu tror jag inte det finns någon som kombinerar räkningsbetalning och konkurrenskraftig ränta på samma konto. Förutom IKANO-banken vill jag minnas att FOREX och Marginalen haft det under någon period.
Citera
2025-02-21, 11:53
Medlem
autostoperkas avatar
Fått nytt mail från morrow, den sänker till 2,6.

Så sedan årsskiftet har de sänkt från 4% till 2,6% från 25/2
Dags att flytta pengarna
Citera
2025-02-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Fått nytt mail från morrow, den sänker till 2,6.

Så sedan årsskiftet har de sänkt från 4% till 2,6% från 25/2
Dags att flytta pengarna

Blir också flytt. Vart de ska är frågan nu när alla håller på att sänka. Hoist var alternativ men det ska ner på 2% snart. Moank har 2,95% men de lär väl också sänka. Blir kanske att låsa en större summa 6 månader på någon bank, typ Hoist 2,95%.
Citera
2025-02-21, 13:18
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oggexd
Blir också flytt. Vart de ska är frågan nu när alla håller på att sänka. Hoist var alternativ men det ska ner på 2% snart. Moank har 2,95% men de lär väl också sänka. Blir kanske att låsa en större summa 6 månader på någon bank, typ Hoist 2,95%.
Ja, jag funderar oxå på att binda kanske hälften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in