Citat:
Ursprungligen postat av
Charvet
Använder någon i tråden högräntekonton för lön? Låt säga att man när lönen kommer in för över halva eller 3/4 av den till högräntekontot, och sedan gör fortsatta överföringar i den takt man behöver. Är det värt det? Funkar det praktiskt, eller är det mest krångligt? Vilken bank vore bäst för ett sånt upplägg?
Ungefär så, men upplagt så att jag normalt inte behövt göra några överföringar i andra riktningen. Många kreditkort är ju avgifts- och räntefria under cirka en månad, så om man betalar det mesta med kort kan man ju enkelt och kostnadsfritt samla dessa utlägg till slutet av månaden då man betalar hela sin "månadsräkning". Andra räkningar brukar också ha betalningsdatum i slutet av månaden, efter att man fått lön. Då har det känts naturligt att bara behålla så mycket på lönekontot som behövts för månadens räkningar, plus ett litet saldo för eventuella kontantuttag och Swish. Resten har jag överfört till ett högräntekonto. Överföringar i andra riktningen har jag då bara behövt göra då jag köpt något ovanligt dyrt.
Det allra smidigaste vore att ha ett högräntekonto med möjlighet till räkningsbetalningar, som man då kunde använda som ett vanligt lönekonto och få hyfsad ränta utan att behöva göra något särskilt. IKANO-banken hade ett sådant i början av 2000-talet, och under några år använde jag det just så. Men sen tog de bort möjligheten till räkningsbetalning, och sänkte lite senare även sin sparränta till en ointressant nivå. Nu tror jag inte det finns någon som kombinerar räkningsbetalning och konkurrenskraftig ränta på samma konto. Förutom IKANO-banken vill jag minnas att FOREX och Marginalen haft det under någon period.