2025-02-20, 21:09
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Ja, jag gillar att läsa.

Det ante mig. Mycket läsning skapar trots allt ett bredare ordförråd
Citera
2025-02-20, 21:35
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Det ante mig. Mycket läsning skapar trots allt ett bredare ordförråd

Fast det är inte det som denna tråd handlar om.
Citera
2025-02-20, 22:48
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.

Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.

Artisteri vettu. Har man inte tiden över till att säga något, annat än på gemenaste sätt, så gör man det, men är man tillräckligt artistiskt funtar så kan man ge sig på att skita poesi.
Citera
2025-02-20, 23:49
Medlem
Har du pluggat på universitetet? De flesta lärare/professorer uttryckte sig så även under fikastunderna. Är nog lätt hänt om man är väldigt beläst. Inget fel i det. Ditt bananexempel var dock inte helt lysande tycker jag, för det var ju bara kass språkhantering.
Citera
2025-02-20, 23:52
Medlem
Citat:
Nej, inte så. Inte politisk korrekthet.
Jag menar folk som svänger sig med en jargong som är högtravande och komplicerad när den inte behöver det. Det handlar även om meningsbyggnad.
Exempel.

Normalt:
"Alla vet inte att banan är ett bär".

Då säger den pretentiösa idioten "Folket vetes inte sällan att bär inte delar familj med bananen".

Det är verkligen så illa.

Så du läser en kommentar om språklig korrekthet, och tolkar det direkt som "politisk korrekthet"? Du kanske ska ligga lågt med att kritisera andra när du själv verkar ha kuggat läsförståelsen i skolan.
Citera
2025-02-20, 23:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har du pluggat på universitetet? De flesta lärare/professorer uttryckte sig så även under fikastunderna. Är nog lätt hänt om man är väldigt beläst. Inget fel i det. Ditt bananexempel var dock inte helt lysande tycker jag, för det var ju bara kass språkhantering.

Ja det har jag. Träffat många studenter och universitetsanställda.
Aldrig träffat någon student eller ens professor som uttrycker sig det minsta likt detta.
Särskilt inte konstant rörande banala meningar och utan ironi.

Citat:
Ursprungligen postat av ryfs
Så du läser en kommentar om språklig korrekthet, och tolkar det direkt som "politisk korrekthet"? Du kanske ska ligga lågt med att kritisera andra när du själv verkar ha kuggat läsförståelsen i skolan.

Haha ee ok.
Vet inte riktigt vad jag skall svara på det.
Om du sett det hade du hållit med, så mycket kan jag säga.

Men ok, både till dig och andra användaren. Nej, personen talar inte korrekt. Personen talar felaktigt invecklat, högtravande och alltid skrytsamt.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-02-21 kl. 00:45.
Citera
2025-02-20, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Ja, det där är ju bara krystat nonsens. Jag lärde mig läsa och skriva själv när jag var tre år och jag har studerat språk och lingvistik t.o.m. D-nivån på universitetet. Jag skulle aldrig uttrycka mig så där.

Precis.
Citera
2025-02-21, 07:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Varför pratar en del människor så skitnödigt?
Då syftar jag inte på att man använder begrepp som svennebanan inte förstår.
Finns det bra ord skall de användas.
Jag syftar snarare på att det finns personer som pratar nästan baklänges. Vissa människor säger väldigt enkla saker på ett väldigt komplicerat sätt. Detta är ofta kombinerat med ett enormt ego, men reellt låg kunnighet.

Alltså själv tror jag ju att det handlar om att personen försöker framstå som mer intelligent än denna är.
Simple as that. Känner själv en person som gör så dagligen och jag vet de facto att den här personen är en skitsnackare av rang.

I mitt fall blir det att det formella språk man använder i jobbet sätter sig på hjärnan och att man med åren börjar prata så även privat.
Citera
2025-02-21, 07:34
Medlem
Personerna vill framstå som smartare/finare/ mer bildade än vad de är.

Man brukar kunna se fenomenet hos personer som precis börjat juristprogrammet. De kommer direkt från gymnasiet och vill nu signalera för hela omgivningen att de minsann läser till jurist, så de slänger sig med begrepp som de inte riktigt vet vad de betyder.

Om man istället skulle prata med någon toppjurist som jobbat i 40 år så hade den personen svarat med vardagligt talspråk så att så många som möjligt hade förstått.
Citera
2025-02-21, 08:04
Medlem
McCarthy01s avatar
Vissa har ett behov av att intellektualisera det de pratar om, även simpla saker, just för att de vill framstå som mer intellektuella/ intelligenta.

Mer sällsynt med folk som faktiskt försöker förenkla det de pratar om så att även "gräsrötter" kan förstå vad det handlar om.
Citera
2025-02-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ja det har jag. Träffat många studenter och universitetsanställda.
Aldrig träffat någon student eller ens professor som uttrycker sig det minsta likt detta.
Särskilt inte konstant rörande banala meningar och utan ironi.

Haha ee ok.
Vet inte riktigt vad jag skall svara på det.
Om du sett det hade du hållit med, så mycket kan jag säga.

Men ok, både till dig och andra användaren. Nej, personen talar inte korrekt. Personen talar felaktigt invecklat, högtravande och alltid skrytsamt.

Nähä. Så det är alltså Muhammed i orten och hårfrisörskan Maggan i Flen som uttrycker sig högtravande?

Det är klart att det finns ett samband mellan sätt att uttrycka sig på och hur beläst man är.
Citera
2025-02-21, 09:24
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Fast det är inte det som denna tråd handlar om.

Jag tyckte det var relevant. Fladdertacka delade ju med sig om att hen pratar "underligt", och lite övergripande om sin situation. Och jag undrade då om mycket läsning och det ordförråd som följer med det kan vara en bidragande faktor till fladdertackas sätt att prata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in