2025-02-20, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Jag vet varken bu eller bä, men polisen utreder sin egen insats. Vad tror folk att de ska gå ut med officiellt?

(Mest känt är att väldigt få vill bli poliser och ens söker till PHS. Så få att man tvingats sänka kraven avsevärt och ändå komma till korta i antalet ansökande vs. målbild)

I övrigt undrar jag över hur mycket ammunition som fanns kvar. Är en av anledningarna till eld upphör att den tröt? Sköt han sig själv med sista kulan?
Det är nära nog en timme i stillestånd utan insatser när han ligger död.

"Totalt har polisen kommit fram till att det avlossades 70 skott inne i skolan. Ytterligare 100 patroner hittades intill Rickard Andersson. Tre rökgranater användes."

– Vi är säkra på att polisen avbryter det pågående dödliga våldet. Efter det att polisen kommer till platsen avlossas två skott. Ett hagelskott som inte skadar någon och ett skott som avslutar gärningsmannens liv, säger Bodegrim.

Källa:
https://www.na.se/2025-02-20/polisen-haller-presskonferens/
Citera
2025-02-20, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Visst är det lite konstigt att personer beskrivit att han hade gröna kläder, Set figurerar tex i tråden om jaktkläder.Polisen har inte skrivit om militärkläder. Det är först Aftonbladet som gör det. Han hade troligtvis jaktkläder hemma. Skulle han lagt pengar på att köpa militärkläder. Tror inte det.
Kamouflage jaktkläder vad är skillnaden. Något man lätt kan avgöra?
https://www.engelsons.se/artikel/softshelljacka-moose-herr?attr1_id=80

Jaktkläder är väl ganska märkligt val också. Men sen samtidigt gör han något extremt märkligt så man kanske inte ska snöa in sig på det.
Citera
2025-02-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Ang. Rumble. Han har nog bara velat undvika insyn från socialförvaltningen. Därav hemlighetsmakeriet på nätet.

Socialfv. hade räknat av intäkter från försäljning och dragit av det. Han har antagligen varit paranoid över att bli påkommen. När han spelar in sina filmer med brevuppläsning så verkar han rädd. Han kanske är i chock över att behöva redovisa kvitton och överdriver konsekvenserna. Om han var extremt överkänslig så har han säkert känt sig alltmer jagad och övervakad pga risken för ytterligare krav.

När han nu blev av med stödet så var det uppenbarligen lika med döden för honom. Han har väl vant sig vid ett liv i den där lägenheten.

Hur fungerar Örebro? Är fundersam efter att ha sett och läst om den där prästen. Med tanke på hur islamister med bihang tilläts härja under korankravallerna 2022 så undrar jag om någon i Örebro kan berätta mer om hur staden fungerar.
Hade det varit troligt att denna hade blivit vräkt och hamnat på gatan om han miste försörjningsstödet? Eller hade han fått sjukpensionär pga sina diagnoser? Vad tror ni skulle ha hänt.Ingen person kunglig eller politiker uttalar sig om vad han skulle ha för alternativet självmord att kunna fortsätta leva.Kungliga personer och politiker har ju stora möjligheter att kunna leva sitt liv, men hur skulle denna person kunna göra det?
Citera
2025-02-20, 23:47
Medlem
Citat:
Jag vet varken bu eller bä, men polisen utreder sin egen insats. Vad tror folk att de ska gå ut med officiellt?

(Mest känt är att väldigt få vill bli poliser och ens söker till PHS. Så få att man tvingats sänka kraven avsevärt och ändå komma till korta i antalet ansökande vs. målbild)

I övrigt undrar jag över hur mycket ammunition som fanns kvar. Är en av anledningarna till eld upphör att den tröt? Sköt han sig själv med sista kulan?
Det är nära nog en timme i stillestånd utan insatser när han ligger död.
De hittad väl ca 100 patroner som inte var använda.
Vad menar du med 1 Tim stillestånd?
12.45 hörs sista skottet när han avslutar.
Samma tid går insatsstyrkan in och börjar söka av lokalerna. 12,30 påträffades gärningsmannen död.
Citera
2025-02-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Sedan skjuter han ett hagelskott troligtvis mot polisen.12,45 skjuter han sig själv

Ja, som sagt, det kan stämma men behöver inte vara så. Kan ej bekräftas eller bevisas på något sätt att så är fallet utan det är ett antagande, alltså borde man inte uttala sig så självsäkert.
Hade polisen sagt att de antar att det är så så hade jag köpt det men inte detta.

I en rättegång t ex tror jag inte en åklagare hade accepterat detta som någon sorts sanning. Då tänker jag att polisen inte heller bör gå ut med en så osäker uppgift till allmänheten.
Citera
2025-02-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Jaktkläder är väl ganska märkligt val också. Men sen samtidigt gör han något extremt märkligt så man kanske inte ska snöa in sig på det.
Klädvalet var väl för att få plats med ammunitionen
Citera
2025-02-20, 23:51
Medlem
Citat:
Är vanföreställning belagd?
Det är för övrigt inga punkter, det är exempel.

Det stod i dagspressen idag eller igår kanske att han hade vanföreställningar.
Ja, jag menar exempel. Uttryckte mig fel.
Citera
2025-02-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det här med att det finns så lite info om RA på internet tänker jag kan vara kopplat till hans vanföreställning och de två översta punkterna nedan.
Den sista kan ev kopplas till besök i kyrkan och på begravningar.

Detta är bara exempel på saker man kan få uppleva men jag undrar om han kan ha fått för sig att han genom sin gärning gör något betydelsefullt?

När du har vanföreställningar tolkar du verkligheten annorlunda jämfört med andra. Här är några exempel:

Du känner dig förföljd.
Du känner dig övervakad.
Du upplever att du har övernaturliga krafter och är utvald för att göra något betydelsefullt.
Du upplever att du är utsatt för strålning eller något annat skadligt.
Du upplever att du har kontakt med döda personer, eller med krafter som kan påverka dig och andra.
Tror inte det. Var nog bara övertygad om att han nu skulle hamna på gatan och frysa ihjäl iallafall.
Citera
2025-02-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
"Totalt har polisen kommit fram till att det avlossades 70 skott inne i skolan. Ytterligare 100 patroner hittades intill Rickard Andersson. Tre rökgranater användes."

– Vi är säkra på att polisen avbryter det pågående dödliga våldet. Efter det att polisen kommer till platsen avlossas två skott. Ett hagelskott som inte skadar någon och ett skott som avslutar gärningsmannens liv, säger Bodegrim.

Källa:
https://www.na.se/2025-02-20/polisen-haller-presskonferens/

Tack.
Citera
2025-02-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/blocket-annonser-kopplar-rickard-andersson-till-anonymt-natliv

Är det här alla detaljer vi vet om Rickard Anderssons nätliv?
- De anonyma bildarkiven
- Blocket annons på vapenskåp
- Blocket annonser på linux mint utan hårddisk (Tyder på datorintresse + att han säkert förstört diskarna)
- Video av datorer postad på Rumble (Tyder på datorintresse/gillar ej cencurerad video tjänster)
- Outlook mailadress (använder sig av "burner" adresser?)
- Proton mailadress (tyder på kunskap om internet annonymitet)
- Krypteringsnycklar (Vad avses?)

Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Generellt konservativ/invandringsfientlig YouTube-konkurrent med nära kopplingar till t.ex. Donald Trump. Folk som lägger upp grejer där har oftast en aversion mot "legacy media" som man tycker är politiskt korrekta och allmänt "woke".

Finns i princip ingen anledning för en person utan åtminstone ett visst hat mot det demokratiska västerländska samhället att varken posta eller kolla på Rumble. Jag tycker vi får anse det klarlagt att Rickard hade högerextrema eller åtminstone väldigt "alternativa" högeråsikter.

Edit: det som framkommit att han själv postat där är av ringa värde för motivet, bara nån slags inspelning för att visa funktionen på två datamaskiner han sålt.
Och hur förklarar du att skytten som sköt sönder Trumps öra ursprungligen var ett MAGA-fan ?
Det här är nog lite mera konstigt än vad man kan tro ? Eller hur ?

Legacy media = MSM Mainstream Media, dvs detsamma som PK-Media.
Legacy = inarbetat, nedärvt.

Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Just att SVT skriver att krypteringsnycklar kan bindas till en mailadress är nog själva protonmail-adressen som ju automatiskt har pgp-nycklar.

Här finns ett ärende som där en domstol kom att begära ut bland annat IP-adressen/adresserna för en specifik användare. Domstolsbeslutet togs i Schweiz på uppdrag av bland annat fransk polis Interpol/Europol:
https://cyberscoop.com/protonmail-swiss-court-ip-france/

Hur polisen sedan använde denna information vet man inte,
men GM/GMs ifall de var flera greps ganska omgående därefter.

Säkert så kunde polisens tekniker också plocka ut emejlen i klartext.

GM/GMs beskrivs antingen som klimataktivist eller islamistaktivist(er) i olika artiklar.
Så denna story varierar. Och någon artikel spekulerar att det handlat om planlagt sabotage mot flygplatser eller järnvägsstationer/järnvägar.
Och som betraktades som mycket farlig(a).

Terroristerna i Mumbai år 2008 ska ha använt emejl i sin planering men oklart vilka tjänster
som de hade använt.
I vart fall så lyckades indisk polis återskapa all kommunikation som terroristerna hade haft, även alla tfn-samtal som de hade haft.

Utredningen är väl antagligen fortfarande hemligstämplad.

Här finns en Wiki-artikel om attackerna:
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_Mumbai_attacks
Senast redigerad av DrSvenne 2025-02-21 kl. 00:09.
Citera
2025-02-21, 00:04
Avslutad
Citat:
Det här med att det finns så lite info om RA på internet tänker jag kan vara kopplat till hans vanföreställning och de två översta punkterna nedan.
Den sista kan ev kopplas till besök i kyrkan och på begravningar.

Detta är bara exempel på saker man kan få uppleva men jag undrar om han kan ha fått för sig att han genom sin gärning gör något betydelsefullt?

När du har vanföreställningar tolkar du verkligheten annorlunda jämfört med andra. Här är några exempel:

Du känner dig förföljd.
Du känner dig övervakad.
Du upplever att du har övernaturliga krafter och är utvald för att göra något betydelsefullt.
Du upplever att du är utsatt för strålning eller något annat skadligt.
Du upplever att du har kontakt med döda personer, eller med krafter som kan påverka dig och andra.

Skulle väl vara din fetmarkerade i så fall. Jag tror inte på den linjen. Sådana här dåd har ofta väldigt simplistiska, hatiska motiv.
Citera
2025-02-21, 00:04
Medlem
Citat:
Det stod i dagspressen idag eller igår kanske att han hade vanföreställningar.
Ja, jag menar exempel. Uttryckte mig fel.

Nja. Det stod i Aftonbladet att han ”enligt uppgift” skulle ha haft det i övre tonåren.
Och i samma artikel att ingen läkare rapporterat det till någon myndighet, alltså kunde han skaffa och behålla vapenlicens.

För min del ser jag inget som belägger att han haft vanföreställningar i nutid, i den artikeln. Och faktiskt inte alls om det man kan luta sig mot är ”enl. Uppgift” till Aftonbladet.

Det framgår inte på något vis vad ”vanföreställningarna” bestod i heller, så det är ultratunn is att projicera exempel från Wikipedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in