2025-02-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Intressant att ingen analyserar varför att han klädde sig i militärdräkt. Det tyder på psykos, då det är en person utan ideologisk riktning.

Kläder med militärt utseende är ganska vanligt för just skolskjutare om man tittar historiskt. Har alla dem haft psykos?
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Tycker inte du ska berätta för polisen om det här. Du kommer bli ifrågasatt, misstänkliggjord och hamna i massa register som kommer sabotera din framtid.

Det var nog det mest idiotiska inlägg jag läst 👿.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Varför skulle det tyda på psykos? Absurt påstående.
Karln var kanske bara allmänt vrickad och förbannad på hela samhället.

Han har dokumenterade vanföreställningar.
Citera
2025-02-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Vad är Rumble för något och vad postade han där?

Generellt konservativ/invandringsfientlig YouTube-konkurrent med nära kopplingar till t.ex. Donald Trump. Folk som lägger upp grejer där har oftast en aversion mot "legacy media" som man tycker är politiskt korrekta och allmänt "woke".

Finns i princip ingen anledning för en person utan åtminstone ett visst hat mot det demokratiska västerländska samhället att varken posta eller kolla på Rumble. Jag tycker vi får anse det klarlagt att Rickard hade högerextrema eller åtminstone väldigt "alternativa" högeråsikter.

Edit: det som framkommit att han själv postat där är av ringa värde för motivet, bara nån slags inspelning för att visa funktionen på två datamaskiner han sålt.
Citera
2025-02-20, 22:47
Avslutad
Rösten i klippet som antas vara RAs är inte likgiltig.

Arg, bestämd, farlig. Något inom det spannet
Citera
2025-02-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/blocket-annonser-kopplar-rickard-andersson-till-anonymt-natliv

Intrycket man får via denna artikel är att vi har något som ännu mer förstärker att han inte var okej med att bli sedd. I många andra uttalanden så har han undvikit kontakt med människor och även gömt ansiktet, svarar inte på tilltal och så vidare.

Han har uppenbart sopat igen spåren efter sig på internet.

Jag tror dock att polisen har mer info än vad som framkommit, men rent generellt så är det här en kille som lagt mycket eftertanke på att inte bli sedd.

En annan intressant detalj här är att han säljer saker. Åtminstone tyder det på att han behövde pengar och gör den ansträngning som det innebär att sälja något istället för att bara göra det allra enklaste skita i att göra nåt överhuvudtaget eller kasta det i soprummet.

Jag tvivlar på att han suttit och skrivit några texter, såsom vi gör här. Däremot så kan det möjligen vara så att han läser texter.

Här är länkarna till blocketannonserna:

Några grejer som står ut för mig:
Han skriver som en efterbliven person.

"Skärm Höjd: 34cm

Skärm Bred: 53cm

34 tum totalt i cm"

???? Diagonalen i cm på den hade varit 63cm, vilket är 24.8 tum. Ingen aning hur han kom fram till "34 tum totalt i cm"
Förstår nu varför han inte klarade matten.

"funkar med Linux Mint" är inget en datorkunnig person skulle skriva. Det är självklart att i princip vilken linuxdistro som helst skulle funkat. Och sen länkar han till nedladdningen till Linux Mint...

Att ladda upp på rumble är också väldigt märkligt, det är en skithemsida egentligen och inget en datorkunnig person skulle använda för att ladda upp en video som visar att datorn fungerar, finns massor med bättre sätt att ladda upp videor anonymt.

Olika emailadresser på annonserna, troligtvist skapad endast för dessa annonser och inget annat.

Jag skrev innan i tråden att det finns metadata i fotoalbumet som laddades upp för 11 månader sen, i några av dessa bilder finns metadata som visar att de ska vara skärmdumpar tagna på en Linux-maskin. Enligt annonserna har han använt Linux Mint (gnome-screenshot är standardprogrammet i Linux Mint, samma skärmdumpprogram som finns i metadatan). Så man kan säga att det är mycket sannolikt att det var Rickard som laddade upp bilderna.

För mig verkar det som han var en person som verkligen brydde om sin integritet, men ändå inte alls datorkunnig. Väldigt motsägelsefull människa den här snubben.,..
Senast redigerad av wsalander88 2025-02-20 kl. 22:51.
Citera
2025-02-20, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Han har ju inte skjutit någon efter konfrontationen med polisen. Då har man väl lyckats. Han hade ju inte bestämt att sluta döda innan polisen kom. Då hade han ju inte skjutit mot polisen.

För mig är det inte självklart att han slutade skjuta bara för att poliser kom in och backade ur efter att han skjutit mot dem.
Jag tror snarare att det handlade om att alla var inlåsta i rummen då.

Vittnen berättade ju om att någon hade försökt komma in i ett rum vid två tillfällen.
Om det var han och dörren hade varit olåst hade han kanske fortsatt sjuta. Han fick ju polisen att backa och kastade rökgranat, alltså hade han nog gott om tid att fortsätta.

Det polisen säger kan men behöver m a o inte vara sant.
Det är ingen som vet det då GM är död och därför känns det fel att polisen går ut med ett så säkert uttalande.
Citera
2025-02-20, 22:54
Medlem
Citat:
Intressant att ingen analyserar varför att han klädde sig i militärdräkt. Det tyder på psykos, då det är en person utan ideologisk riktning.
Vad har du fått det ifrån?
Han hade sina jaktkläder
Citera
2025-02-20, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
För mig är det inte självklart att han slutade skjuta bara för att poliser kom in och backade ur efter att han skjutit mot dem.
Jag tror snarare att det handlade om att alla var inlåsta i rummen då.

Vittnen berättade ju om att någon hade försökt komma in i ett rum vid två tillfällen.
Om det var han och dörren hade varit olåst hade han kanske fortsatt sjuta. Han fick ju polisen att backa och kastade rökgranat, alltså hade han nog gott om tid att fortsätta.

Det polisen säger kan men behöver m a o inte vara sant.
Det är ingen som vet det då GM är död och därför känns det fel att polisen går ut med ett så säkert uttalande.

Det måste varit extremt snabb kommunikation om de hann låsa in sig i en sån stor skola. Oavsett ljuden så vet ju ingen var de kommer ifrån.

utan mobiler hade det nog blivit en större affär.
Citera
2025-02-20, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Vad har du fått det ifrån?
Han hade sina jaktkläder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VqOLA/uppgifter-skolskytten-i-orebro-skonade-vissa-gick-bara-forbi
Citera
2025-02-20, 22:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Här är länkarna till blocketannonserna:

Några grejer som står ut för mig:
Han skriver som en efterbliven person.

"Skärm Höjd: 34cm

Skärm Bred: 53cm

34 tum totalt i cm"

???? Diagonalen i cm på den hade varit 63cm, vilket är 24.8 tum. Ingen aning hur han kom fram till "34 tum totalt i cm"
Förstår nu varför han inte klarade matten.

"funkar med Linux Mint" är inget en datorkunnig person skulle skriva. Det är självklart att i princip vilken linuxdistro som helst skulle funkat. Och sen länkar han till nedladdningen till Linux Mint...

Att ladda upp på rumble är också väldigt märkligt, det är en skithemsida egentligen och inget en datorkunnig person skulle använda för att ladda upp en video som visar att datorn fungerar, finns massor med bättre sätt att ladda upp videor anonymt.

Olika emailadresser på annonserna, troligtvist skapad endast för dessa annonser och inget annat.

Jag skrev innan i tråden att det finns metadata i fotoalbumet som laddades upp för 11 månader sen, i några av dessa bilder finns metadata som visar att de ska vara skärmdumpar tagna på en Linux-maskin. Enligt annonserna har han använt Linux Mint (gnome-screenshot är standardprogrammet i Linux Mint, samma skärmdumpprogram som finns i metadatan). Så man kan säga att det är mycket sannolikt att det var Rickard som laddade upp bilderna.

För mig verkar det som han var en person som verkligen brydde om sin integritet, men ändå inte alls datorkunnig. Väldigt motsägelsefull människa den här snubben.,..

Men kan han ha gjort det för att han hoppas att soc inte har koll på Rumble? Om han hade bidrag från soc så kanske den inkomsten fran att sälja prylar ska avräknas (fast det förvisso bör framgå av kontoutdrag m.m.i alla fall).
Citera
2025-02-20, 22:59
Medlem
Citat:
Han har dokumenterade vanföreställningar.

Källa på det?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in