2025-02-20, 18:01
Medlem
Slaskheters avatar
Hur ser ditt matintag ut innan du går och lägger dig? Äter du ingenting, lite eller mycket? Jag äter lite och somnar gott på en gång.
Citera
2025-02-20, 18:21
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Hypnic jerk?
Citera
2025-02-20, 18:30
Medlem
zombie-nations avatar
Att somna är inte alltid lätt. Man väcker sig själv ibland. Det som förvärrar alla sådana tillstånd är sömnbrist. Om det går så gå och lägg dig en timme tidigare och försök skapa ett litet sömnöverskott. Då går det över.
Citera
2025-02-20, 18:48
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination

Hypnic jerk eller hypnogoga hallucinationer. Oftast övergående. Men det är lätt att det blir en ond cirkel utav det där man ligger och tänker på att det kan ske vilket medför att man "halvsomnar" och ökar risken för att det ska inträffa. Be om propavan på vårdcentralen och ta det i ett par veckor. Sedan har du säkert glömt bort känslan.
Citera
2025-02-20, 19:13
Medlem
Hypokondrias avatar
EHS =
Exploding head syndrome.

Haft den så länge jag kan minnas, trodde jag var störd många år.... 🙈🖖
Citera
2025-02-20, 19:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Okej kan det vara problemet då? Att jag ligger och glor videos innan? Jag ska prova ikväll en timme innan jag ska somna så läser jag bibeln istället.

Beror på vad du läser i Bibeln, man kan bli rejält upprörd över vissa berättelser i den också! (Fast du kanske skojade?)

Nej, man ska inte läsa något alls i sängen, man ska släcka ljuset direkt när man lagt sig. Sängen ska inte förknippas med något annat än sömn (och om man har en partner en annan aktivitet ) På så sätt vänjer sig hjärnan vid, att nu ligger vi här i mörkret igen, och nu är det dags att slå av verksamheten för idag.
Citera
2025-02-20, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
Hur ser ditt matintag ut innan du går och lägger dig? Äter du ingenting, lite eller mycket? Jag äter lite och somnar gott på en gång.

Jag äter normalt alltså regelbundet. Frukost, lunch, middag, kvällsmat och kanske snacka om mirtazapinen gör mig hungrig så typ frukt, någon kaka eller godis.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Beror på vad du läser i Bibeln, man kan bli rejält upprörd över vissa berättelser i den också! (Fast du kanske skojade?)

Nej, man ska inte läsa något alls i sängen, man ska släcka ljuset direkt när man lagt sig. Sängen ska inte förknippas med något annat än sömn (och om man har en partner en annan aktivitet ) På så sätt vänjer sig hjärnan vid, att nu ligger vi här i mörkret igen, och nu är det dags att slå av verksamheten för idag.

Nej jag läser bibeln, jag är troende katolik och jag har nu precis kommit till ”the gospel of John”. Den ”viktigaste” av Jesus lärljungar, så det ska bli spännande. Detta är det nya testamentet så det är nog inget man riktigt kan bli upprör över om du då inte menar att man kan bli väldigt rörd av det, om man har en stark tro.
Saken är jag går ju direkt från tvn till sängen och där ligger jag på mobilen ett tag och ibland kan jag sätta på en podd eller musik på mobilen som jag har när jag ska försöka sova. Jag såg denna tråden och han förklarar det exakt så som jag har det också, det sker 3-4 gånger innan man somnar in, så det är nog panikångest för jag var själv lite inne på det först också.

https://www.flashback.org/t2942395
Citera
2025-02-20, 21:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag äter normalt alltså regelbundet. Frukost, lunch, middag, kvällsmat och kanske snacka om mirtazapinen gör mig hungrig så typ frukt, någon kaka eller godis.

Nej jag läser bibeln, jag är troende katolik och jag har nu precis kommit till ”the gospel of John”. Den ”viktigaste” av Jesus lärljungar, så det ska bli spännande. Detta är det nya testamentet så det är nog inget man riktigt kan bli upprör över om du då inte menar att man kan bli väldigt rörd av det, om man har en stark tro.
Saken är jag går ju direkt från tvn till sängen och där ligger jag på mobilen ett tag och ibland kan jag sätta på en podd eller musik på mobilen som jag har när jag ska försöka sova. Jag såg denna tråden och han förklarar det exakt så som jag har det också, det sker 3-4 gånger innan man somnar in, så det är nog panikångest för jag var själv lite inne på det först också.

https://www.flashback.org/t2942395

Då förstår jag. Själv blir jag ledsen när jag läser om Jesu korsfästelse och vägen dit - alla svek. Vill inte ha sådana bilder i hjärnan när det är dags att drömma.

OK, det känner jag inte igen. Har aldrig haft panikattacker.

Jag slutade läsa i sängen för länge sedan, för det som hände var att jag ofta behövde gå upp på toa en gång till, och då vaknade jag till helt. Så jag vill hellre vara ordenligt sömnig när jag lägger mig, så att jag somnar inom några minuter.
Citera
2025-02-20, 21:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Stress, tror vi. Som vanligt. Ingen tv, och inga skärmar alls i en timme för läggdags rekommenderas.

Jag tror nog samma att en person under lång tid har en påtaglig stress/oro och kanske får någon typ av ångestattack. Nu tror jag inte att en timme utan teknik hjälper något nämnvärt men det skadar nog inte. Man måste nog mer reda ut vad som orsakar stressen
Citera
2025-02-20, 22:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Är det det? Fan jag var inne lite på det också för jag vet folk kan förklara attacker som att dom håller på att dö eller får en hjärtinfarkt och det är så jag känner också att något är knas med hjärtat och att jag kommer dö. Jag har alltid haft profet med ångest och framförallt social ångest. Jag väntade lite på detta svaret för att bekräfta men jag ville inte skriva något om det. Hur ordnar man detta då? Jag tar subutex om dagarna och på väg in i LARO plus jag tar 30mg mirtazapin och 150mg Quetiapin på kvällen till sömnen men ändå sker detta.

Är alla dessa mediciner nödvändiga? Kan det vara biverkningar du känner av?
Citera
2025-02-20, 23:02
Medlem
Fp
Citera
2025-02-21, 01:09
Medlem
Citat:
Jag har lite svårt att förklara detta men förhoppningsvis har någon annan erfarit samma grej men när jag blundar och ska sova så tar det inte lång tid förrän det sker något konstigt som nästan en explosion av adrenalin inifrån som känns mest i bröstet och får mig att resa mig upp hastigt och hjärtat slår väldigt snabbt. Jag tror det är adrenalin som kommer, jag vet inte men det bara sköljer över mig och jag rycks upp hastigt. Det stör mig extremt mycket när jag försöker somna för det gör mig lite paranoid också att det är något fel. Är det någon som känt samma sak och kan förklara vad det är för något?

Jag känner igen det där. Googla lite på MSG, E621, Chinese Restaurant Disease och ev. aspartam. Det hjälpte mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in