2025-02-20, 14:41
Medlem
Jag har lite svårt att förklara detta men förhoppningsvis har någon annan erfarit samma grej men när jag blundar och ska sova så tar det inte lång tid förrän det sker något konstigt som nästan en explosion av adrenalin inifrån som känns mest i bröstet och får mig att resa mig upp hastigt och hjärtat slår väldigt snabbt. Jag tror det är adrenalin som kommer, jag vet inte men det bara sköljer över mig och jag rycks upp hastigt. Det stör mig extremt mycket när jag försöker somna för det gör mig lite paranoid också att det är något fel. Är det någon som känt samma sak och kan förklara vad det är för något?
Citera
2025-02-20, 14:49
Medlem
Slaskheters avatar
Det finns en koppling mellan sömnsvårigheter (insomni) och dålig kondition.
Citera
2025-02-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
Det finns en koppling mellan sömnsvårigheter (insomni) och dålig kondition.

Jag har inga problem med kondition, jag tränar och skulle säga att jag har bättre kondition är genomsnittet men detta är inget problem med insomningen, jag är trött och kan sova men detta fenomenet gör att jag flyger upp med ett ryck och hög puls och det känns helt enkelt bara obekvämt och det gör mig rädd. Jag vill veta vad det är jag känner. Jag var nyligen och tog EKG och allt sånt och det såg väldigt fint ut, för ibland när detta sker så får jag för mig att hjärtat stannade och kroppen sände ut adrenalin för att få igång det igen men som sagt det kan vara paranoia också och fallet är nog inte så.
Citera
2025-02-20, 15:00
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Jag har lite svårt att förklara detta men förhoppningsvis har någon annan erfarit samma grej men när jag blundar och ska sova så tar det inte lång tid förrän det sker något konstigt som nästan en explosion av adrenalin inifrån som känns mest i bröstet och får mig att resa mig upp hastigt och hjärtat slår väldigt snabbt. Jag tror det är adrenalin som kommer, jag vet inte men det bara sköljer över mig och jag rycks upp hastigt. Det stör mig extremt mycket när jag försöker somna för det gör mig lite paranoid också att det är något fel. Är det någon som känt samma sak och kan förklara vad det är för något?

Stress, tror vi. Som vanligt. Ingen tv, och inga skärmar alls i en timme för läggdags rekommenderas.
Citera
2025-02-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Stress, tror vi. Som vanligt. Ingen tv, och inga skärmar alls i en timme för läggdags rekommenderas.

Okej kan det vara problemet då? Att jag ligger och glor videos innan? Jag ska prova ikväll en timme innan jag ska somna så läser jag bibeln istället.
Citera
2025-02-20, 15:07
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Okej kan det vara problemet då? Att jag ligger och glor videos innan? Jag ska prova ikväll en timme innan jag ska somna så läser jag bibeln istället.

Ja, om man tar en bra roman eller likanande, så vänder man liksom sinnet från utåt till inåt, från att konsumera bilder till att skapa bilder ( som i sömnen ) i huvudet. Då blir det en lugn övergång till den ack så behövliga sömnen.
Sen j hjälper det om man har ätit ordentligt mitt på dan oxå.
Citera
2025-02-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Ja, om man tar en bra roman eller likanande, så vänder man liksom sinnet från utåt till inåt, från att konsumera bilder till att skapa bilder ( som i sömnen ) i huvudet. Då blir det en lugn övergång till den ack så behövliga sömnen.
Sen j hjälper det om man har ätit ordentligt mitt på dan oxå.

Okej men är detta som du säger och förklarar är vetenskapligt va? Det är inte bara en teori så att vända utåt till inåt? Äter bra gör jag alltid då det är en del av min träning att äta bra kost. Men jag ska prova det att läsa bibeln en timme före läggdags, förhoppningsvis kommer det hjälpa vilket ska bli kul att prova och funkar de blir jag jätte glad
Citera
2025-02-20, 15:37
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Okej men är detta som du säger och förklarar är vetenskapligt va? Det är inte bara en teori så att vända utåt till inåt? Äter bra gör jag alltid då det är en del av min träning att äta bra kost. Men jag ska prova det att läsa bibeln en timme före läggdags, förhoppningsvis kommer det hjälpa vilket ska bli kul att prova och funkar de blir jag jätte glad

Nä, det är inte vetenskapligt. Men det är nog belagbgt merd statistik att man somnar lättare om man läser en bok än om man kollar videos.

Jag kan nog ta ansvar för att mitt råd inte är livsfarligt.
Citera
2025-02-20, 15:48
Medlem
Välkommen till klubben! Panikångestsyndrom
Citera
2025-02-20, 16:06
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:

Jag har absolut ett liknande fenomen som varit med mej i minst 30 år - det händer inte varje dag men väldigt ofta och jag ser faktiskt ingen direkt koppling till tex stress och ångest i mitt fall utan det uppstår istället helt slumpmässigt verkar det som. Jag har ingen bra förklaring till varför det uppstår (men sannolikt är ju adrenalin inblandat på nått sätt). En liknelse jag ibland gör är med en motor som håller på att stänga ner men som får in en liten extra mängd bränsle som förbränns snabbare än vanligtvis. Skumt som fan är det i alla fall för det visar inte någon tendens i mitt fall att liksom bli bättre med tiden.
Citera
2025-02-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exitee

Är det det? Fan jag var inne lite på det också för jag vet folk kan förklara attacker som att dom håller på att dö eller får en hjärtinfarkt och det är så jag känner också att något är knas med hjärtat och att jag kommer dö. Jag har alltid haft profet med ångest och framförallt social ångest. Jag väntade lite på detta svaret för att bekräfta men jag ville inte skriva något om det. Hur ordnar man detta då? Jag tar subutex om dagarna och på väg in i LARO plus jag tar 30mg mirtazapin och 150mg Quetiapin på kvällen till sömnen men ändå sker detta.
Citera
2025-02-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exitee
Men va fan det där händer ju mig titt som tätt. Jag har fan inte panikångest, tror jag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in