2025-02-19, 00:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Det är långt ifrån säkert med motiv, men väldigt mkt tyder ju på att det handlar om att han blivit pressad ang jobb, ihop med diagnoser. Sen visade han ju sitt missnöje på helt fel sätt, katastrof.

TV4 var snabba med att dra till rasistkortet med sina ljudexperter, "ni ska ut från europa".. Tror många nu hör "jag kan ju inte jobba". Har dom kommenterat detta lr står dom fast vid sitt expertutlåtande?
Såvitt jag begriper har TV4 sågats jäms med fotknölarna och nöjt sig med det:
Kritiserar TV4 för ljudklipp från massmordet
Tio ljudtekniker går i tidskriften Kvartal ut och kritiserar TV4 för kanalens omdiskuterade publicering av ett klipp från skolskjutningen i Örebro.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwmw3k/kritiserar-tv4-for-ljudklipp-fran-massmordet
Citera
2025-02-19, 00:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Såvitt jag begriper har TV4 sågats jäms med fotknölarna och nöjt sig med det:
Kritiserar TV4 för ljudklipp från massmordet
Tio ljudtekniker går i tidskriften Kvartal ut och kritiserar TV4 för kanalens omdiskuterade publicering av ett klipp från skolskjutningen i Örebro.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwmw3k/kritiserar-tv4-for-ljudklipp-fran-massmordet

TV4:s utspel gjordes nog inte minst för att få ett internationellt genomslag för kanalens rasistnarrativ - och kanske främst i arabvärlden? Eventuella invändningar/sågningar i Sverige kommer ju inte att rapporteras i andra länder.
Citera
2025-02-19, 00:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
TV4:s utspel gjordes nog inte minst för att få ett internationellt genomslag för kanalens rasistnarrativ - och kanske främst i arabvärlden? Eventuella invändningar/sågningar i Sverige kommer ju inte att rapporteras i andra länder.
Jo, och den självklara konsekvensen lät ju inte vänta på sig:
Ökänt islamistkonto gör propaganda av TV4:s ljudanalys
TV4 har publicerat en ljudanalys där de påstår att någon ska ha ropat ”Ni ska bort från Europa!” under den pågående masskjutningen i Örebro. Uppgiften har spridits internationellt – även av ett salafistiskt konto som var drivande bakom LVU-kampanjen mot Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/okant-islamistkonto-gor-propaganda-av-tv4s-ljudanalys
Citera
2025-02-19, 02:02
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Det är långt ifrån säkert med motiv, men väldigt mkt tyder ju på att det handlar om att han blivit pressad ang jobb, ihop med diagnoser. Sen visade han ju sitt missnöje på helt fel sätt, katastrof.

TV4 var snabba med att dra till rasistkortet med sina ljudexperter, "ni ska ut från europa".. Tror många nu hör "jag kan ju inte jobba". Har dom kommenterat detta lr står dom fast vid sitt expertutlåtande?

Ja Han hade inga kontakter med rasister eller nynazister. Och polisen har gått igenom smsen och loggar i telefonen med mera. Hittade knappt nånting alls. Han hade inte mkt kontakter med omvärlden ö h t. Han fick inga pengar av sociala myndigheter något mera. Så kunde ju inte betala hyran eller mat etc .var väl familj och släktingar som hjälpte honom med detta. Och försökte söka jobb och skulle inte få pengar av Arbetsförmedlingen mera. Och misslyckades i skolorna med betyg och annat hela tiden. Och när han var yngre så vart han mobbad. Här nånstans ligger väl motivbilden till den vidriga handlingen som sen inträffade. Plus att han hade psykiska problem och var rejält deprimerad. Det kan vem som helst se på bilderna och i videon. Totalt nollställd och inåtvänd. Förmodligen bar han på ett raseri inom sig för allt detta. Han var en tickande bomb som sen exploderade. Det är iallafall min analys av detta. Och sen återstod bara självmord, där han ville ta med sig andra också som tillhörde de " lyckade " det som han inte var. Men den exakta motivbilden tror jag inte att någon kommer komma fram till.
Citera
2025-02-19, 09:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Ja Han hade inga kontakter med rasister eller nynazister. Och polisen har gått igenom smsen och loggar i telefonen med mera. Hittade knappt nånting alls. Han hade inte mkt kontakter med omvärlden ö h t. Han fick inga pengar av sociala myndigheter något mera. Så kunde ju inte betala hyran eller mat etc .var väl familj och släktingar som hjälpte honom med detta. Och försökte söka jobb och skulle inte få pengar av Arbetsförmedlingen mera. Och misslyckades i skolorna med betyg och annat hela tiden. Och när han var yngre så vart han mobbad. Här nånstans ligger väl motivbilden till den vidriga handlingen som sen inträffade. Plus att han hade psykiska problem och var rejält deprimerad. Det kan vem som helst se på bilderna och i videon. Totalt nollställd och inåtvänd. Förmodligen bar han på ett raseri inom sig för allt detta. Han var en tickande bomb som sen exploderade. Det är iallafall min analys av detta. Och sen återstod bara självmord, där han ville ta med sig andra också som tillhörde de " lyckade " det som han inte var. Men den exakta motivbilden tror jag inte att någon kommer komma fram till.
Som motivbild räcker det ganska långt med att RA drabbades av det som han enligt befintliga handlingar var så rädd för; indraget bistånd:
Rickard Anderssons oro om försörjning
Rickard Andersson kan ha burit på ett hat mot myndigheter, enligt Aftonbladets uppgifter.
I samtal med Arbetsförmedlingen berättade han om sina diagnoser, sociala besvär och att han var rädd att bli utan pengar.
”Rickard uttrycker oro kring att inte beviljas försörjningsstöd”, står det i mötesanteckningar.
[...]
Myndigheterna ansåg att de behövde samordna hanteringen och hade ett gemensamt samtal med Rickard Andersson i maj 2018.
[...]
Enligt handlingarna kom parterna överens om att det inte var aktuellt för honom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, då både han och vården bedömt att det inte var aktuellt med arbete.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla

Allt detta som gradvis framkommit i medierna har hänt TROTS socialtjänstlagens tydlighet:
Om det finns godtagbara skäl har den enskilde rätt till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453/#K4

Hur kunde det gå såhär snett? Det är kanske vår tids viktigaste politiska fråga.
Citera
2025-02-19, 13:37
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Som motivbild räcker det ganska långt med att RA drabbades av det som han enligt befintliga handlingar var så rädd för; indraget bistånd:
Rickard Anderssons oro om försörjning
Rickard Andersson kan ha burit på ett hat mot myndigheter, enligt Aftonbladets uppgifter.
I samtal med Arbetsförmedlingen berättade han om sina diagnoser, sociala besvär och att han var rädd att bli utan pengar.
”Rickard uttrycker oro kring att inte beviljas försörjningsstöd”, står det i mötesanteckningar.
[...]
Myndigheterna ansåg att de behövde samordna hanteringen och hade ett gemensamt samtal med Rickard Andersson i maj 2018.
[...]
Enligt handlingarna kom parterna överens om att det inte var aktuellt för honom att vara inskriven på Arbetsförmedlingen, då både han och vården bedömt att det inte var aktuellt med arbete.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnv9d0/rickard-anderssons-samtal-med-arbetsformedlingen-utrryckte-oro-och-radsla

Allt detta som gradvis framkommit i medierna har hänt TROTS socialtjänstlagens tydlighet:
Om det finns godtagbara skäl har den enskilde rätt till försörjningsstöd även om han eller hon inte står till arbetsmarknadens förfogande.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453/#K4

Hur kunde det gå såhär snett? Det är kanske vår tids viktigaste politiska fråga.
Ja jag håller med. Ingen tillfällighet heller att han ju spelat in just detta om indraget försörjningsstöd och även det andra som handlade om att han var tvungen o redovisa konton inkomster etc för att få pengar. Det nästan det enda han lämnade efter sig i form av spår. " Räcker " tja jag sa en " Exakt " motivbild, och detta kommer aldrig tror jag att kunna gå att få verifierat och bevisat. Inte så som det ser ut just nu.
(Sen så var han deprimerad och hade psykiska problem.) Finns inte ett smack som talar för nåt rasist dåd ö h t.
Senast redigerad av Wrossmol 2025-02-19 kl. 13:47.
Citera
2025-02-19, 14:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Jo, det är exakt så jag också analyserat i tråden.
Och hans attack var väldigt missriktad, men han hade ju diagnos och fick inte ihop det.
Det tyder ju även de inspelade videoarna på. Han använder inte sociala medier, men spelar ändå entonigt in detta. Uppenbart att han inte vet var han ska rikta sin frustration.
Lite märkligt att han riktar sin frustration med att meja ner random människor på ett Komvux (och mycket tragiskt och oförlåtligt), men man fattar ju av videorna att han inte vet var han ska rikta sig. Han framstår som väldigt svagbegåvad i sitt EQ, helt enkelt.
Citera
2025-02-20, 00:44
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:

"Totalt nollställd och inåtvänd"
Precis, om vi talar om samma video.
Såg och hörde några sekunder av den, och där betedde han sig som en genomsnittlig svensk.
Totalt nollställd och inåtvänd, som sagt.
Att han inte skulle haft kontakt med politiska extremister, eller kontakter överhuvudtaget
är också typiskt svenskt, så en medicinsk diagnosticering av hela svenska folket
skulle bli för omfattande.

Traditionen är ju att peka ut minoriteter, och inte majoriteten som sjuklig.

Vad man rimligtvis måste anta, är att majoriten svenskar hatar invandrare mest av allt,
vilket sällan kommer till uttryck genom den inåtvändhet och nollställdhet som vi konstaterar.
Istället får vi en "tickande bomb" som vi också konstaterar.

Den svenska självmordsbenägenheten kan då ta sig uttryck som i Örebro.
Att hata invandrare eller att vara rasist kräver inga kontakter med politiska rörelser.
Att som en typisk svensk, med ett typiskt svenskt namn som gärningspersonen i Örebro,
bli åsidosatt, diskriminerad och bortglömd till förmån för importerade apor från främmande
länder är en så kränkande behandling att någon ideologisk skolning i "högerextremism"
inte behövs.

En terroristattack är därför mest sannolik i form av en ensamagerande vanlig svensk, i den
form som vi nu ser.

På samma sätt, vågar jag påstå, var Breiviks och Tarrants respektive attacker inte
i förväg beroende av någon förberedande politisk övertygelse.
Snarare tvärtom, att deras "manifest" var avsedda att i efterhand förklara för allmänheten
i politiska termer.
Citera
2025-02-20, 12:09
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
"Totalt nollställd och inåtvänd"
Precis, om vi talar om samma video.
Såg och hörde några sekunder av den, och där betedde han sig som en genomsnittlig svensk.
Totalt nollställd och inåtvänd, som sagt.
Att han inte skulle haft kontakt med politiska extremister, eller kontakter överhuvudtaget
är också typiskt svenskt, så en medicinsk diagnosticering av hela svenska folket
skulle bli för omfattande.

Traditionen är ju att peka ut minoriteter, och inte majoriteten som sjuklig.

Vad man rimligtvis måste anta, är att majoriten svenskar hatar invandrare mest av allt,
vilket sällan kommer till uttryck genom den inåtvändhet och nollställdhet som vi konstaterar.
Istället får vi en "tickande bomb" som vi också konstaterar.

Den svenska självmordsbenägenheten kan då ta sig uttryck som i Örebro.
Att hata invandrare eller att vara rasist kräver inga kontakter med politiska rörelser.
Att som en typisk svensk, med ett typiskt svenskt namn som gärningspersonen i Örebro,
bli åsidosatt, diskriminerad och bortglömd till förmån för importerade apor från främmande
länder är en så kränkande behandling att någon ideologisk skolning i "högerextremism"
inte behövs.

En terroristattack är därför mest sannolik i form av en ensamagerande vanlig svensk, i den
form som vi nu ser.

På samma sätt, vågar jag påstå, var Breiviks och Tarrants respektive attacker inte
i förväg beroende av någon förberedande politisk övertygelse.
Snarare tvärtom, att deras "manifest" var avsedda att i efterhand förklara för allmänheten
i politiska termer.

Vad lider du av för diagnos? Du omger dig alltså av svenskar som är som gärningsmannen var?
Citera
2025-02-20, 12:57
Medlem
Totiuss avatar
En sak som fortfarande är oklar är vad RA har haft för kontakt med vården. Nu skriver Aftonbladet (fetat av mig):
Rickard Andersson led i övre tonåren av vanföreställningar och depression, enligt uppgift till Aftonbladet.

Kontakten med vården fortsatte i stort sett hela livet.

Trots det fick han licens för de tre jaktvapen som han använde vid massmordet på Campus Risbergska i Örebro.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMKKk5/uppgifter-rickard-andersson-led-av-vanforestallningar

Av det som tidigare framkommit fick han licens för fyra vapen strax efter jägarexamen 2011. Om läkare under hela denna tid underlåtit att anmäla olämplighet att ha vapen till polisen är det ytterligare brott mot lagar och föreskrifter som pågått systematiskt under många år.

Socialstyrelsens vägledning: Läkares anmälningsskyldighet enligt vapenlagen
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2013-10-13.pdf

Det är ett politiskt problem när myndigheter ignorerar eller kringgår lagar och föreskrifter. Det här dådet visar hur förödande konsekvenserna kan bli. Kommer samhället att lära sig något av detta? Tyvärr tror jag inte det.

Tillägg:
Ytterligare en artikel om saken:
Polisen: Läkare har inte larmat – trots lagkrav
– En läkares anmälan innebär i normalfallet att personens skjutvapen omhändertas, säger polisens […]
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpLoV5/polisen-lakare-har-inte-larmat-trots-lagkrav
Senast redigerad av Totius 2025-02-20 kl. 13:28. Anledning: Tillägg
Citera
2025-02-20, 18:20
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad lider du av för diagnos? Du omger dig alltså av svenskar som är som gärningsmannen var?

Bra frågor.

1) "jude" (Den ursprungliga diagnosen, men "jude" bytte senare namn till "allvarlig psykisk störning")

2) Nej, numera består min omgivning av ickesvenskar.

Beträffande gärningspersonen (GP) läser jag först nu att hen dessutom hade "jägarexamen".
I så fall får jag gratulera till den lyckade jakten där 11 villebråd fälldes inklusive
jägaren själv. Hens självfällning vittnar dessutom ännu mer om självkontroll, beslutsamhet, viljestyrka och stark karaktär.

Redan själva vapenlicenserna som hen hade garanterade ju avsaknad av "psykisk ohälsa",
kriminalitet och övrig olämplig vandel.

Gissar att GP utöver sitt fläckfria förflutna, även avhöll sig från rusdrycker, narkotika och
läkemedelsmissbruk. Och var ickerökare.

Men "jägarexamen" dessutom gör hen faktiskt likvärdig den folkkäre GW Persson i det avseendet, även om GW inte äger samma sinnesnärvaro och nationella ansvar som GP när det handlar om att genom skyddsjakt reglera den "kris i befolkningsfrågan" som uppstått under efterkrigstiden.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2025-02-20 kl. 18:35.
Citera
2025-02-20, 20:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
En sak som fortfarande är oklar är vad RA har haft för kontakt med vården. Nu skriver Aftonbladet (fetat av mig):
Rickard Andersson led i övre tonåren av vanföreställningar och depression, enligt uppgift till Aftonbladet.

Kontakten med vården fortsatte i stort sett hela livet.

Trots det fick han licens för de tre jaktvapen som han använde vid massmordet på Campus Risbergska i Örebro.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMKKk5/uppgifter-rickard-andersson-led-av-vanforestallningar

Av det som tidigare framkommit fick han licens för fyra vapen strax efter jägarexamen 2011. Om läkare under hela denna tid underlåtit att anmäla olämplighet att ha vapen till polisen är det ytterligare brott mot lagar och föreskrifter som pågått systematiskt under många år.

Socialstyrelsens vägledning: Läkares anmälningsskyldighet enligt vapenlagen
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2013-10-13.pdf

Det är ett politiskt problem när myndigheter ignorerar eller kringgår lagar och föreskrifter. Det här dådet visar hur förödande konsekvenserna kan bli. Kommer samhället att lära sig något av detta? Tyvärr tror jag inte det.

Tillägg:
Ytterligare en artikel om saken:
Polisen: Läkare har inte larmat – trots lagkrav
– En läkares anmälan innebär i normalfallet att personens skjutvapen omhändertas, säger polisens […]
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpLoV5/polisen-lakare-har-inte-larmat-trots-lagkrav

Som vi talat om tidigare så innebär inte autism och social fobi i sig att man är farlig. Nu framkommer det att han även hade vanföreställningar (en information som bekräftade vad jag trodde) och svåra depressioner (orsakad av vanföreställningarna) som förändrar situationen. Denna information förklarar hans vansinnesvärld han successivt byggde upp, vilket naturligtvis förvärrades med socialens orimliga krav och oförståelse. Håller med dig om att flera instanser borde ha larmat tidigare. Tyvärr har vi en trend där när alla instanser uppmanas att inte ha en kontakt med andra kring klienten. Nu senast när socialtjänsten inte vill samarbeta med polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in