2025-02-20, 15:10
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Hon var dotter till portugisiska invandrare, att det skulle ha funnits indianer i släkten har jag inte hört talas om men det är ju förstås inte omöjligt.
Postat här 2009:

Alice Sommerlath, född Soares de Toledo 15 maj 1906 i Porto Feliz i Brasilien, död 9 mars 1997 i Heidelberg i Tyskland, var från 10 november 1925 gift med Walther Sommerlath och mor till drottning Silvia.

Alice Sommerlath var av brasiliansk-portugisiskt ursprung och hade även indianskt påbrå då hon härstammade från hövdingen Tibiriçá, som levde i Brasilien i början av 1500-talet och lät döpa sig till kristen under namnet Martim Afonso.
Citera
2025-02-20, 15:21
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Ett argument för monarkin är ju ofta att den representerar tusenåriga anor. Vilket inte stämmer i Sverige där olika ätter efterträtt varandra. Ätten Bernadotte har bara suttit på Sveriges tron i drygt 200 år och Silvia är en köpmannadotter från Heidelberg så jag inser inte riktigt vilka tusenåriga traditioner de företräder. Gustav Vasa var en omvittnat hårdför härskare (i dag skulle vi väl säga diktator), och Gustav II Adolf drog ut i krig. Gustaf V sägs ha varit nazist liksom kungens pappa, kronprins Gustaf Adolf, och hans mamma, prinsessan Sibylla. Exakt vilka traditioner är det monarkin för vidare och representerar i ett modernt samhälle?

Jag undrar ibland om inte monarkin har en undermedvetet pacificerande roll. Många svenskar har växt upp med Victoria och kungen och känner en trygghetsförankring i statschefen och ifrågasätter inte och revolterar aldrig. Hade vi haft en strid ström av skiftande statschefer kanske vi hade haft ett mer volatilt men i förlängningen mer fruktbart politiskt klimat.

När jag träffar äldre människor kan vissa av dem inta ett närmast underdånig inställning gentemot kungafamiljen. Jag som är yngre än samtliga kungabarn känner inte igen mig.

Victoria är älskad av medierna, men hur är det med de yngre generationerna, speciellt de med invandrarbakgrund? Så länge familjen Bernadotte har mediernas stöd kan de nog sitta kvar ändå.
Citera
2025-02-20, 15:21
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klorin287
Hon var dotter till portugisiska invandrare, att det skulle ha funnits indianer i släkten har jag inte hört talas om men det är ju förstås inte omöjligt.
Det har hävdats här men om det stämmer vet jag inte:

(FB) Tråden om svenskhet/svensk etnicitet
Citera
2025-02-20, 15:25
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Jag undrar ibland om inte monarkin har en undermedvetet pacificerande roll. Många svenskar har växt upp med Victoria och kungen och känner en trygghetsförankring i statschefen och ifrågasätter inte och revolterar aldrig. Hade vi haft en strid ström av skiftande statschefer kanske vi hade haft ett mer volatilt men i förlängningen mer fruktbart politiskt klimat.

När jag träffar äldre människor kan vissa av dem inta ett närmast underdånig inställning gentemot kungafamiljen. Jag som är yngre än samtliga kungabarn känner inte igen mig.

Victoria är älskad av medierna, men hur är det med de yngre generationerna, speciellt de med invandrarbakgrund? Så länge familjen Bernadotte har mediernas stöd kan de nog sitta kvar ändå.
Själv tycker jag det är väldigt konstigt att en ätt som ärver tronen, där kompetens och duglighet inte värderas alls till skillnad från överallt annars i samhället, kan inge sådan underdånighet. Jag hoppas få uppleva republik under min livstid. Argumentet att monarkin gynnar vår industri och export kan knappast stämma då Tyskland och Finland har blomstrande industri och export. I Norge har monarkin blivit en belastning och frågan är om den kommer att överleva kung Haralds bortgång.

Titta på Carl Philip och Madeleine som driver runt i tillvaron utan att göra något vettigt. Jag vet att det hävdas att Madeleine jobbar med Childhood, men det handlar nog mer om några enstaka möten. Och att Carl Philip skulle jobba heltid som designer tror jag inte. Frågan är om deras barn kommer att gå i deras fotspår eller faktiskt utbilda sig och skaffa vanliga jobb?
Citera
2025-02-20, 15:34
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ett argument för monarkin är ju ofta att den representerar tusenåriga anor. Vilket inte stämmer i Sverige där olika ätter efterträtt varandra. Ätten Bernadotte har bara suttit på Sveriges tron i drygt 200 år och Silvia är en köpmannadotter från Heidelberg så jag inser inte riktigt vilka tusenåriga traditioner de företräder. Gustav Vasa var en omvittnat hårdför härskare (i dag skulle vi väl säga diktator), och Gustav II Adolf drog ut i krig. Gustaf V sägs ha varit nazist liksom kungens pappa, kronprins Gustaf Adolf, och hans mamma, prinsessan Sibylla. Exakt vilka traditioner är det monarkin för vidare och representerar i ett modernt samhälle?

Ska dock sägas att Gustav V fick in det gamla Vasa-blodet in i Bernadotte-ätten när han gifte sig med Victoria av Baden som var rakt nedstigande släkt med Gustav Vasa
Citera
2025-02-20, 15:55
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ska dock sägas att Gustav V fick in det gamla Vasa-blodet in i Bernadotte-ätten när han gifte sig med Victoria av Baden som var rakt nedstigande släkt med Gustav Vasa
Vet vi med säkerhet att barnen var hans? Han var ju inte så förtjust i kvinnor, och äktenskapet har beskrivits som ett resonemangsäktenskap där Victoria flydde till Capri och tog sig en älskare medan maken förlustade sig hemma.
Senast redigerad av PrincessAnne 2025-02-20 kl. 15:58.
Citera
2025-02-20, 16:09
Medlem
Det är väl bara Victorias och Daniels barn som kommer få apanage? Kungens övriga barnbarn måste söka jobb på den vanliga arbetsmarknaden. Jag har för mig att kungen ändrade reglerna för apanage för några år sedan. Kanske någon kan rätta mig om jag har fel.
Citera
2025-02-20, 18:06
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Det är väl bara Victorias och Daniels barn som kommer få apanage? Kungens övriga barnbarn måste söka jobb på den vanliga arbetsmarknaden. Jag har för mig att kungen ändrade reglerna för apanage för några år sedan. Kanske någon kan rätta mig om jag har fel.

Det är bara lögner att andra inte får något. CP-prinsen och hans eskort jobbar ju inte likväl är eskorten väldigt dyr i drift. Hur har eskorten och CP-prinsen råd med 4 barn med tillhörande barnflickor och liknande? Folkets slitskattemedel är svaret.
Citera
2025-02-20, 19:01
Medlem
TröttSvensks avatar
Det är Kungen själv som bestämmer vem som får vad och hur mycket.
CP har fritt boende och säkert en bra månadspeng av pappa.
Samma med Ciggen, fritt boende och månadspeng av pappa.
Sen har ju hennes man gnetat ihop lite stålars också, han har fått pengar från villa försäljningen och fått in några millar från sin svåger som är miljardär.
Sen tror jag nog att mamman också ser till att sonen kan hålla fanan högt, visst är hon stolt över att dottern gift sig med en engelsk miljardär och den andra med en av de där låtsasfurstarna i Europa, men en svensk fullblodsprinsessa var jackpott i hennes sociala ranking.
Så lilla mamma/svärmor ser nog till att det inte fattas pengar till en Berkin väska när Madde vill shoppa.
Citera
2025-02-20, 19:03
Medlem
TröttSvensks avatar
Sen får vi se vad Vickan säger när hon blir bas, då är det hon som ensam bestämmer vem som får vad.
Se i UK, där C stängt av lillebrorsan från pengarna och vill vräka honom från huset som nu C äger.
Citera
2025-02-20, 22:32
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Sen får vi se vad Vickan säger när hon blir bas, då är det hon som ensam bestämmer vem som får vad.
Se i UK, där C stängt av lillebrorsan från pengarna och vill vräka honom från huset som nu C äger.
Men inte skulle väl Victoria stänga av pengakranen för syskonen…?

För Charles var det kanske lättare då Andrew var misstänkt för sexuella övergrepp mot en minderårig och klarade sig undan åtal endast genom en amerikansk lösning (”settlement” där QE II enligt uppgift lånade sonen £12 miljoner för att tysta ner skandalen). Dessutom hade Andrew varit nära vän med en känd pedofil och hallick. Det ”enda” C P och Madeleine gjort sig skyldiga till är däremot att driva omkring planlöst och leva lyxliv. Sofia lever ju på maken/svärfadern. Om Chris tjänar några pengar eller lever på svågern/mamman vet väl ingen.

Tänk er kungahuset om 15-20 år: hur ser ni på Victoria som drottning och syskonens roll?
Citera
2025-02-21, 04:21
Medlem
Citat:
Men inte skulle väl Victoria stänga av pengakranen för syskonen…?

För Charles var det kanske lättare då Andrew var misstänkt för sexuella övergrepp mot en minderårig och klarade sig undan åtal endast genom en amerikansk lösning (”settlement” där QE II enligt uppgift lånade sonen £12 miljoner för att tysta ner skandalen). Dessutom hade Andrew varit nära vän med en känd pedofil och hallick. Det ”enda” C P och Madeleine gjort sig skyldiga till är däremot att driva omkring planlöst och leva lyxliv. Sofia lever ju på maken/svärfadern. Om Chris tjänar några pengar eller lever på svågern/mamman vet väl ingen.

Tänk er kungahuset om 15-20 år: hur ser ni på Victoria som drottning och syskonens roll?
Jag tänker att de någon gång får förväntas klara sig själva. Inte får kungens systrar pengar av honom. De har gift sig rikt och lever gott på egen hand. Dessutom får de nog ett fett arv från kungen.
Den enda som får något är prinsessan Christina eftersom hon gifte sig med en tölp och dessutom har hjälpt kungen en hel del…
Kanske är tänkt att Madde o CP ska göra detsamma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in