Citat:
Ursprungligen postat av
PrincessAnne
Ett argument för monarkin är ju ofta att den representerar tusenåriga anor. Vilket inte stämmer i Sverige där olika ätter efterträtt varandra. Ätten Bernadotte har bara suttit på Sveriges tron i drygt 200 år och Silvia är en köpmannadotter från Heidelberg så jag inser inte riktigt vilka tusenåriga traditioner de företräder. Gustav Vasa var en omvittnat hårdför härskare (i dag skulle vi väl säga diktator), och Gustav II Adolf drog ut i krig. Gustaf V sägs ha varit nazist liksom kungens pappa, kronprins Gustaf Adolf, och hans mamma, prinsessan Sibylla. Exakt vilka traditioner är det monarkin för vidare och representerar i ett modernt samhälle?
Jag undrar ibland om inte monarkin har en undermedvetet pacificerande roll. Många svenskar har växt upp med Victoria och kungen och känner en trygghetsförankring i statschefen och ifrågasätter inte och revolterar aldrig. Hade vi haft en strid ström av skiftande statschefer kanske vi hade haft ett mer volatilt men i förlängningen mer fruktbart politiskt klimat.
När jag träffar äldre människor kan vissa av dem inta ett närmast underdånig inställning gentemot kungafamiljen. Jag som är yngre än samtliga kungabarn känner inte igen mig.
Victoria är älskad av medierna, men hur är det med de yngre generationerna, speciellt de med invandrarbakgrund? Så länge familjen Bernadotte har mediernas stöd kan de nog sitta kvar ändå.