2025-02-20, 18:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
"Polisen bekräftar att han agerade ensam inne i skolan, men utesluter inte att andra kan ha varit drivande"

Spännande, kanske det som är vad polisen behöver hjälp med från utlandet?https://www.expressen.se/nyheter/sve...nde-tva-gevar/

Lite intressant att han försöker sälja sina prylar före jul, inklusive två datorer utan hårddisk. Helt klar tär att han har koll på olika grejor, fixar olika mail, varav en på protnmail, lägger ut filmer på rumble... allat är tecken på att han är bevandrad på internet och inget dumhuvud.

Var är hårddiskarna??

Och har han lämnat lägenheten utan mobil?

Har han träffat någon innan dådet? Varför kånka runt på tre vapen?

Har någon bistått honom med pengar?

Varför går han ut flera timmar innan dådet? På bilden polisen visar idag, syns RA gå i närheten av järnvägen. Det är mörkt ute, alltså tidiga morgonen.

Är detta en förväntad väg att ta sig till skolan? Någon som känner igen byggnaden bakom?
Citera
2025-02-20, 18:06
Medlem
Citat:
Det tror jag också. Det finns alltid något att vinna och förlora.

Ja, han klev inte bara upp och surnade till och därefter bestämde sig för att åka till skolan med nästan hela sin arsenal utan han har nog läst på, han hade en tydlig plan och verkar ha varit lugn och metodisk och när han fick se polisen gick han undan som han mest troligt planerat att göra hela tiden.

Köpt "rökgrejorna" i januari..
Citera
2025-02-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är nog du som vrider och vänder lite väl mycket utan att ha abstrakt kapacitet för det och har hemsnickrade ideer om vad folk faktiskt skriver och pysslar ihop halmdockor därefter.

Jag påstod inte att tvångstankar behöver vara obefogade. Jag skrev att den faktiska definitionen av "fobi" i medicinsk mening är "obefogad rädsla".

Om någon är mycket rädd och vidtar ritualer etc för undvika något som i en objektiv verklighet har väldigt låg risk att realiseras så kan man nog kalla det "vanföreställning". Den som har fobi jobbar ofta upp sig till ett paniktillstånd via sina egna tankar.

Yes, "vanföreställningar" skulle nog kunna träffa åtskilligt fler personkategorier än där man vanligtvis använder begreppet (mer än vad egentlig fobi). Men nu menar vi de som är psykiskt sjuka.

Jag inledde alltså med ett citat från dig, det var din "fundering".
"Vanföreställningar kan väl vara en beskrivning av "tvångstankar" som ofta hör ihop med fobier?"
Och jag säger att nej, "vanföreställning" kan INTE vara en beskrivning av "tvångstankar", och är det då inte heller i några termer. Det finns inga kopplingar. Ens om man blandar in termen fobi, och vad det nu egentligen ska betyda, på vägen.
Du kan inte hitta något hållbart resonemang kring det och visa belägg. Däremot kommer varje förstasida på antingen eller att ge dig en korrekt beskrivning av de olika tillstånden.
Så, jag fortsätter att hävda att grunden för diskussionen är ett felslut som inte kan leda någonstans och därmed överflödig i en tråd om massmord och känd gärningsman.
Citera
2025-02-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
RA kan ha varit en autist men att han förmodligen blev schizofren när han var 12-13.

Var det någonting väldigt traumatiskt som hände honom under denna period som triggade igång det hela?
Eller var schizofreni bara en del av honom? Att det var en tidsinställd bomb som skulle explodera vid just det tillfället?

Jag är osäker på om han verkligen var en autist dock. En mildare grad av schizofreni kan misstas som autism.

Autism = svårt med sociala sammanhang.

Schizofreni = svårt med sociala sammanhang.

Hur vet man då att personen har autism?

Det gäller ju även sådana med en svår intellektuell funktionsnedsättning. Hur kan man även ge en sådan person en autismdiagnos? Hur kan man avgöra om någon har autism om den samtidigt har en intellektuell funktionsnedsättning?

Nja. Det är väldigt sällsynt med personer som insjuknar i Schizofreni vid 12-13 års ålder. Det som finns med en psykossjukdom är en så kallad prodromal fas där personen i fråga drar sig undan. Men de allra flesta som drar sig undan gör detta av andra orsaker än Schizofreni. Autism kan vara en orsak.

Vid riktigt allvarlig Schizofreni, Bipolär och annan svår psykisk sjukdom så undgår inte dessa personer vård utan de hamnar inom slutenvården rätt fort. Att gärningsmannen skulle haft Schizofreni och undgått att medicineras för det i 17 år finner jag ganska osannolikt.

Det är personlighetsstörningar som är vanligast vid denna typ av dåd. Han har ju trots allt helt kallt gått runt och skjutit människor så det där med empati verkar ha varit en bristvara.
Citera
2025-02-20, 18:10
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite intressant att han försöker sälja sina prylar före jul, inklusive två datorer utan hårddisk. Helt klar tär att han har koll på olika grejor, fixar olika mail, varav en på protnmail, lägger ut filmer på rumble... allat är tecken på att han är bevandrad på internet och inget dumhuvud.

Var är hårddiskarna??

Och har han lämnat lägenheten utan mobil?

Ja, han är långt ifrån en grönsak som vissa tror.
Antagligen har han hållt på med massa skit på internet el. är extremt paranoid. Troligtvis både och.

Innan dådet hade lärare sett Rickard i korridorerna på skolan & låtsades prata i mobilen så han hade den med sig.
Citera
2025-02-20, 18:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fortfarande saknas i tidslinjen två viktiga punkter. Censurerar polisen!?

A. När hördes sista skotten? (då han tog sitt liv)
B. När går polisen in för andra gången?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...rgska-i-orebro, idag

Polisen håller på med förundersökning. Det handlar inte om att mörka något, utan att inte sabba utredningen. Säger man något som kan förstöra vittnens minnesbilder, har du förlorat mycket. Alla är inte hörda än, och vissa kan sitta på viktiga bitar.

Na:

"Polismännen sökte skydd när flera skott avlossades mot dem. Rickard Andersson ska ha avlossat skotten mot polisen vid 12.43.

– Därefter hörs endast två skott inne på skolan. Det ena är ett skott är ett hagelskott som inte träffar någon person. Det andra är det skott som gärningspersonen använder för att ända sitt liv.

Rickard Andersson ska ha skjutit sig själv med ett kulgevär vid 12.45. Bredvid kroppen hittade polisen senare två kulgevär och ett hagelgevär. Enligt polisen är det två av gevären som använts vid attacken.
"

https://www.na.se/2025-02-20/nya-det...-vid-attacken/

Vad gäller insatsstyrkan han man tidigare gått ut med den tidpunkten, men i denna presskonferens tryckte man på att efter de första poliserna som kom till platsen, gick in i skolan, sköts inga fler offer. Polisen blev beskjuten med ett antal skott, och därefter kom de två sista, varav RA sköt sig själv vid 12:45.

Polisen:

"Drygt tio minuter efter det inkomna larmet är första insatsstyrkan på plats och går in i lokalen."

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...ngen-i-orebro/
Senast redigerad av notknapparen 2025-02-20 kl. 18:16.
Citera
2025-02-20, 18:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Inte mycket nytt som tillkom på presskonferensen. Känns som fokus mest var inriktat på att försvara polisens insats.

Ja och för säkerhets skull ställdes inte en enda relevant fråga vars svar vi fick ta del av.
Citera
2025-02-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fortfarande saknas i tidslinjen två viktiga punkter. Censurerar polisen!?

A. När hördes sista skotten? (då han tog sitt liv)
B. När går polisen in för andra gången?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...rgska-i-orebro, idag

Klockan 12:45 säger polisen att gärningsmannen avslutade sitt eget liv,
12.45: Drygt tio minuter efter larmet var första insatsstyrkan på plats och gick in i byggnaden.
Citera
2025-02-20, 18:14
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krexz
Nja. Det är väldigt sällsynt med personer som insjuknar i Schizofreni vid 12-13 års ålder. Det som finns med en psykossjukdom är en så kallad prodromal fas där personen i fråga drar sig undan. Men de allra flesta som drar sig undan gör detta av andra orsaker än Schizofreni. Autism kan vara en orsak.

Vid riktigt allvarlig Schizofreni, Bipolär och annan svår psykisk sjukdom så undgår inte dessa personer vård utan de hamnar inom slutenvården rätt fort. Att gärningsmannen skulle haft Schizofreni och undgått att medicineras för det i 17 år finner jag ganska osannolikt.

Det är personlighetsstörningar som är vanligast vid denna typ av dåd. Han har ju trots allt helt kallt gått runt och skjutit människor så det där med empati verkar ha varit en bristvara.
Detta håller jag med om, jag har en syster med Schizoaffektivt syndrom så jag drar mina slutsatser utifrån det och mina personliga erfarenheter
Citera
2025-02-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja och för säkerhets skull ställdes inte en enda relevant fråga vars svar vi fick ta del av.
Vad saknade du?
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, han är långt ifrån en grönsak som vissa tror.
Antagligen har han hållt på med massa skit på internet el. är extremt paranoid. Troligtvis både och.

Innan dådet hade lärare sett Rickard i korridorerna på skolan & låtsades prata i mobilen så han hade den med sig.

Ja, just det. Tack för påminnelsen.

Men då han inte får några sms, mobilsamtal och han förmodligen inte själv använt sig av den (visste nog bätte, och kan ha slagit av den i flygplansmode?) så kanske man inte kunnat se var han befunnit sig lika lätt?
Citera
Medlem
Citat:
"Polisen bekräftar att han agerade ensam inne i skolan, men utesluter inte att andra kan ha varit drivande"

Spännande, kanske det som är vad polisen behöver hjälp med från utlandet?https://www.expressen.se/nyheter/sve...nde-tva-gevar/
Det är ju bra att polisen vänder på alla stenar, men man kanske inte ska tro alltför hårt på den möjliga twisten att världens ensammaste man plötsligt hade hittat en kompis. Konstigt sätt att fira det i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in