2025-02-19, 23:33
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamSnickan
Skulle nog inte vara helt överraskande om det visar sig att det här var ett infall och "planeringen" gjordes på en kväll.
Mycket troligt i kombination med alkohol, benzodiazepiner och amfetamin i nån mån i sådana fall.
Det som talar emot det är att MGM3 sa att det stod tre bilar utanför.
Min teori är att man sökte på nätet i relativt opåverkat tillstånd och såg att det stod "tre fordon".
Sedan är det troligt, som du skriver, att de var kraftigt påverkade (och därför aggressiva) då gärningen ägde rum. Och först efteråt kom MGM3 ihåg detta med fordonen och påstod sig ha sett tre bilar.

Som jag sagt tidigare så kan ev sökhistorik bli mycket graverande. Det var också därför jag tog upp frågan om var de hållit till dagarna före det brutala dubbelmordet.
Citera
2025-02-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Tvivlar på att åklagaren i Luleå eller någon inom brottsutredningen skulle läcka något sådant till ett avdankat gammalt fyllo istället för att själva gå ut med de uppgifterna.

Man ska ta allt GW häver ur sig nu för tiden med en skopa salt. Han har visat sig ha väldigt fel om väldigt mycket nu för tiden.
Citera
2025-02-20, 11:43
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Han kommenterade väl bara att åklagaren hade sagt att hatbrott inte kunde uteslutas?

Ja exakt, så löd GW:s kommentar.

Resonemanget i övrigt om fallet baserade han på sin kunskap om en mängd liknande brott i Sverige.
Senast redigerad av Iagh 2025-02-20 kl. 12:01.
Citera
2025-02-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamSnickan
Skulle nog inte vara helt överraskande om det visar sig att det här var ett infall och "planeringen" gjordes på en kväll.
Mycket troligt i kombination med alkohol, benzodiazepiner och amfetamin i nån mån i sådana fall.

Inte alls otroligt att det är kort planering men varför just dessa två herrar ute i ett lugnt villaområde, det måste funnits något som gör att de just väljer dessa brottsoffer. Att det är slumpen tror jag inte ett dugg på.

Det man kan kalla slumpen är morden i Mantorp i Juni 2017 av Edvin Gyllensvaan för de (paret) blev valda helt slumvis i hans bilfärd norrut för han hade en önskan att döda någon. Dock ett av de ytterst få fall i Sverige där offren mördas och väljs av slumpvis.

Ja mass skjutningen i Örebro är offren också slumpvis valda men det är en annan typ av situation/mord.
Citera
2025-02-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Inte alls otroligt att det är kort planering men varför just dessa två herrar ute i ett lugnt villaområde, det måste funnits något som gör att de just väljer dessa brottsoffer. Att det är slumpen tror jag inte ett dugg på.

Det man kan kalla slumpen är morden i Mantorp i Juni 2017 av Edvin Gyllensvaan för de (paret) blev valda helt slumvis i hans bilfärd norrut för han hade en önskan att döda någon. Dock ett av de ytterst få fall i Sverige där offren mördas och väljs av slumpvis.

Ja mass skjutningen i Örebro är offren också slumpvis valda men det är en annan typ av situation/mord.

Dubbelmordet i Linköping gäller även helt slumpvis utvalda offer.
Citera
2025-02-20, 15:27
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

"men varför just dessa två herrar ute i ett lugnt villaområde,"

Möjligen för att GM:en hade uppgift om att de två männen förvarade en stor mängd kontanter i sitt hem.

Tillägger:
Och att man hade ett påhittat eller faktiskt skäl för hot och utpressning när det gäller dessa män.
Senast redigerad av Iagh 2025-02-20 kl. 15:32.
Citera
2025-02-20, 18:04
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
"men varför just dessa två herrar ute i ett lugnt villaområde,"

Möjligen för att GM:en hade uppgift om att de två männen förvarade en stor mängd kontanter i sitt hem.

Tillägger:
Och att man hade ett påhittat eller faktiskt skäl för hot och utpressning när det gäller dessa män.
Klokt resonemang.👍
Ett tillägg till. Att Mgm:arna kallt räknat med att skräcken förc att bli outade för pedofla övergrepp gjorde att gubbarna inte skulle våga anmäla det "vattentäta" rånet/utpressningen som okontrollerat urartade till ett blodigt dubbelmord.
Citera
2025-02-20, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Ja exakt, så löd GW:s kommentar.

Resonemanget i övrigt om fallet baserade han på sin kunskap om en mängd liknande brott i Sverige.

Som inte är att förakta. Och detta gör att jag inte förstod grevens diss av den gode GW.
Citera
2025-02-20, 18:21
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Är ett gammalt hederligt bögmord uteslutet?
Citera
2025-02-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Dubbelmordet i Linköping gäller även helt slumpvis utvalda offer.

Alldeles rätt men det skedde för 21 år sedan så frekvensen av mord där offren är helt slumpvist valda eller bara helt enkelt kom ivägen är ytterst liten än så länge i Sverige.
Citera
2025-02-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
"Anstiftare och anförare skall dock dömas till fängelse i högst tio år eller livstid. Om brottet annars är att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst tio år eller livstid."
Lagen.nu

Att bryta sig i mitt i natten och överumpla brottsoffren måste anses som grovt.
Att komma in genom öppen dörr då åtminstone en av brottsoffren är vaken och sedan dra igång utpressning som kulminerar i mord, måste anses som grovt.

Jag kan inte se att någon av dem kan komma lindrigare undan.

Det finns än så länge inget som talar för att det finns någon anstiftare/anförare, utan i så fall handlar det om medgärningsman/medhjälp.
Citera
2025-02-20, 20:01
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Är ett gammalt hederligt bögmord uteslutet?

Helt uteslutet, 3 pundare med kniv trodde dom hade pengar i madrassen.
MGM 2 & 3 kända för att pressa & hota folk för att få pengar & respekt.
2 BO varav en med en svår lungsjukdom som troligen dödats sängliggande.
Ett dubbelmord med inslag av utpressning, flertalet hugg utdelats av de 3 MGM.
Nä du när nu ett ”gammalt hederligt bögmord” egentligen sist inträffade.
Måste varit på -80 talet när producenten dräpte basisten i ett rockband?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in