2025-02-20, 14:31
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vad är problemet?
Det är ju bara att lagstifta o klubba igenom.

De kan dessutom lägga till att utvisning av utländska medborgare ska ske per automatik om de begår o döms för grövre brott med fängelse i straffskalan.

Samt att Migrationsvet ansvarar o förvarar personer som fått avslag på uppehållstillstånd.
Problem och problem... Jag tycker det verkar som om lagstiftningsarbetet tuffar på i den takt det brukar ta. Vilket är några år från det att man bestämmer sig för att reformera något tills det att lagändringen har trätt i kraft. Det var bara två och ett halv år sedan valet. Det går att ändra lagar snabbare än så, men det brukar man inte göra när det handlar om stora förändringar.

Sen ska man komma ihåg att väljarkåren snabbt glömmer bort saker. Vissa paradreformer vill man avsiktligen vänta med att införa så att de träder i kraft precis lagom till valet. Om någon stor förändring blir av sommaren 2026 så är det lättare för väljarna att komma ihåg det (och ”belöna” regeringspartierna) än om samma förändring hade drivits igenom redan våren 2023.

I vart fall är det lättare att upprätta ett bokslut över vilka lagändringar regeringen har åstadkommit under mandatperioden när mandatperioden faktiskt börjar närma sig sitt slut. Jag förväntar mig att alla de förändringar som utlovats som en del av Tidöavtalet är på plats innan dess.
Citera
2025-02-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Det kan jag tala om för honom. Främst 2 anledningar: det jobbar en massa aktivister på migrationsverket som släpper in vad som helst oavsett regler.

Sen är det mycket lättare att bifalla ansökan än avslå. Ska du avslå så måste du motivera det på alla möjliga vis, hänvisa till paragrafer etc etc. Så incitamenten för att bifalla är mycket högre än för avslag.
Visst är det så. Det är ju bara att kolla dom kristna ukrainska flickorna som ska utvisas men inte gäng kriminella muslimer.
Citera
2025-02-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullosoda
Har du varit på ett svenskt verkstadsgolv sen 1970 talet så vet du att en stor del är invandrare, inte särskilt smarta. De flesta hade bara tvåor i Svenska, först kom dom med flyttlass från Norrland och genom flyttstöd från Arbetsförmedlingen sk flyttlasspolitik. Sen kom finnar som i Scania i Södertälje och över hela Sverige.
Nuförtiden är det det ingen som vill jobba inom industrin, om man ser vad svenskar söker till på gymnasiet så förstår jag att företagen anställer invandrare eller flyttar utomlands.
Det är lata svenskar som vill jobba med media eller ha ett slöjobb på kontor vilket är självklart om man stått på Stallbacka och slavat med Saabar. Ingen normal människa kan ha ett sådant jobb hela livet när du kan vara konsult dvs ett vuxendagis. Bättre betalt och jobba med ett slöare jobb

Visst är det så. Men vi behöver ändå inte plocka in analfabeter som aldrig arbetar.
Stor skillnad på att plocka in någon som kommer hit för arbete och dom som kommer hit för försörjning på annans bekostnad.
Citera
2025-02-20, 19:24
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Skitsnack. Med tanke på att staten gör precis vad fan den vill så behöver ingenting utredas, bara att repatriera. När de VILL så skiter man i utredningar.
Gymnasieamnestin bekräftar det du säger. Den drevs igenom på några månader medan SD tog nästan fyra år på sig för att nagga migrationspolitiken i kanten.
Citera
2025-02-21, 01:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Problem och problem... Jag tycker det verkar som om lagstiftningsarbetet tuffar på i den takt det brukar ta. Vilket är några år från det att man bestämmer sig för att reformera något tills det att lagändringen har trätt i kraft. Det var bara två och ett halv år sedan valet. Det går att ändra lagar snabbare än så, men det brukar man inte göra när det handlar om stora förändringar.

Sen ska man komma ihåg att väljarkåren snabbt glömmer bort saker. Vissa paradreformer vill man avsiktligen vänta med att införa så att de träder i kraft precis lagom till valet. Om någon stor förändring blir av sommaren 2026 så är det lättare för väljarna att komma ihåg det (och ”belöna” regeringspartierna) än om samma förändring hade drivits igenom redan våren 2023.

I vart fall är det lättare att upprätta ett bokslut över vilka lagändringar regeringen har åstadkommit under mandatperioden när mandatperioden faktiskt börjar närma sig sitt slut. Jag förväntar mig att alla de förändringar som utlovats som en del av Tidöavtalet är på plats innan dess.

Min uppfattning är att man utreder, o utreder man i Sverige så tar det minst två år. Strategin är antagligen att problemen ska lösa sig själv…

Att leda är att ge direktiv.
I Sverige är det via att stifta lagar.
Citera
2025-02-21, 01:41
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att man utreder, o utreder man i Sverige så tar det minst två år. Strategin är antagligen att problemen ska lösa sig själv…

Han sa REDA UT det tolkar jag som "rundabordssamtal" inte "utredning"
Citera
2025-02-22, 13:58
Medlem
Citat:

Migrationsverket har följt direktiven, exempelvis genom att fokusera på återkallelse av tillstånd, om det finns stöd i lag för att återkalla. Ett flertal personal har flyttats till enheter som jobbar med det. Regeringen har flera förslag att ändra utlänningslagen där det går att ändra, exempelvis att avskaffa preskription och spårbyte. Men dessa lagändringar måste röstas genom i Riksdagen. Jag hoppas att Åkesson förstår det. Och att han även förstår att så länge Sverige är med i EU så är det EU som bestämmer om hur långt man kan gå.
Citera
2025-02-22, 17:24
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Migrationsverket har följt direktiven, exempelvis genom att fokusera på återkallelse av tillstånd, om det finns stöd i lag för att återkalla. Ett flertal personal har flyttats till enheter som jobbar med det. Regeringen har flera förslag att ändra utlänningslagen där det går att ändra, exempelvis att avskaffa preskription och spårbyte. Men dessa lagändringar måste röstas genom i Riksdagen. Jag hoppas att Åkesson förstår det. Och att han även förstår att så länge Sverige är med i EU så är det EU som bestämmer om hur långt man kan gå.

EU är numera ett demokratiskt problem. När Svenska folket röstade JA. Så var det till en frihandelsfederation. Där fri rörlighet av arbetskraft innom unionen var en del.

Folket har inte medvetet röstat för överstatlighet och fri invandring från 3e världen.
Citera
2026-10-02, 22:06
Medlem
Korv-Bajss avatar
Prov i svenska för medborgarskap kan försenas!

Istället för att det. som planerat, skulle from nu ta YTTERLIGARE ETT ÅR att ta fram testet,
så TROR man nu att testet kan vara klart om YTTERLIGARE TRE år!

Citat:
Ursprungligen postat av SVERIGES RADIO
...
Planen var att de som söker medborgarskap ska kunna göra prov i svenska om ett år, från den 1 oktober 2027. Men provet kan bli försenat.
...
Men Andreas Sandberg säger att det kommer att ta längre tid än väntat att ta fram provet. Han tror att det kan börja användas år 2029.
– Vi tror på 2029.
...

https://www.sverigesradio.se/artikel/prov-i-svenska-for-medborgarskap-kan-forsenas

Alla pratar om AI nu.
Så jag bad en gratis-AI att ta fram testet. (Se nedan.)
Det tog inte 3+ år.
Det tog ca 5 sekunder.
Finns det någon anledning till att man inte skulle kunna använda testet nedan temporärt under de kommande tre åren?
Och om om det finns sådana anledningar, måste det ta tre år att åtgärda dessa?

Jag promptar:
Skapa ett pappersbaserat språktest i svenska som kan användas som kriterium för svenskt medborgarskap.

AI svarar:
Detta är ett förslag på ett strukturerat, pappersbaserat språktest i svenska anpassat för att fungera som kriterium och kunskapskontroll för svenskt medborgarskap.

Testet är utformat för att pröva grundläggande och funktionella språkkunskaper (motsvarande en stabil vardags- och samhällsnivå, i linje med myndigheternas krav på läsförståelse och skriftlig/muntlig funktion).

SVENSKT MEDBORGARSKAPSPROV – SPRÅKDEL (SVENSKA)

Tid för provet: 60 minuter

Hjälpmedel: Inga

INFORMATION TILL PROVDELTAGAREN

Det här provet prövar din förmåga att läsa, förstå och skriva svenska i vanliga vardags- och samhällssituationer. Provet består av tre delar:
  • Del 1: Läsförståelse (flervalssvar)
  • Del 2: Grammatik och ordförråd (ifyllnad/flerval)
  • Del 3: Skriftlig färdighet (kort egen text)
Fyll i dina svar tydligt med blå eller svart penna.

DEL 1: Läsförståelse (Tid: ca 20 minuter)

Läs texten nedan och svara på frågorna genom att ringa in det svarsalternativ som är korrekt.

Text: Att bo i bostadsrätt

Många som bor i lägenhet i Sverige bor i en så kallad bostadsrätt. Det betyder att du inte äger själva lägenheten direkt, utan att du äger en andel i en förening som i sin tur äger huset. För att få bo där måste man bli godkänd som medlem i bostadsrättsföreningen.

Som medlem har du både rättigheter och skyldigheter. Du har rätt att bestämma tillsammans med de andra medlemmarna på föreningens stämma, som hålls en gång om året. Samtidigt måste du följa föreningens trivselregler. Det kan till exempel handla om att inte spela hög musik sent på kvällen eller att hålla ordning i tvättstugan. Varje månad betalar man en avgift till föreningen för lån, underhåll och gemensamma kostnader.

Fråga 1: Vad innebär det att bo i bostadsrätt?
  • A) Att man äger huset helt själv privat.
  • B) Att man hyr lägenheten av en privat hyresvärd utan att betala någon avgift.
  • C) Att man äger en andel i en förening som äger fastigheten.
  • D) Att man lånar lägenheten gratis av kommunen.
Fråga 2: Vad är en stämma?
  • A) Ett möte där föreningens medlemmar träffas och bestämmer gemensamt en gång om året.
  • B) En straffavgift man får om man spelar för hög musik.
  • C) Ett kontrakt man skriver på när man flyttar in.
  • D) En gemensam tvättstuga för alla boende.
Fråga 3: Vilken skyldighet har man som medlemmarna i en bostadsrättsförening?
  • A) Man måste städa hela trapphuset varje vecka.
  • B) Man måste följa föreningens trivselregler.
  • C) Man måste arbeta extra i husets trädgård varje helg.
  • D) Man måste köpa hela byggnaden efter fem år.

DEL 2: Grammatik och ordförråd (Tid: ca 15 minuter)

Välj det ord eller den form som passar bäst in i meningen. Ringa in rätt bokstav.

Fråga 4: ”Igår ________ jag till affären för att köpa mat.”
  • A) går
  • B) gått
  • C) gick
  • D) ska gå

Fråga 5: ”Om det regnar imorgon, stannar jag ________.”
  • A) hemma
  • B) hem
  • C) hemåt
  • D) hemifrån

Fråga 6: Vad betyder ordet ”skyldighet” i ett juridiskt eller samhälleligt sammanhang?
  • A) Något man har rätt att kräva av andra.
  • B) Något man är tvingad eller ansvarig att göra.
  • C) En ekonomisk skuld till banken.
  • D) En ledig dag från arbetet.

Fråga 7: Välj rätt preposition: ”Vi bor _______ en trevlig lägenhet i centrala staden.”
  • A) på
  • B) i
  • C) med
  • D) till

DEL 3: Skriftlig färdighet (Tid: ca 25 minuter)

Skriv en egen kort text på svenska. Följ instruktionerna noga.

Föreställ dig att du vill anmäla dig till en kurs eller söka ett arbete. Skriv ett kort brev (cirka 50–80 ord) till en tänkbar arbetsgivare eller kursledare där du:

1. Presenterar dig själv kort.
  2. Berättar varför du är intresserad av kursen eller arbetet.
  3. Ställer en praktisk fråga (t.ex. om tider eller ansökningshandlingar).

Skriv din text på raderna nedan:

RÄTTNINGSMALL OCH BEDÖMNINGSKRITERIER (För bedömare)
Del 1 & Del 2 (Flerval och grammatik)

Varje rätt svar ger 1 poäng. (Totalt 7 poäng möjliga för Del 1 och 2).
  • Fråga 1: C
  • Fråga 2: A
  • Fråga 3: B
  • Fråga 4: C
  • Fråga 5: A
  • Fråga 6: B
  • Fråga 7: B

Del 3 (Skriftlig färdighet)

Bedöms av utbildad testledare/lärare utifrån en tregradig skala: Underkänd / Godkänd / Väl godkänd.
  • Godkänt kriterienivå: Texten är begriplig, uppfyller alla tre punkterna i instruktionen, har ett fungerande ordförråd och en acceptabel grammatisk struktur (även om mindre stavfel eller grammatiska missar förekommer, så länge de inte hindrar förståelsen).
Slutgiltigt resultat för godkänt prov:

För att provet ska anses som godkänt krävs att deltagaren har klarat både flervalstestet (minst 5 av 7 poäng) samt fått betyget Godkänd på den skriftliga delen.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-10-02 kl. 22:15.
Citera
2026-10-03, 00:06
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Så jag bad en gratis-AI att ta fram testet. (Se nedan.)
Det tog inte 3+ år.
Det tog ca 5 sekunder.

Finns det någon anledning till att man inte skulle kunna använda testet nedan temporärt under de kommande tre åren?
Och om om det finns sådana anledningar, måste det ta tre år att åtgärda dessa?

Det här är ju myndighetssverige i ett nötskal. Tre år för att göra ett enkelt test som ska gallra ut funktionella analfabeter från att få bestämma vilka som sitter i riksdagen.

Anledningen är att man ska ha rutin på allt, sen är det väl också en fråga om rättssäkerhet att köra ett AI-test som man har rafsat ihop snabbt utan kvalitetskontroll. Jag tror att man borde kunna ha en tillfällig åtgärd på plats på ett halvår, sen fångar man upp barnsjukdomarna och lägger det till den riktiga reformen senare.

Enda problemet med testet enligt mig är att det är busenkelt. Till och med ett högstadiebarn borde kunna klara det.
Citera
2026-10-03, 00:49
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Till och med ett högstadiebarn borde kunna klara det.

Det där ligger nog ganska nära sanningen.
Att ETT högstadiebarn skulle klara det.
Men TVÅ? Knappast.

https://www.youtube.com/watch?v=l1kssZCTYno
https://www.youtube.com/watch?v=XTugyu2F0pc
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-10-03 kl. 00:53.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in