2025-02-20, 12:55
Medlem
rubbergirls avatar
Rickard ska ha skjutit sig i ett klassrum mkt längre bort i byggnaden. Vilket vet jag ej.
Citera
2025-02-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Du har missuppfattat. Igen. Rickard har inte ”ljugit”. Isf hade inte Länsstyrelsen gjort en utredning. Men du kan välja vilken vårdkontakt du vill Länsstyrelsen ska få info från.

Media gick ut med att de inte hittat ngt gitarrfodral utan ist 3 vapendfodral. Några dgr senare sade polisen i P3 Krim att de hittat ett gitarrfodral.

Men visst skrev du att man kunde medvetet välja att inte kryssa i att man hade en diagnos, även om man har en diagnos?

Det är att ljuga i min värld?

Edit: Syftar på denna kommentar!

Citat:
Kryssar du i nej i diagnosrutan & är grön i register så blir det ingen utredning även om du skulle ha vanföreställningar. Det är sekretess.
Citera
2025-02-20, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Rickard ska ha skjutit sig i ett klassrum mkt längre bort i byggnaden. Vilket vet jag ej.

Var hittade du den uppgiften? Inget som nämndes under presskonferensen.
Citera
2025-02-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det finns ju förvisso olika typer av rånarluvor med olika stor öppning för munnen, men jag tänker ändå att en mössa skulle passa bättre in i berättelserna där några sett ansiktet och några sett "mörkt tyg".
Jag tror också på mössa. Rånarluva har man för att dölja sin identitet, vad skulle vitsen vara med det vid en skolskjutning där man planerat blåsa skallen av sig själv som avslutning? Det är ju inte som att polisen kommer att säga "Det här liket har rånarluva på sig. Omöjligt att se vem det är. Utredning nerlagd."
Citera
2025-02-20, 13:00
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Det finns ju förvisso olika typer av rånarluvor med olika stor öppning för munnen, men jag tänker ändå att en mössa skulle passa bättre in i berättelserna där några sett ansiktet och några sett "mörkt tyg".

Jag håller med om att det sticker ut, åtminstone har ingen paraply där jag bor. Kan han ha använt det på bussen? Antingen för att spärra av platsen intill honom eller för att ingen av de andra passagerarna skulle kunna se ner i påsarna?
Det är sant

Inte där jag bor heller.
Om han var rädd för att någon skulle se så hade han väl tagit en väska med dragkedja vill jag ju tycka eftesom han verkar planerat det mesta.
Om någon lägger massa saker på ett säte under rusningstrafik och människor behöver stå på bussen så minns man det och ingen skulle ha sett något som stack ut.
Ingen av de runt 30 resenärer som Aftonbladet talar med på samma linje minns att de sett honom på bussen, som var fullsatt den morgonen.
Citera
2025-02-20, 13:02
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Men visst skrev du att man kunde medvetet välja att inte kryssa i att man hade en diagnos, även om man har en diagnos?

Det är att ljuga i min värld?

Edit: Syftar på denna kommentar!

Ja, men så har inte Rickard agerat som du påstod att jag skulle sagt kunde vara en möjlighet.
Man kan göra det men Rickard var sanningsenlig & därav utredning.

Förstår du nu?
Citera
Medlem
FruJohansson30s avatar
Enligt väninna på plats , som också mötte honom i korridoren när hon sprang från skotten som hördes (ja hon mötte honom runt ett hörn).. Han tittade på henne och sa "gå och göm dig" efter de så rundade han hörnet dom hade mötts vid och så hörde hon skott avlossas igen. Hon sprang för sitt liv.
Vad göra när polisen vägrar lyssna på det vittnesmålet? Dom flesta han sköt ihjäl va icke svenskar. Väninnan han mötte är svensk.
Citera
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror också på mössa. Rånarluva har man för att dölja sin identitet, vad skulle vitsen vara med det vid en skolskjutning där man planerat blåsa skallen av sig själv som avslutning? Det är ju inte som att polisen kommer att säga "Det här liket har rånarluva på sig. Omöjligt att se vem det är. Utredning nerlagd."
Då hade han troligen inte tagit med sig mobil och körkort heller om han var rädd för att bli identifierad
Citera
2025-02-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Var hittade du den uppgiften? Inget som nämndes under presskonferensen.
En av de tidigaste intervjuerna med poliser som deltagit var med en av dem som gick in allra först, och han sa att de "tappade bort" gm efter att de blivit beskjutna. Det ska ha varit för att han gick eller sprang längre in i byggnaden och sköt sig där lite mer avsides. Man får nysta djupare i det för att sortera upp vad som är polisuppgifter, mediasanningar och trådsanningar.
Citera
2025-02-20, 13:05
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En av de tidigaste intervjuerna med poliser som deltagit var med en av dem som gick in allra först, och han sa att de "tappade bort" gm efter att de blivit beskjutna. Det ska ha varit för att han gick eller sprang längre in i byggnaden och sköt sig där lite mer avsides. Man får nysta djupare i det för att sortera upp vad som är polisuppgifter, mediasanningar och trådsanningar.
Sa dem inte det på den andra presskonferansen?
Citera
2025-02-20, 13:06
Medlem
Citat:
Hur tänker du då..?

Att minska folks misstankar om att han har vapen, kanske långsökt ..
Citera
2025-02-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Dessa hade han licens för:

Hagelgevär Mossberg modell 590 a1 kaliber 12. Enkelpipigt hagelgevär med pumpomladdningssystem. 8-skottsmagasin, men pluggat i Sverige för 2+1 för jaktlicens.

Kulgevär Browning halvautomat kaliber 30-06. En relativt kraftig kulkaliber där det går att avlossa skott i tät följd. Den laddas om av trycket när ett skott avlossas.

Kulgevär Ruger halvautomat kaliber 22. Halvautomatiskt kulgevär med klen kaliber.

Hagelgevär Winchester. En av världens mest kända vapentillverkare. Modellen är Winchester 1300 i kaliber 12, enligt Svenska Dagbladet.

Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-vapenlicenser-hagelgevar-och-kulgevar/

Tre av dessa användes alltså vid skjutningen och det sista beslagtogs i hans lägenhet.
Ja, det vet jag. Det jag undrade va vilken han lämnade hemma och om han sköt med alla tre på skolan. Eller bara två av dem 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in