2025-02-20, 08:10
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Han är för gammal för att gå för mer. Kvalitetsmässigt väl värd 20+ men ROI = 0.
Jag förstår vad du menar, men för mig skulle ROI vara något annat om en spelare är tungan på vågen för att tex nå tex ett CL gruppspel.

Rosenberg och/eller AC kanske är bra exempel vad jag menar.
Citera
2025-02-20, 09:00
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Nja!
Nej, Rösler är inte i närheten av DC. Men vi har fortfarande seriens bäste försvarare i Ponne och vi har en av Europas (ja, faktiskt) mest intressanta mittbackstalanger i Nisse som redan i år kan bli hur bra som helst. I Allsvenskan skulle jag inte hålla någon annan klubbs uppsättning högre.

Peña var makalöst bra men jag är övertygad om att AC spelar mer än ifjol och han är minst lika bra fortfarande. Dessutom kommer Otto att dominera det centrala mittfältet i år.

Ingen känns som en ny Vecchia. Vecchia är närmast unik som skadedrabbad spelare. T.o.m halsinfektioner blir till långtidsskador för honom. Ingen har sån otur. Men jäklar vad jag saknar att ha honom på plan för han är galet bra när han är frisk.
Haksa kanske inte är en spelare som kör 90 minuter tre gånger i veckan, och inte heller Sigurdsson är en sån spelare. Däremot kommer båda göra brutal nytta för oss i år och förhoppningsvis år framöver. AC är en bättre jämförelse till dessa båda. Spelare som givetvis aldrig skulle lira en massa år i Allsvenskan om det inte vore just för att de kanske inte pallar 40 matcher om året, men vars uppsidor ändå med råge överträffar nedsidorna. Jag sticker ut hakan och säger att Haksa rankas som Allsvenskans bäste spelare när 2025 ska sammanfattas.

Ekong är givetvis lite av ett frågetecken men har egenskaper som vi saknat och ser på det stora hela väldigt spännande ut. Jag tror dock att vi ska vänta ett tag med att förvänta oss stordåd av honom. Jag tror han blommar i höst.
Njäe. Pontus Jansson var inte ens nära att vara seriens bästa försvarare förra året. Inte för att det spelar någon roll i just denna jämförelse. Här handlar det mer om att han är ett år äldre än förra året och knappast har en uppåtgående kurva. Zätterström glömde jag bort! Sjukt fin spelare som definitivt är en av dom stora talangerna bland seriens backar. Han borde nog gå före Rösler i år men når han Cornelius nivå redan i år?

Ni fortsätter sätta för höga krav på AC. Att han höll en god allsvensk klass förra året var imponerande och överraskande. Möjligt att han lyckas höja sig något till med mer träning och match men ni romantiserar hans tidigare nivå och glömmer att han aldrig kommer nå dit igen.

En frisk Haksabanovic har absolut kapacitet att vara bäst eller åtminstone topp-5 i allsvenskan, precis som Sigurdsson. Finns ju dock osäkerhet gällande skador på båda spelarna även om den känns störst hos Haksabanovic.

Ska bli oerhört spännande att se Ekong. Inte minst med tanke på att vi försökte plocka honom redan förra året men han ville ge Italien ett försök till då. Samtidigt fyller han 23 år snart och är ingen superung talang längre. Han ligger snart i spannet där en spelare ska vara på topp i sin karriär och har iallafall inte ännu historiken med sig. Alla blommar dock inte tidigt. Bara att titta på Taha. Spännande som sagt men sjukt osäker.
Senast redigerad av trazkei 2025-02-20 kl. 09:05.
Citera
2025-02-20, 09:38
Medlem
bananjuices avatar
Stort att förlänga med Saletros, trodde att två nya lirarna innebar att han skulle vara på väg ut men då får man se det som riktig storsatsning från Solna i stället.
Citera
2025-02-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Stort att förlänga med Saletros, trodde att två nya lirarna innebar att han skulle vara på väg ut men då får man se det som riktig storsatsning från Solna i stället.

Rör det sig inte om att man i utbyte nu har en fastsatt utköpsklausul i Saletros kontrakt?
Den torde nog också vara lite lägre än det Saletros uttryckte var ett för högt pris av Berntsen.
Citera
2025-02-20, 09:50
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
Rör det sig inte om att man i utbyte nu har en fastsatt utköpsklausul i Saletros kontrakt?
Den torde nog också vara lite lägre än det Saletros uttryckte var ett för högt pris av Berntsen.

Jo, men på ett sätt är även en utebliven intäkt en investering. Mellanskillnaden vad Berntsen krävde i detta fönster och utköpsklausulen är vad ajk ger, ungefär.
Citera
2025-02-20, 10:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Om AIK spelar 4-3-3 med....

Edh - Sotte/Benkovic - Tiedeman - Thychosen

Salétros - Hove - Csongvai

... så börjar ser det se ganska starkt ut i de delarna. Frågan är vad som kommer framför

Al-Saed, Uddenäs, Fesshaie, Andersson, Gono, Guidetti, Redkin, Stoch-Rydell.

Dessutom kommer Thomassen spela Celina och Besirovic.

Det är en påtagligt stor trupp för övrigt.
Ja, den backlinjen skojar man inte bort, Sotte, Tiedeman och Thychosen hade klart sämre Fotmob-betyg än Tom Petterson, Rasmus Wikström och Arvid Brorsson i fjol, och den trion var ju på allas läppar som totalt dominerande.

Ibland kan det vara bra att ta ett steg tillbaka och titta på vad folk utan färgade glasögon tycker.
Citera
2025-02-20, 10:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, den backlinjen skojar man inte bort, Sotte, Tiedeman och Thychosen hade klart sämre Fotmob-betyg än Tom Petterson, Rasmus Wikström och Arvid Brorsson i fjol, och den trion var ju på allas läppar som totalt dominerande.

Ibland kan det vara bra att ta ett steg tillbaka och titta på vad folk utan färgade glasögon tycker.
Fast dom där betygen räknar väl även in matcherna mot Malmö, Elfsborg och andra sorger där vi böjde oss fram och särade på benen som man tack och lov lyckats förtränga. Vårt försvarsspel innan MT var så patetiskt att jag tror på fullaste allvar helt oironiskt att jag skulle platsat i backlinjen.
Senast redigerad av Teu 2025-02-20 kl. 11:13.
Citera
2025-02-20, 11:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Fast dom där betygen räknar väl även in matcherna mot Malmö, Elfsborg och andra sorger där vi böjde oss fram och särade på skinkorna som man tack och lov lyckats förtränga. Vårt försvarsspel innan MT var så patetiskt att jag tror på fullaste allvar helt oironiskt att jag skulle platsat i backlinjen.
Ja, jo, om man bara tittar på dom matcherna där dom tre spelarna fick toppbetyg så skulle dom ju få högre betyg...
Citera
2025-02-20, 11:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, jo, om man bara tittar på dom matcherna där dom tre spelarna fick toppbetyg så skulle dom ju få högre betyg...
Så är det så klart, men min poäng är att det finns egentligen tre epoker av AIK förra säsongen. Dels har vi början av säsongen där det var ganska smooth sailing, men sen hände det något katastrofalt som helt förstörde allt vi byggt upp till den punkten där vi började spela som ett division 3 lag. Jag har aldrig sett ett så uselt AIK innan och då har vi ändå fått lida ganska ordentligt i nutid. Det första MT gjorde var att sätta defensiven med ganska omgående resultat i form av en tillbakagång till ett defensivt tryggt AIK.
Citera
2025-02-20, 11:28
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Så är det så klart, men min poäng är att det finns egentligen tre epoker av AIK förra säsongen. Dels har vi början av säsongen där det var ganska smooth sailing, men sen hände det något katastrofalt som helt förstörde allt vi byggt upp till den punkten där vi började spela som ett division 3 lag. Jag har aldrig sett ett så uselt AIK innan och då har vi ändå fått lida ganska ordentligt i nutid. Det första MT gjorde var att sätta defensiven med ganska omgående resultat i form av en tillbakagång till ett defensivt tryggt AIK.
Och vilken epok har vi sett med Aik så här långt 2025?

Jag hävdar två epoker med Bajen. En där spelet med Kim inte hade hunnit sätta sig, och sedan ett där vi borde vunnit allsvenskan om vi bara haft det i 30 matcher. Men tyvärr funkar det inte så.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-02-20 kl. 11:56.
Citera
2025-02-20, 11:59
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Och vilken epok har vi sett med Aik så här långt 2025?

Jag hävdar två epoker med Bajen. En där spelet med Kim inte hade hunnit sätta sig, och sedan ett där vi borde vunnit allsvenskan om vi bara haft det i 30 matcher. Men tyvärr funkar det inte så.
Är det någon ny titel som ni bajare inrättat?

"bordevunnitsvenskan"?

Leder ni maratontabellen där?
Citera
2025-02-20, 12:00
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Är det någon ny titel som ni bajare inrättat?

"bordevunnitsvenskan"?

Leder ni maratontabellen där?

Kolla med Teu kring reglerna om "epoker". Det var han som uppfann det för att motivera att dom har grym backlinje trots 43 insläppta förra året och usel fotmob statistik.

Ligan har ju ni redan vunnit om man lyssnar på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in