Citat:
Ursprungligen postat av
Rubbe
Nja!
Nej, Rösler är inte i närheten av DC. Men vi har fortfarande seriens bäste försvarare i Ponne och vi har en av Europas (ja, faktiskt) mest intressanta mittbackstalanger i Nisse som redan i år kan bli hur bra som helst. I Allsvenskan skulle jag inte hålla någon annan klubbs uppsättning högre.
Peña var makalöst bra men jag är övertygad om att AC spelar mer än ifjol och han är minst lika bra fortfarande. Dessutom kommer Otto att dominera det centrala mittfältet i år.
Ingen känns som en ny Vecchia. Vecchia är närmast unik som skadedrabbad spelare. T.o.m halsinfektioner blir till långtidsskador för honom. Ingen har sån otur. Men jäklar vad jag saknar att ha honom på plan för han är galet bra när han är frisk.
Haksa kanske inte är en spelare som kör 90 minuter tre gånger i veckan, och inte heller Sigurdsson är en sån spelare. Däremot kommer båda göra brutal nytta för oss i år och förhoppningsvis år framöver. AC är en bättre jämförelse till dessa båda. Spelare som givetvis aldrig skulle lira en massa år i Allsvenskan om det inte vore just för att de kanske inte pallar 40 matcher om året, men vars uppsidor ändå med råge överträffar nedsidorna. Jag sticker ut hakan och säger att Haksa rankas som Allsvenskans bäste spelare när 2025 ska sammanfattas.
Ekong är givetvis lite av ett frågetecken men har egenskaper som vi saknat och ser på det stora hela väldigt spännande ut. Jag tror dock att vi ska vänta ett tag med att förvänta oss stordåd av honom. Jag tror han blommar i höst.
Njäe. Pontus Jansson var inte ens nära att vara seriens bästa försvarare förra året. Inte för att det spelar någon roll i just denna jämförelse. Här handlar det mer om att han är ett år äldre än förra året och knappast har en uppåtgående kurva. Zätterström glömde jag bort! Sjukt fin spelare som definitivt är en av dom stora talangerna bland seriens backar. Han borde nog gå före Rösler i år men når han Cornelius nivå redan i år?
Ni fortsätter sätta för höga krav på AC. Att han höll en god allsvensk klass förra året var imponerande och överraskande. Möjligt att han lyckas höja sig något till med mer träning och match men ni romantiserar hans tidigare nivå och glömmer att han aldrig kommer nå dit igen.
En frisk Haksabanovic har absolut kapacitet att vara bäst eller åtminstone topp-5 i allsvenskan, precis som Sigurdsson. Finns ju dock osäkerhet gällande skador på båda spelarna även om den känns störst hos Haksabanovic.
Ska bli oerhört spännande att se Ekong. Inte minst med tanke på att vi försökte plocka honom redan förra året men han ville ge Italien ett försök till då. Samtidigt fyller han 23 år snart och är ingen superung talang längre. Han ligger snart i spannet där en spelare ska vara på topp i sin karriär och har iallafall inte ännu historiken med sig. Alla blommar dock inte tidigt. Bara att titta på Taha. Spännande som sagt men sjukt osäker.