Citat:
Ursprungligen postat av
ismx
Hur definerar du utnyttjar, i min världs så utnyttjas vi alla när vi arbetar.
Med justa villkor så är inte arbete ett utnyttjande. Om du vill ha något utfört av mig och jag säger vad det kostar dig i pengar eller gentjänster, så blir jag ju inte utnyttjad ifall du accepterar detta pris från mig. Då är det en ren bytesaffär.
Och det är det såklart också om jag sätter på dig för det pris som du tycker jag ska betala för den tjänsten. Så länge det inte är så att du känner dig tvingad att sälja sex till mig och dessutom kanske till ett pris lägre än du egentligen vill ta. Isf kan det vara så att jag utnyttjar dig pga någon form av utsatt situation, kanske t ex ett jävligt taskigt ekonomiskt läge, ett tvång av något slag, drogmissbruk osv. Och givetvis utnyttjas inte bara sexarbetare utan det förekommer utnyttjande i alla branscher.
Men, inte alla som arbetar mot ekonomisk (eller annan) ersättning blir utnyttjade. Gäller givetvis både sexarbetar, byggjobbare och alla andra.
Problemet med massagesalongerna är ju att de som jobbar där får så jävla taskigt med vita löner och är väldigt långt hemifrån många gånger. Läste en dom/utredning från ett fall där en kvinna fälldes för koppleri. Två som jobbade åt henne var här som turister och fick inte ens jobba. De fick 50:- per utförd massage. Dvs om de hade så många som 10 kunder en dag fick de 500:- och det är nog inte så många som har 10 kunder på en dag. Jobbar de 30 dagar i månaden får de alltså ihop 15 000:-. Visst, det är svarta pengar men de lär betala en del för sitt boende och så måste de käka. Blir inte mycket över att skicka hem eller ha till en flygbiljett hem. De två anser jag vara utnyttjade.
Huruvida Dermott fick massage av någon i samma situation kan vi ju inte veta men det hela började väl med att man utredde koppleri och något säger mig att det nog är många salonger som just utnyttjar kvinnor från sitt gamla hemland, som väldigt billig arbetskraft. Och som då iom att de får dåligt betalt, väljer att sälja sex. Inget tvång direkt men definitivt ett utnyttjande. Men vem vet, Dermott kanske bara knullat med salongernas ägare. Jag har inte läst alla förhör...