• 1
  • 2
2025-02-19, 23:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kan hända att jag och sambon kommer flytta till Gävle framöver så frågan är, vart ska man bo och vilka områden ska man akta sig för?
Vill gärna att sambon ska ha gångavstånd så gärna i närheten av sjöäng.
Som jag förstått så är Bomhus inte bra alls men gäller det hela området?

Vi kommer köpa hus i så fall så något ok villaområde?
Citera
2025-02-20, 01:25
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan hända att jag och sambon kommer flytta till Gävle framöver så frågan är, vart ska man bo och vilka områden ska man akta sig för?
Vill gärna att sambon ska ha gångavstånd så gärna i närheten av sjöäng.
Som jag förstått så är Bomhus inte bra alls men gäller det hela området?

Vi kommer köpa hus i så fall så något ok villaområde?

Har vänner till familjen i Gävle och vet att delar av Södra Bomhus är riktigt rediga, i synnerhet det lilla området som ligger söder om Upplandsleden men väster om Nordmannavägen. Nära anslutning till Bomhusbacken och fridfullt.

Villaområdet direkt söder om Gävle Djurklinik (Sjöängsvägen, Källmur-Johns väg osv.) är också mycket lugnt.
Citera
2025-02-20, 06:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Har vänner till familjen i Gävle och vet att delar av Södra Bomhus är riktigt rediga, i synnerhet det lilla området som ligger söder om Upplandsleden men väster om Nordmannavägen. Nära anslutning till Bomhusbacken och fridfullt.

Villaområdet direkt söder om Gävle Djurklinik (Sjöängsvägen, Källmur-Johns väg osv.) är också mycket lugnt.

Tack för info.
Citera
2025-02-20, 06:47
Medlem
Lillhagen och storhagen är fint och lugnt. Nära till bad och resturang i vårvik och Furuvik.
Citera
2025-02-20, 10:34
Medlem
a-mortals avatar
Jag säger undvik Gävle. Knark och korruption, inget man vill ha att göra med.
Till och med polischefen åkte fast. Alla nyheter jag sett från Gävle har varit dåliga.
Bränn ner julbocken igen bara, det har fan blivit tradition.
Citera
2025-02-20, 11:52
Medlem
Sjöäng i sig är väl ett bra område. Har inte hört om några incidenter där.
Citera
2025-02-20, 13:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tackar för era insikter. Blir också förvånad över att priserna på hus känns väldigt låga. Man kan hitta riktigt fina hus för 2,5-5 milj som i staden jag själv bor i som är lite större kostar 6-8 milj.
Gävle räknas ändå som en rätt stor stad skulle jag säga men att det är ett par timmar till stockholm hör väl sitt till.
Citera
2025-02-20, 18:47
Medlem
flaess avatar
Som sagt så är Furuvik med omnejd ett väldigt trevligt område. Fin natur, och närhet till Furuviksparken där det anordnas många konserter under sommaren. Mycket bra kommunikationer via buss eller tåg till Gävle.

Valbo kan jag också rekommendera. Även här fin natur i krokarna, närhet till Valbo köpcentrum och väldigt tät busstrafik till Gävle.

Strömsbro och Hille, som angränsar till varandra, likaså. Gammal gemytlig bruksmiljö i Strömsbro och Hille är ett kolugnt område där staden tar slut och landsbygden börjar.

Forsby och Åbyggeby. Lugnt område med närhet till Testeboåns naturreservat.
Citera
2025-02-21, 05:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Som sagt så är Furuvik med omnejd ett väldigt trevligt område. Fin natur, och närhet till Furuviksparken där det anordnas många konserter under sommaren. Mycket bra kommunikationer via buss eller tåg till Gävle.

Valbo kan jag också rekommendera. Även här fin natur i krokarna, närhet till Valbo köpcentrum och väldigt tät busstrafik till Gävle.

Strömsbro och Hille, som angränsar till varandra, likaså. Gammal gemytlig bruksmiljö i Strömsbro och Hille är ett kolugnt område där staden tar slut och landsbygden börjar.

Forsby och Åbyggeby. Lugnt område med närhet till Testeboåns naturreservat.

Tackar
Inte riktigt gångavstånd till sjöäng men är bussförbindelsen bra så är det ett stort plus.
Några områden man verkligen ska akta sig för?
Citera
2025-02-25, 09:37
Medlem
Citat:
Tackar
Inte riktigt gångavstånd till sjöäng men är bussförbindelsen bra så är det ett stort plus.
Några områden man verkligen ska akta sig för?

Andersberg/sörby och Sätra bör undvikas. Det finns kanske ok villaområden i utkanter där men skolgång etc blir ju ändå med …. Icke önskvärda.
Citera
2025-02-25, 10:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempsign
Andersberg/sörby och Sätra bör undvikas. Det finns kanske ok villaområden i utkanter där men skolgång etc blir ju ändå med …. Icke önskvärda.

Har inga barn så skolor är av mindre betydelse men vill absolut inte bo inte bo i ett krigsområde.
Var går gränsen i Bomhus, vissa områden ser ut som svenska villaområden när man kollar bilder på hemnet och booli men vart går gränsen?
Citera
2025-02-25, 20:26
Medlem
Citat:
Har inga barn så skolor är av mindre betydelse men vill absolut inte bo inte bo i ett krigsområde.
Var går gränsen i Bomhus, vissa områden ser ut som svenska villaområden när man kollar bilder på hemnet och booli men vart går gränsen?

Dålig koll på Bomhus, det har aldrig tilltalat mig. Varför har du snöat in på det, närheten till havet? I det avseendet är området kanske det bästa men jag har som sagt dålig koll på området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in