Citat:
Ursprungligen postat av
Hiraeth
Är väl rätt ny på det här med kronisk, eller långvarig smärta som det så fint nu heter. Och undrar hur du står ut med din?
Försökte länge med att hålla nere arbetstiden så jag skulle kunna ha energi till att göra annat än att bara arbeta, men kapitulerade efter långdragna påtryckningar och arbetar numera heltid sedan en tid tillbaka.
Så en vanlig vardag består av arbete, kanske att jag orkar laga mat på kvällen annars blir det något enkelt från kylen sen sova 4-6 timmar. Hushållsarbete och annat får vänta till helgen, eller rättare sagt söndagen då lördag oftast består mest av återhämtning.
Håller på att tappa det, har så jävla svårt att acceptera att det är såhär mitt liv ser ut nu för tiden. Försöker tillämpa mindfulness så gott jag kan, glädjas åt det lilla och försöka ha kul med kollegor, men blir så lätt nerdragen ner i mörkret igen till "det kommer alltid vara såhär" (hat och smärta).
När det är som värst så är badkaret fantastiskt. Brukar även medvetet skada en annan kroppsdel för att flytta fokus, smärtan från en smäll i ansiktet är trots allt övergående...
Hur gör du för att orka med livet?
Jag har haft smärtor i kroppen sedan jag var tjugo år, men de har både förändrats och tilltagit fram tills nu då jag är femtio. Från början var smärtan fokuserad till ett enda ställe innanför höger skulderblad men fick effekten av spridd smärta i omkringliggande muskulatur.
Med åren tilltog smärtan men mer utifrån att den blev spridd tlll de flesta delar av kroppen. Dock vandrar smärtan runt så att det är olika delar av kroppen och inte alla samtidigt. Då och då känns det som att det gör ont överallt och då brukar det innefatta framsida lår, över- och underarmar, fotleder, handleder och i delarna mellan skelettet i handen som löper ut mot fingrarna. Nacke, bakhuvud och axlar samt knän (ett åt gången och oftast vänster). Käkmuskulaturen har jag börjat bli stel i sista åren också.
Edit; glömde ländrygg och sätesmuskler.
Utöver värken (eller möjligen på grund av) så är jag extremt orkeslös och gör INGENTING utöver att arbeta, leva i min familj med allt vad det innebär och ha kontakt med vänner i huvudsak via telefon och meddelanden.
Att följa med på trivsel aktiviteter säger jag nej till, i alla fall till 99% men om jag är iväg på något så tycker jag om det där och då, men jag får sota för det ett par dagar efter i form av orkeslöshet och ibland extra värk.
De senaste fyra åren har jag genom mitt arbete möjlighet att arbete hemma nån dag i veckan, ibland två. Det,är en liten ”life saver” för det går åt mindre energi då även om jag arbetar mer energiskt hemma. Jag mår bättre av det.
Den diagnos jag fått är inte fullt ut konstaterad, man säger att jag har fibromyalgi-liknande symptom. Om det stämmer eller inte, det vet jag inte. Ibland har jag funderat på om det är ME jag har, men det gör det samma för det finns inga botemedel mot varken fibro eller ME i alla fall.
Vid väderomslag får jag ofta problem med tilltagande värk och det är väl mer symptomatiskt med reumatism så vette fan.
Hur som, jag upplever att värken blir en del av ens liv så till den grad att jag ibland glömmer av den. Det är ju norm att ha ont så jag reflekterar inte över det jämt, mer än när det trycker på lite extra. Då märks det direkt när jag vaknar och dagen är ”förstörd” även om jag drar iväg till jobbet och medverkar i mötessammanhang. Jag har aldrig varit sjukskriven på grund av detta, det är fritiden som får ta smällen.
Det var väl ingen information som ger dig någonting egentligen. Jag ville nog bara bekräfta att du inte är den enda som sliter med konstanta smärtor.
Det är tufft, men kanske blir du som jag, dvs. att det blir så vardagligt att du inte kommer tänka på det konstant. Helst önskar jag dig att slippa helt eller bli bättre. Prova lägga om kosten och ta bort gluten. Det är en stooooor källa till värk och kronisk inflammation.