Citat:
Ursprungligen postat av
OdCaBo
Motstånd mot droger går väl att förstå.
Detta får mig att fundera på vad vi menar med "motstånd".
Motstånd likt det ett barn kanske gör när skeden med den där grönsaken man inte gillar ska in i munnen? Fullt förståeligt och individens rätt att säga nej till att stoppa i sig det ena eller andra, drabbar ju heller ingen annan.
Motstånd likt det att jag tar mig rätten att säga åt andra vad de får stoppa i sig och aktivt verkar för att hindra dem? Att man kan förstå att vissa människor anser sig veta bättre än andra är väl varken svårt eller något nytt, men till vilken grad ska det vara acceptabelt?
Argument kommer fram som att "folk som använder droger skadar andra", det är väl isåfall skadandet av andra som är problemet, inte bruket i sig. Det finns ju på samma sätt människor som är helt nyktra som skadar andra.
"Folk som knarkar blir lata och kan inte bidra till samhället, de blir utslagna", denna tycker jag själv är problematisk. Jag anser ju att vi behöver en friare narkotikapolitik, men frihet kommer med ansvar. Om någon vill droga ner sig så till den grad att de inte kan försörja sig så...där kommer ansvarsfrågan in igen. Jag ställer inte upp på att det allmänna ska betala för folk som självmant gör sig inkapabla att försörja sig själva, vilket inte enbart gäller narkotikafrågan. Så länge vi den nivå av välfärd vi har idag så är denna del av narkotiafrågan knepig. Jag tror dock att man skulle kunna lägga störra fokus på att hjälpa de som vill och behöver ta sig ur ett missbruk, och första steget för att kunna göra detta är att avstigmatisera bruket.
Kom nog av mig lite jämfört med ditt inlägg, men jag ursäktar mig själv så det är lugnt
Citat:
Ursprungligen postat av
OdCaBo
Motstånd mot en narkotikapolitik som bygger på kunskap och fakta är däremot rätt obegripligt.
Det spelar väl ingen roll vad man råkar tycka om cannabis. Alla borde kunna enas om att ja självklart ska vi ha en evidensbaserad narkotikapolitik.
Dom som hatar cannabis mest borde propsa på för en legalisering mest av alla, så vi kan börja reglera det hela och få ned skadeverkningarna.
Ovanstående instämmer jag med! Vissa områden inom politiken är det förmodligen svårt att säga om evidens eller ideologi är den bästa vägen framåt för samhället men vad gäller narkotika så vore det faan på tiden att åtminstone prova det förstnämnda...