2025-02-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Systrarna Öberg diskuterade detta i något avsnitt av deras podd. Svårt att få in mitt under säsongen när de är som i bäst form.

Tanken kittlar i alla fall, hade varit kul att se.
Citera
2025-02-19, 19:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Systrarna Öberg diskuterade detta i något avsnitt av deras podd. Svårt att få in mitt under säsongen när de är som i bäst form.

Hoppas verkligen att det aldrig händer i nåt slags organiserad form. Det finns bara förlorare på det, oavsett vem som "vinner". Det är två olika sporter med sina olika krav och förutsättningar, och låt det få vara det. Det finns så många andra sporter med gemensamma inslag där man aldrig skulle komma på tanken att utmana varandra på bara den ena av sporten. Ingen påpekar t.ex. för snabba fotbollsspelare att de minsann inte skulle ha en chans mot de bästa sprinterlöparna och att deras snabbhet därför är mindre värd. Eller att bordtennis är blaha blaha jämfört med "riktig" tennis. Om enskilda skidskyttar vill ställa upp i skidtävlingar för att testa formen, kanske inför skidskyttepremiären, så är det en annan sak. Omvänt gäller naturligtvis även längdåkare som vill testa på livet som skidskytt.

(Jag hör t.ex. inte till dem som roades av "utmaningen" mellan Duplantis och Warholm i somras, även om det skedde på 100 m som ingen av dem normalt tävlar i. Warholm var väl f.ö. inte heller så glad efteråt .)
Citera
2025-02-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Tyskland med Strelow igen. Katastrof ifall nån av Frankrike/Norge/Sverige missar medalj mot Strelow.

Femsteinevik i stället för Kirkeeide?

Giacomel/Wierer?

Ja, Strelow tappade hur mycket på sista varvet i mixed..men klarade ett brons..vilade idag.

Ja, Frankrike har ett bra lag..Ella kommer att göra det bra. Upp till Sebbe nu och bevisa att han kan slutföra uppdraget. Dags för revansch.
Senast redigerad av Ferrytale 2025-02-19 kl. 19:46.
Citera
2025-02-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hoppas verkligen att det aldrig händer i nåt slags organiserad form. Det finns bara förlorare på det, oavsett vem som "vinner". Det är två olika sporter med sina olika krav och förutsättningar, och låt det få vara det. Det finns så många andra sporter med gemensamma inslag där man aldrig skulle komma på tanken att utmana varandra på bara den ena av sporten. Ingen påpekar t.ex. för snabba fotbollsspelare att de minsann inte skulle ha en chans mot de bästa sprinterlöparna och att deras snabbhet därför är mindre värd. Eller att bordtennis är blaha blaha jämfört med "riktig" tennis. Om enskilda skidskyttar vill ställa upp i skidtävlingar för att testa formen, kanske inför skidskyttepremiären, så är det en annan sak. Omvänt gäller naturligtvis även längdåkare som vill testa på livet som skidskytt.

(Jag hör t.ex. inte till dem som roades av "utmaningen" mellan Duplantis och Warholm i somras, även om det skedde på 100 m som ingen av dem normalt tävlar i. Warholm var väl f.ö. inte heller så glad efteråt .)

Håller med om mycket av det du skriver, två olika idrotter som båda kräver extremt mycket specialträning för att nå eliten. Sen tror jag man pratar om lite olika saker. Ponsiluoma hade säkert varit en riktigt bra längskidåkare om han satsat fullt på den sporten från början, vilket han kanske gjorde innan skidskyttet tog över. Idag har jag svårt att tro att han är en riktig utmanare till de svenska landslagsåkarna i längd. Ska man vara ärlig så i Sverige är det fortsatt så att de flesta som väljer skidskytte är de som inte riktigt har möjligheten att lyckas i längd, undantag finn säkert. Internationellt är nog bilden lite annorlunda, tänker på Frankrike och Tyskland i första hand.
Citera
2025-02-19, 19:44
Medlem
Såg dagens lopp i efterhand och det var ju verkligen ingen kul upplevelse ur ett svenskt perspektiv. Måste ha varit väldigt svårt på vallen idag eftersom så många bommade men det känns som om svenskarna bommade lite extra mycket.

Kul i alla fall för Perrot; det är svårt att inte gilla honom i intevjuer. Han förtjänade verkligen segern. Men visst hade det suttit fint med en oväntad finne på tredjeplatsen också!

Ponsi var riktigt förbannad efter målgång. Jag tror jag förstår vad Johannes säger när han säger att Sebbe är bättre på att ladda om för Ponsi såg ju ut som någon kommer att sura i 2-3 dagar nu...
Citera
2025-02-19, 19:56
Medlem
Såg precis loppet.

Fick rätt i min tippning idag! Martin 5 bom (trodde på 5-6)
Samuelsson sköt bort sig rejält.
Så häftigt för den där Finska personen! 4de plats!
Tommy får ställa sig på pallen coolt!

Tycker lite synd om Schweiz. Dom har varit nära några gånger i rad nu... :/

Norge helt under isen idag även på Herrsidan. Kan detta möjligtvis bli Norges sämsta mästerskap genom tiderna?

Damp-mannen Tjackis tillbaka i sin form för några säsonger sen?

Väldigt rolig tävling förövrigt, mycket bom. Vad som helst kunde hända! önskar dom kunde köra mer distanser i allmänt.
Citera
2025-02-19, 19:56
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Det är just det som är grejen. En massa snack o så kommer undanflykterna: fel säsong, skillnad med gevär på ryggen etc. Jo, då är man ju sämre i just disciplinen skidåkning.Omfamna det och var lite ödmjuka, snälla! Att påstå att man skulle vara jämförbar med Frida Karlsson i skidspåret är ju i princip som att jämföra sig med Johaug vilket är hårresande om man på allvar tror det själv.
Har inte hört nån längdskidåkare påstå att det skulle vara enkelt att vinna i skidskytte bara man sköt hjälpligt.

Anger sammanfattade det väl bra:

Citat:
Vi snackar inte om dem, för vi vet ju att vi är bättre än dem. Det är inte så att vi säger att vi är bättre skyttar, det vet vi att vi inte är, säger Anger.
Citera
2025-02-19, 19:58
Medlem
Citat:
Fast jag tror nog Ponsiluoma skulle klå Berglund eller Gisselman på 10 km fristil.

Men det enklaste för att avgöra detta vore ju att fråga Ola Ravald.

Glöm inte Jens Burman
Citera
2025-02-19, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Såg dagens lopp i efterhand och det var ju verkligen ingen kul upplevelse ur ett svenskt perspektiv. Måste ha varit väldigt svårt på vallen idag eftersom så många bommade men det känns som om svenskarna bommade lite extra mycket.

Kul i alla fall för Perrot; det är svårt att inte gilla honom i intevjuer. Han förtjänade verkligen segern. Men visst hade det suttit fint med en oväntad finne på tredjeplatsen också!

Ponsi var riktigt förbannad efter målgång. Jag tror jag förstår vad Johannes säger när han säger att Sebbe är bättre på att ladda om för Ponsi såg ju ut som någon kommer att sura i 2-3 dagar nu...

Har vi verkligen ingen junior vi kan ställa till förfogande istället för att vi som tittare ska genomlida Ponsiluomas intervjuer lopp efter lopp efter lopp efter lopp? Ni hör...monotont.

Jag tror Ponsi skulle må bra av att göra något annat ett tag. Det tillhör ju välkänt.

Släpp det du gör och gör något annat. Kom tillbaka om ett halvår eller så och se hur det känns.

Killen lider. ändå fortsätter han.

Och varenda svensk talar om hur JÄVLA snabbt han faktiskt åker.

Man tar sig för pannan när man hör det helg efter helg efter helg.

Som om det skulle vara av någon relevans eller vikt när det handlar om hur komplett du är som skidskytt.

Fast sen så är det väl också det där med mentalitet, i den svenska skolan lär du dig att ha kul-det som räknas-därav att man tycker att det är gott så-så länge Ponsi är snabbast i klassen. Men att skjuta som en kratta det går att vifta bort.

Där har ni skillnad på svensk mentalitet-i kontrast mot den franska mentaliteten (vilket även visar sig i den aktuella medaljligan för stunden).
Citera
2025-02-19, 20:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Håller med om mycket av det du skriver, två olika idrotter som båda kräver extremt mycket specialträning för att nå eliten. Sen tror jag man pratar om lite olika saker. Ponsiluoma hade säkert varit en riktigt bra längskidåkare om han satsat fullt på den sporten från början, vilket han kanske gjorde innan skidskyttet tog över. Idag har jag svårt att tro att han är en riktig utmanare till de svenska landslagsåkarna i längd. Ska man vara ärlig så i Sverige är det fortsatt så att de flesta som väljer skidskytte är de som inte riktigt har möjligheten att lyckas i längd, undantag finn säkert. Internationellt är nog bilden lite annorlunda, tänker på Frankrike och Tyskland i första hand.

Det är ju alltjämt den gängse bilden hos allmänheten, skulle jag säga, och det avspeglas också i många inlägg här på Flashback. Historiskt har det kanske varit så, men i dag? Jag har inte full koll på alla våra skidskyttars bakgrund, men det finns definitivt såna som tidigt ställde in sig på skidskytte för att det var det de tyckte var roligast, inte för att de i sin besvikelse över att inte räcka till i längdspåret tvingades byta sport. Precis som du säger ser det väldigt annorlunda i en del andra länder, och det sägs t.ex. ofta - om det stämmer vet jag inte - att i Tyskland är det de som inte kan skjuta som får bli skidåkare i stället .
Citera
2025-02-19, 20:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Det är just det som är grejen. En massa snack o så kommer undanflykterna: fel säsong, skillnad med gevär på ryggen etc. Jo, då är man ju sämre i just disciplinen skidåkning.Omfamna det och var lite ödmjuka, snälla! Att påstå att man skulle vara jämförbar med Frida Karlsson i skidspåret är ju i princip som att jämföra sig med Johaug vilket är hårresande om man på allvar tror det själv.
Har inte hört nån längdskidåkare påstå att det skulle vara enkelt att vinna i skidskytte bara man sköt hjälpligt.

Skall du köra en sådan fjantig take då vet jag inte om jag har lust att diskutera detta med dig. Har systrarna Öberg påstått att de skulle vara jämförbara med Frida? Jag tycker nog systrarna Öberg har varit ödmjuka när detta har kommit på tal.
Citera
2025-02-19, 20:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo

Fast det stämmer väl inte längre. Jag tycker mig se att skett en förändring där fler börjar tidigt med skidskytte och inte något som man väljer när man kommit upp lite mera i åldern och insett att man inte hänger med de bästa längdåkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in